uitgebeten witte achtergrond

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
koot
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2011 07:44

wanneer ik met studioflits werk en ik wil een egaal witte achtergrond, die door flits belicht wordt, is het dan dat het volledig uitgebeten moet zijn offfff zo wit als mogelijk dus net niet uitgebeten?
Een voorbeeld; ik belicht op de achtergrond een vlak in de vorm van een cirkel, als dan de cirkel uitgebeten is dan zie ik toch wel een duidelijke overgang van niet uitgebeten naar uitgebeten.
Er ontstaat dan een saturisatie die ik erg storend vind , zeker op een fotoafdruk.

Ik denk zelf dat, als je een witte achtergrond wil dat er altijd informatie moet zitten, zeker als er verlopen in het wit zitten.

graag antwoord ., ik wacht met enige spanning, MVG
"een goeie foto, voel ik in m'n buik.
Gebruikers-avatar
Twins
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 357
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Huh? dit zijn 2 vragen denk ik.
wanneer ik met studioflits werk en ik wil een egaal witte achtergrond, die door flits belicht wordt, is het dan dat het volledig uitgebeten moet zijn offfff zo wit als mogelijk dus net niet uitgebeten?
Dat mag allebei, als je het model en de kleding maar niet helemaal wegflitst. Dan bedoel ik met het licht dat op het model komt van je hoofdlicht, dus op het model gericht, of de reflectie van je achtergrond. Dus de lamp die je op de achtergrond zet.
Een voorbeeld; ik belicht op de achtergrond een vlak in de vorm van een cirkel, als dan de cirkel uitgebeten is dan zie ik toch wel een duidelijke overgang van niet uitgebeten naar uitgebeten.
Dan doe je het eigenlijk toch goed. je wilt niet dat de achtergrond overgaat in de kleding van het model, of dat het haar wit weggeflitst wordt door het licht dat van de witte achtergrond komt.

Als je een witte achtergrond gebruikt zou je die 1 à 1/5 stop moeten overbelichten ten opzichte van het hoofdlicht. (die op het model gericht staat) Je begint dus met het hoofdlicht, die zet je op b.v. F8 dan zul je dus op de achtergrond op F11 uitkomen en eventueel invullicht zet je dan ongeveer een stop lager, b.v. F4. Je wilt wel schaduw houden en niet dat het model gaat "zweven" omdat alles wit is.

Het is misschien makkelijker als je een foto plaatst waar je tegen aan loopt dan is beter te zien wat je probleem is.

P.S. investeer in een goede lichtmeter, dan kun je zien hoe je het licht instelt. Het heeft mij de ogen geopend. Letterlijk en figuurlijk.
Gr. Henk
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Let op dat je de achtergrond niet te veel overbelciht/wegflitst.

Je kan dan een soort van overstraling krijgen. Het hangt van lens/filter combinatie af of je daar last van hebt.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar