Vochtschade, laten repareren 600D of niet?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
YrBo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2011 08:18
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Hallo,

Eind augustus heb ik een 600D gekocht ter vervanging van de 300D.
Fijna camera, op vakantie met veel plezier gebruikt.
Alleen begon de 600D op een gegeven moment kuren te vertonen, niet meer aan willen, dan weer wel voor een paar foto's om vervolgens weer te weigeren.
"gelukkig" bijna aan het eind van de rondreis en het weekje strand kwam er aan, dan maar geen zonsondergang foto's...
Bij terugkomst de camera terug gebracht naar de winkel, daar te horen gekregen dat het onder garantie zou vallen.
Eenmaal ter reparatie aangeboden blijkt er vocht schade te zijn.
Reparatie kosten €237,- valt niet onder garantie.
En hier mijn dilemma; wat moet ik doen?
Laten repareren? de camera doet het in Nederland weer goed.
Is reparatie voor dit bedrag reel? de body kost €580,- als ik het goed heb. Laat ik het hierbij en neem de hok?
Heeft één van jullie zoiets meegemaakt? welke opties heb ik?
Zou een reisverzekering de schade dekken?
Alvast bedankt voor de reactie.

YrBo
Laatst gewijzigd door 1 op YrBo, in totaal 17 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

De camera doet het in Nederland goed? En zodra je de grens over gaat stopt hij er weer mee?
De body kost 80,-? Dan zou ik hem niet laten repareren voor 237. Maar volgens mij is hij duurder, en dan kan een reparatie volgens mij wel uit. Het is nog een nieuwe camera, gewoon repareren.

En gewoon bellen naar je reisverzekering. Die zijn allemaal verschillend, dus daar valt niets over te zeggen. Enige overeenkomst is dat als je ze een keer nodig hebt, het eigenlijk altijd buiten de verzekering lijkt te vallen ;)
Canon EOS 1DS MK IV | Canon EF 10-400mm F1.8 IS L
YrBo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2011 08:18
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@sunblade,

Type foutje, bij terugkomst doet de camera het weer goed, dus bij temperatuurverschillen lijkt hij te weigeren.
Body kost idd geen €80-,- maar +/- €580,-
Reparatiekosten bedragen dan de helft van een nieuwe body.
zal ik laten repareren of is de gok nemen en kijken hoelang ik er mee kan fotograferen?
Gebruikers-avatar
jax
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2006 23:13
WoonplaatsCOLON Spanbroek
CONTACTCOLON

Ik zou eens bellen met Rofa repair in Den Haag, denk dat je daar goedkoper kan laten repareren.
Canon Eos 5D mark II
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Na vocht schade kan hij weer prima werken, maar er zit voldoende materiaal in zo een camera wat kan gaan roesten en op langere termijn problemen geven...
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
ReneC
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2007 15:42
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Als je een reisverzekering hebt, valt schade aan fotoapparatuur die tijdens de vakantie is opgelopen meestal onder de dekking.

In ieder geval adviseer ik om de boel te repareren, scheelt toch de helft tov een nieuwe en wat eerder al is aangegeven weet je niet wat er verder nog kapot kan gaan als gevolg van de vocht schade.

Dat hij nu goed functioneert, houd niet zomaar in dat dat over een week nog zo is.

Een second opinion aanvragen bij Rofa kan natuurlijk geen kwaad. Ik zou hier echter pas gebruik van maken indien de verzekering niet over de brug komt.
Vaak wil er een behoorlijk prijsverschil zitten tussen Rofa en een ander Canon repair center.

Suc6

René
Kijk ook op www.familie-claassen.nl
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Schade door ongevalletjes wel, maar als ik bijvoorbeeld met een niet waterdichte camera in de stortregen ga lopen zonder bescherming, dan wordt dat echt niet vergoed.
Hoe is de waterschade ontstaan?
YrBo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2011 08:18
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

De schade is waarschijnlijk ontstaan door het lopen met camera in de jungle van Suriname.
Ik heb daar wel lopen zweten en ondertussen foto's gemaakt maar kan het moeilijk bevatten dat de camera daar niet tegen zou kunnen.
Temperatuur verschillen zijn denk ik niet de oorzaak, airco bijna niet aan gehad en wel laten acclimatiseren als we uit airco kwamen.
ondertussen de verzekering gebeld en daar werd me gelijk al verteld dat deze omstandigheden niet in de dekking vallen, zonder überhaupt het polisnummer te vragen.
Dat vind ik zelf een beetje jammer dus ga morgen nog een keer bellen.
Alvast bedankt voor de reacties, al twijfel ik nog steeds.
Net zo lang doorgaan tot de 600d ermee stopt en dan een upgrade doen :)
Of toch laten repareren? Wat als de camera kort daarna weer kuren vertoont, hoe aanwijsbaar is dan dat dit niet toe wijzen is aan een niet goed uitgevoerde reparatie of door gebruik?

Dilemma, dilemma dilemma....
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo YrBo,
Als je in een vochtig land bent, kan het wellicht inderdaad wel eens misgaan. Heb familie die in Maleisië grote problemen hadden met de video camera. Je moet dan wel heel lang in een omgeving van tegen de 100% vocht aanwezig zijn.
Eigenlijk vind ik het ook weer gek want die camera's worden daar ook verkocht en horen in die omstandigheden toch goed te functioneren..
Als het alleen vocht is, is er eigenlijk niks aan de hand. de boel alleen even op een goede droge plaats een paar dagen open zetten, lens er af, kaartjes en accu er uit en klepjes open en zo laten drogen. Als de electronica weer droog is zul je zien dat alle ellende weer voorbij is. Electronica gaat meestal niet stuk van vocht, maar door sluiting functioneert niet alles zoals het hoort. Echt vocht zit geen kalk in en aanslag is dus uit te sluiten.
Je zult na het drogen waarschijnlijk wel even de sensor moeten schoonmaken maar dit lijken mij peanuts. (zie mijn topic)
Het bedrag dat ze je in rekening willen brengen lijkt mij dan ook gewoon oplichting.
Heb je reisverzekering dan zou je die kunnen aanspreken maar als alles weer goed functioneert waarom.
Met reparatie zou ik dus gewoon even wachten en kijken hoe alles over een maand nog functioneert.
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

jax schreefCOLONIk zou eens bellen met Rofa repair in Den Haag, denk dat je daar goedkoper kan laten repareren.
ik heb ooit in een ver verleden een Nikon FE2 in aanraking laten komen met de inhoud van een Zweeds meer. Het vocht is vervolgens goed en grondig er uit gegaan, maar drie maanden later begon het binnenwerk van de camera te roesten. Sindsdien weet ik zeker dat Nikon's niet van water houden ;-)

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
YrBo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2011 08:18
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@cornelis079, bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik laat de camera niet repareren.
Omdat deze goed werkt en ik gelezen heb dat het vocht er goed uit kan trekken.
Als ik hem weer terugheb zal ik de sensor m.b.v. Je uitleg schoonmaken.
@wallisman, ik heb het niet geprobeerd maar denk dat maar weinig type camera's van zwemmen houden :)
YrBo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2011 08:18
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ondertussen een foto opgestuurd gekregen.
De printplaat uit de camera ziet er inderdaad gecorrodeerd uit, maar kan corrosie zo snel, zo heftig optreden?
Camera weigert af en toe dienst sinds 28 oktober, na terugkomst vakantie op 6 november heb ik de camera op 7 november naar de winkel terug gebracht.
Als ik naar de foto kijk dan zie veel corrosie en vraag mij af of dit zo snel kan optreden.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Gerard,
Eigenlijk vind ik het ook weer gek want die camera's worden daar ook verkocht en horen in die omstandigheden toch goed te functioneren..
Mee eens!

Volgens mij, wordt iets te gauw als "vochtschade" afgedaan. Ik zou TS aanraden, om dit eens bij een onafhankelijke reparateur te latten onderzoeken. Ook mijn 430EX flitser van destijds zou niet onder garantie vallen vanwege vochtschade, maar er bleek totaal geen vochtschade. Vorm van "oplichting"...?! :roll:
Het bedrag dat ze je in rekening willen brengen lijkt mij dan ook gewoon oplichting.
Ook zeer zeker mee eens.

Ik zou zeer zeker willen weten of het wel echt om vochtschade gaat. De foto die TS terug gestuurd heeft gekregen, kan wel een andere printplaat wezen. Deze vorm lijkt mij onmogelijk!

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ja dit kan zo snel optreden en waarom oplichting...

Jij "sloopt" je camera geheel eigenhandig, brengt hem naar een bedrijf om te laten repareren omdat jij dit zelf niet kan, zij geven jou vooraf een prijsindicatie en jij kan daar mee akkoord gaan of niet, heeft totaal niets met oplichting te maken. Dit is gewoon een kwestie van eigen schuld dikke bult, hoe vervelend ik het ook vind voor je.

Omdat ik weet dat ik op plekken kom waar weersomstandigheden niet ideaal zijn heb ik bewust gekozen voor een camera die beter tegen die omstandigheden kan, daar heb ik bewust meer geld voor uitgegeven, om te voorkomen dat ik later met onverwacht hoge reparaties zit.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Mehari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 16:16
WoonplaatsCOLON Haarlem

Een druppel water op een plaats waar een spannings verschil aanwezig is,
laat inderdaad zo'n corrosie patroon zien, en heel snel.
In dit geval ben je er niet van bewust geweest dat er vocht aanwezig was.
Als bij een electrisch aparaat vocht binnen komt, meteen de batterij er uit om bovenstaand te voorkomen.
2x 20D, Sigma 17-70 DC, Sigma 18-125 DC OS, Canon EF 28-135 IS, EF-S 18-55 IS, EF 70-300 IS USM.
(En nog wat Pentax spul: K100D, DA 18-55, DA 50-200, MX, MEsuper, Pentax 50mm 1.2 en 1.7,
Vivitar 28mm 2.8 en 75-205 3.8, Tokina ATX 28-85)
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Bob,
Ja dit kan zo snel optreden en waarom oplichting...
Dan had menig camera van mij wel naar de knoppen mogen gaan. Ik gebruik mijn materiaal in regen, vochtigweer, stof enz. enz. Nog nooit (afkloppen!) iets mee gehad.

En zoals Gerard ook zegt: Hoe doen ze dat dan in landen met een hoge vochtigheidsgraad...!?

Eigen quote:
Ook mijn 430EX flitser van destijds zou niet onder garantie vallen vanwege vochtschade, maar er bleek totaal geen vochtschade. Vorm van "oplichting"...?!
Als er voorgespiegeld wordt dat het vochtschade is, terwijl dit niet zo is, dan noem ik dat zeker oplichting. Pas toen ik met rapporten van een onafhankelijk persoon kwam, ging men over stag en bekende zelfs. Hoezo geen oplichting. Dat noemen wij de kluit beduvelen; een ander woord kan ik er niet voor bedenken.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Je bedoeld te zeggen dat de corrosie op de getoonde foto door een productiefout komt?....mensen uit die landen kunnen waarschijnlijk beter omgaan met warmte wisselngen, daarbij heeft mener het ovr de jungle, daar je wel meer vocht dan enkel een hoge luchtvochtigheid...
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo bob,

Heb even de discussie aangekeken en wil nu toch weer even reageren.
Ik vind aan die opn ame twee dingen heel merkwaardig.
1. Er zijn maar enkele contacten gecorrodeerd;
2. Ze laten niet de hele printplaat zien;
3. Ik zie een knoopcel batterij

ad 1; Als er echt vocht in youw camera heeft gezeten, en dat wil ik wel aannemen, dan moeten er meer punten gecorrodeerd zijn als het verhaal over vocht en spanning klopt. Dat bewijfel ik echter want voor zulk een ernstige vorm van corrosie moet je langer weg zijn dan een vakantie. Ik vermoed dat hier sprake is van zout water en als jouw omschrijving klopt is dat niet het geval.

ad 2; Een printplaat van een camera is niet zo groot dat ie niet helemaal in beeld kan. Waarschijnlijk verbloemen ze een serienummer af fabrikaat. Dit laatste kan ik echter niet zeker zeggen omdat ik niet weet hoe zo'n printplaatje er werkelijk uitziet. Vreemd blijt het dat ze slechts een deel van de plaat laten zien.

ad 3; Jouw camera heeft in het batterijhuis, neem ik aan, net zoals bij mijn 30D een knoopcelbatterij zitten die je om de paar jaar ff moet vervangen om de heel erg basis functies van de camera uit te voeren.
Hier ziet ie gewoon op het printplaatje en dat vind ik gek.

Bob, ik ben benieuwd naar de reacties van onze medeforumleden.

Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

@Cornelus079; je twijfelt eraan of dit wel een printplaat is uit de camera van TS?
Eerlijk gezegd heb ik hier ook mijn twijfels over, condens als gevolg van temperatuurverschillen ontstaat voornamelijk aan de binnenzijde van de behuizing wanneer van een warme naar een koude omgeving gaat. De behuizing zal dan als eerste de temperatuur van de omgeving aannemen en de lucht aan de binnenzijde van de behuizing raakt dan verzadigd van vocht waardoor het op de behuizing condenseert. De hoeveelheid vocht die op deze manier kan vrijkomen is echter maar heel klein, het is slechts een klein deel van de hoeveelheid vocht welke in de lucht die in de behuizing zit. Normaal gesproken zou dit al nooit een probleem op mogen leveren daar het verdwijnt op het moment dat het temperatuurverschil opgeheven is.
De corrosie op de foto is ontstaan door druppels op de gecorrodeerde plekken en niet door condens, om zulke druppels op die plaatsen te krijgen moet de camera naar mijn idee duidelijk echt nat zijn geweest zodat er water in kon lopen en dat maak ik niet op uit het verhaal van TS.
Tot slot heb ik mijn twijfels of dit soort dikke en zware printplaten wel in EOS camera's zitten, de componentdichtheid zou veel groter moeten zijn en vooral de grote connector links boven lijkt mij niet in een camera thuishoren. Een EOS camera zit zo vol componenten dat iedere mm zoveel mogelijk benut is met flexibele printplaten, SMD's en andere componenten.
Ik zou adviseren om zonder afspraak bij de reparateur langs te gaan en te vragen om het een en ander te mogen zien.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
YrBo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2011 08:18
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@cornelus079 en xammy,

ik heb ook vanaf het begin twijfels gehad over de foto, inderdaad, waarom niet de hele printplaat?
Wat als ik van de week mijn camera ongerepareerd ophaal en hem bijvoorbeeld zelf openschroef?
Wat tref ik aan? deze printplaat? een andere? is mijn printplaat niet vervangen door één die er al lag?
Ik zal het nooit weten.
De prijsopgaaf zegt ook niet veel over de te vervangen onderdelen.

Afbeelding

Van condens door van koude ruimtes naar warme te gaan heb ik geen last gehad door elke keer te acclimatiseren, zelfs geen beslagen lens.
Ja, tijdens lopen in het regenwoud heb ik lopen zweten, waar het mij nu omgaat is dat mijn camera hier duidelijk niet tegen kan, ben altijd heel zuinig op mijn spulletjes.
Voor de vakantie bij de Dam tot Dam loop geweest, hier zelfs even in de regen gefotografeerd, zonder problemen, maar zweet wordt een probleem?
Stel dat ik vaker in dit soort omstandigheden fotografeer, wordt ik dan gedwongen bv. 5D te kopen (behalve budget is dat geen probleem ;-) )
Wat ik in deze jammer vind is dat de winkel waar je je camera koopt het naar een reparatie centrum stuurt en niet naar Canon zelf. Weet eerlijk gezegd ook niet of Canon zef repareert. Daarnaast heb ik zelf actief moet bellen en mailen om voortgang te houden.
Per mail werden niet alle vragen beantwoord, dus begin redelijk ontstemd te raken over de hele gang van zaken.

Wat raden jullie aan? Canon zelf bellen?

YrBo
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar