EOS 600D accesoires

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
dummyinternetadres
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 21:55

Hallo allemaal,

Ik heb een EOS 600D met een ef-s 18-135 IS lens in bestelling.
Ik begin nog maar net met DSLR fotografie.
Om de lens tegen beschadiging te beschermen ben ik op zoek naar een betaalbaar (UV) filter.
De bedoeling is om op dit filter eventueel in de toekomst een zonnekap te kunnen bevestigen.
Dat wordt dan denk ik een EW-73B of imitatie versie hiervan.

Ik heb nog geen filter aangeschaft en ben daar nu naar op zoek maar heb de volgende vragen:
1. kan op elk filter een zonnekap of zijn de aansluitingen niet altijd compatibel?
2. heb ik een extra dun filter nodig om geen last van het filter te hebben bij 18mm?
3. wat is een betaalbaar redelijk presterend neutraal filter (dus geen polarisatie filter ofzo).
4. is het echt nodig om een class 10 SD card te gebruiken of is in burstmode/video met de grootst mogelijke bestanden een class 6 genoeg? Ik zit te denken aan een 16GB kaartje.

Alvast bedankt voor het meedenken.
EOS 600D | EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS | B&W UV (010) MRC 67 E | Transcend SDHC 16GB Class 10
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

1. zonnekap zet je op de lens en niet op het filter. Dus ja, je kan een filter en zonnekap tegelijk gebruiken
2. ik had op mijn 17-85 ook een gewoon filter en had geen last van vignetering. Die ultradunne zijn ook (ultra)duur ;-). Zou dus een gewone nemen.
3. Ik zou een UV filter nemen ter bescherming. Houd zo goed als geen licht tegen. Zelf heb ik altijd B&W, maar die zijn wel wat duurder. Als beginnen kan je ook een HOYA nemen. Een stuk goedkoper en het verschil zie je denk ik niet met die lens.
4. Ik heb geen idee! Hopelijk weet iemand anders het antwoord!

Succes!
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

1. Zie hierboven
2. Ik zou geen uv filter voor bescherming nemen, neem gelijk een zonnekap ter bescherming.
Tenzij je van plan bent om veel op het strand te gaan staan met veel wind, dan zou ik misschien een filter voor bescherming erop schroeven.
Een filter is altijd extra glas voor je lens en door het extra glas kost dat altijd iets aan kwaliteit.
Voor het stoten en dergelijke helpt een zonnekap prima.
3. zie 2
4. zie hierboven
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Jasper B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2011 14:45

1 tot 3; zie mijn voorgangers. Die hebben daar, t.o.v mij, meer kennis van.

Vraag 4. Een class 10 kaart wordt pas interessant als je veel gaat filmen in de hoogste HD kwaliteit. Ik heb zelf een 1080P HD camera van JVC en daarin was er duidelijk een verschil te merken tussen class 6(minimaal geadviseerd) en class 10. Class 10 kaarten zijn daarentegen verschrikkelijk duur (betaalde voor een 32 GB SD card €132 euro)

Nu weet ik niet zo de burst rate van een 600D maar volgens mij zou een class 6 meer dan genoeg moeten zijn.
50D, 50mm F1.8 II, 70-200 F2.8L IS USM II, , 580 EXII
Gebruikers-avatar
hbarkhof
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2010 12:18
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant, Best, hbarkhof
CONTACTCOLON

Vanaf class 6 kun je met HD filmen , maar sneller (hogere classe), is prettiger maar ook duurder.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Dan kun je er natuurlijk ook tussenin gaan (Class 8)

En je kunt ook van een ander merk een kaartje kopen, het hoeft niet altijd SanDisk te zijn. Laatst zag ik hier op het forum een 16GB/Class 8 kaartje voor 60 euro (volgens mij)
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Ik ben het niet helemaal eens met Woody111:
Als je een uv filter op je lens zet (en erop laat zitten) maak je je uv filter steeds schoon en die is "goedkoop"te vervangen mocht deze beschadigen. Daarbij heb ik er ook altijd mijn zonnenkap op zitten voor wat extra bescherming en zo houd ik tevens ook het onverwachte licht tegen in de lens.
Ook heb ik wel eens gehoord dat het glas van de lens zachter is en dus ook sneller beschadigd tijdens het schoon poetsen en het filter (met harder glas) niet.
Neem dus een goed filter want dat zijn de koste niet ten op zichte van een nieuwe camera.
Wat kwaliteit betreft, naar mijn mening gaat die niet achteruit met een goed filter.
Ik heb er een van B+W en die is prijs/kwaliteit gewoon erg goed(koop).
Succes met kiezen!
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Ik weet niet wat je met je lens wil gaan doen :) maar een uv filter is bij normaal gebruik niet nodig hoor je zonnenkap beschermt al genoeg.ik had bij m,n macro lens ook een uv filter gekocht van Hama(goedkoop)maar m,n scherpte van mn foto`s ging achteruit dus nooit meer een uv filter erop gehad.gewoon zuinig zijn op je spullen bespaar je nog geld ook.en als je toch geld wil uitgeven dan een goede UV filter van B&W.


gR Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
dummyinternetadres
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 21:55

Iedereen die gereageerd heeft: BEDANKT!
Geweldig om te zien dat er zoveel kennis is en moeite wordt genomen op dit forum om een beginner te helpen!

gr,
Paul
EOS 600D | EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS | B&W UV (010) MRC 67 E | Transcend SDHC 16GB Class 10
dummyinternetadres
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 21:55

Even ter aanvulling:

Het is een B&W UV (010) MRC 67 E geworden (€ 38,68).
Daarnaast heb ik ook direct maar een SD card aangeschaft. De foto's zullen tenslotte ergens naar toe moeten!
Van deze kaart vond ik positieve reviews voor een betaalbare prjis.
Dat is een Transcend SDHC 16GB Class 10 (€ 21,42) geworden.
Er kwamen geen transportkosten overheen en alles gewoon in Nederland besteld!

Volgens mij ben ik er nu (behalve een geschikte opberg tas, zonnekap en eventueel ooit een afstandbediening) helemaal klaar voor.
Wat duurt dat wachten op de camera+lens lang zeg.... pffff :cry:
EOS 600D | EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS | B&W UV (010) MRC 67 E | Transcend SDHC 16GB Class 10
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

dummyinternetadres schreefCOLONEven ter aanvulling:

Het is een B&W UV (010) MRC 67 E geworden (€ 38,68).
Daarnaast heb ik ook direct maar een SD card aangeschaft. De foto's zullen tenslotte ergens naar toe moeten!
Van deze kaart vond ik positieve reviews voor een betaalbare prjis.
Dat is een Transcend SDHC 16GB Class 10 (€ 21,42) geworden.
Er kwamen geen transportkosten overheen en alles gewoon in Nederland besteld!

Volgens mij ben ik er nu (behalve een geschikte opberg tas, zonnekap en eventueel ooit een afstandbediening) helemaal klaar voor.
Wat duurt dat wachten op de camera+lens lang zeg.... pffff :cry:
Wacht maar, over een maandje of 2/3 sta je alweer te popelen om een telelens te halen :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

sterker nog, het houdt gewoon nooit op !!
Nu dit, morgen dat, overmorgen weer dit, maar dan met dat, volgend jaar dit met dat er gelijk bij, afein maak je rekening (borst) maar nat.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar