Nieuw objectief gezocht

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
erwinp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2009 12:42
WoonplaatsCOLON Stadskanaal
CONTACTCOLON

Hallo mede-forummers,

Ik ben me aan het oriënteren op een ander objectief.
Maar ik twijfel over waar ik voor moet gaan.
Ik heb nu een 400d.

Ik heb een aantal eisen waaraan het moet voldoen:
- allround
- voorzien van IS en het liefst USM
- budget: max. 250 euro

Wat ik ermee wil gaan doen?
- Landschap
- Portretjes
- Evenementen
- Huis, tuin en keuken fotografie
- Reizen

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een allround objectief voor een niet al te hoge prijs.
Wellicht heeft iemand hier op het forum nog wel wat liggen voor een zachte prijs.
Maar ik zou vooral van jullie horen, wat jullie voor dit bedrag zouden kopen als jullie
mij waren.

Alvast bedankt voor de reacties...

Groet,

Erwin
Canon EOS 50D, Canon EOS 400D, Canon 50mm f/1.8 II, Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 II, Soligor 100-300 mm, Triopo 980C Speedlite Flash, Cactus V.4, Velbon Sherpa 200R, Cokin A Series Filters
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

In welk bereik zoek je deze dan? want in je onderschrift heb je een aardige glasbak in je bezit.
Of moet deze één of twee vervangen?
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Je hebt een aardige verzameling in je signature staan. Wat mis je in je huidige collectie?

edit: dat was een duet :)
Gebruikers-avatar
erwinp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2009 12:42
WoonplaatsCOLON Stadskanaal
CONTACTCOLON

Nou... Van die aardige glasbak ga ik zo langzamerhand afscheid nemen, omdat ik anders rondloop met teveel glas.
In mijn zoektocht ben ik nu al tegengekomen:

- de 17-85 IS USM
- de 18-135 IS

Uit ervaring weet ik dat ik de zoom amper gebruik en dat ik vooral behoefte heb aan groothoek en een klein beetje zoom. Ik gebruik nu vooral de kitlens en de 50 mm.
Zo af en toe gebruik ik een 35-105, maar die schuiflens komt uit het analoge tijdperk en is niet scherp genoeg.
Canon EOS 50D, Canon EOS 400D, Canon 50mm f/1.8 II, Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 II, Soligor 100-300 mm, Triopo 980C Speedlite Flash, Cactus V.4, Velbon Sherpa 200R, Cokin A Series Filters
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik zou dan de 15-85 nemen, is kwalitatief beter dan de door jou genoemde lenzen en heeft meer groothoek...en een erg fijne standaardlens. Maar is prijziger dan je budget toelaat.

Alternatief is de Tamron 17-50/2.8. Geen IS, geen USM, maar wel heel fijn!
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Niet naar bedoeld hoor mijn vorige reactie:)

Ik vindt dat je wel vrij hoge eisen stelt voor het maximale bedrag dat je besteden hebt.
Natuurlijk kun je naar tweedehands kijken maar daar moet je net geluk mee hebben.

Waarom ga je niet kijken naar de canon 28-135 IS USM want je kan de kitlens als groothoek gebruiken.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Volgens mij ga je op de 17-85IS uitkomen: fatsoenlijke groothoek, mooi bereik, redelijk goede bouw kwaliteit met USM en IS, gebruikers zijn er tevreden over (!). Geen lens zonder problemen, maar voor de prijs hele fijne allrounder lijkt mij. Nieuw nog wel te krijgen rond je maximale budget, tweede hands zeker.

Ik gebruik zelf een 24-85 als walk-around op APS-C, fijne lens, maar komt te kort aan de korte kant en heeft geen IS.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Hm, je hebt de plastic-fantastic al voor portretten, tele hoeft volgens mij ook niet gezien je huidige objectieven en je wensen voor de nieuwe objectief (behalve de 'evenementen' misschien, waarin je langs de kant naar een vliegtuigshow of hondentraining staat te kijken, maar dan neem ik maar even aan dat je je tamron en/of soligor daarvoor kunt/wilt blijven gebruiken).

Blijven over de eisen: Landschap, huis- tuin en keuken fotografie en reizen. En hij moet allround zijn, met IS of USM voor €250. Ambitieuze eisen :) Dan zou ik, afwegend dat je geen ultra-groothoek zult bereiken voor dat soort landschaps/architectuur-shots, toch voor een tamron 17-50 (non-VC) gaan. Althans, daar heb ik ervaring mee en die kun je 2e hands kopen voor jou budget, vervangt je kitlens. Alleen geen IS of USM. Maar mis je dat ook op dat bereik, zoals je dat wellicht nu wel voor je tele zult missen?
Of je gaat toch voor een ultra-wide zoom voor landschappen en blijf je je kitlens gebruiken voor huis/tuin/keuken/reizen, met de dienovereenkomstige nadelen (zoals geen IS/USM).. Alles hep s'n voor en s'n nadeel..
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Ik heb de Sigma 17-70 mm 2.8 Uitstekende prijs kwaliteitverhouding: zie http://www.photozone.de/canon-eos/517-s ... f284osapsc" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
richardlange
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2007 17:24
WoonplaatsCOLON Bovensmilde
CONTACTCOLON

Nu geef ik je een ander advies. Spaar nog even door voor een 2e hands 24-105 L, ik zie ze af en toe langs komen . Deze heb ik bijna vast gebouwd op mn camera zitten, ik doe er alle dingen mee die jij beschrijft. Ik vind het een super walk around lens. hij is duurder als je budget, maar ik weet zeker dat je geen spijt krijg :D
Soms zijn de dingen in het leven, niet te bevatten in woorden !

http://www.rl-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Eisen en budget samengenomen, kom ik op de winnaar: 18-135.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

alles verkopen en een 17-40 F4 L of de 24-105 F4 L terug nemen zou mijn keuze zijn.

Wellicht met enige voorkeur naar de 24-105 F4 L.

eventueel heb ik nog een (Nauwelijks gebruikte) 17-85 IS USM over ;)
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik zie in je onderschrift dat je een Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 II hebt. Het maakt daarom niet uit wat je koopt. Vrijwel elk recent objectief is optisch veel beter.

Je zou zelfs kunnen overwegen een 18-55 IS aan te schaffen voor 4 tientjes op marktplaats. Zelfs dan ga je al enorm vooruit.
Als je dan ook nog op marktplaats een Canon 55-250 IS koopt blijf je volgens mij binnen je budget en heb je een hele leuke combi.

't Is maar een hobby toch? Prijzen moeten ook leuk blijven. :)
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
erwinp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2009 12:42
WoonplaatsCOLON Stadskanaal
CONTACTCOLON

Ik heb uiteindelijk - ook na wat ik aangeboden kreeg her en der - gekozen voor een 17-85 IS USM.
Wat betreft de 18-55 II een grote vooruitgang. Ik ga hem even goed uitproberen zo overdag, maar
wat ik gisteravond al even kon zien, ga ik veel plezier beleven aan de IS.

Iedereen bedankt voor de reacties.

Wat mij betreft: Case Closed
Canon EOS 50D, Canon EOS 400D, Canon 50mm f/1.8 II, Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 II, Soligor 100-300 mm, Triopo 980C Speedlite Flash, Cactus V.4, Velbon Sherpa 200R, Cokin A Series Filters
jean-luc
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 13:54

Heel mooi die adviezen maar op een gegeven moment zie je door het bos de bomen niet meer :roll: Ik ben eigenlijk net zo op zoek.Maar niet van: ik heb geld en dat MOET op,nee heb er wel voor gespaard en nog natuurlijk want een externe flitser zou ook nog leuk zijn erbij.Maar goed,de een zegt 15-85mm,de ander 17-85mm,weer een ander een combi van,ik wil een lens die ik overal voor kan gebruiken zonder steeds te moeten wisselen en en met 20 kilo glas :shock: in mijn fototas te lopen.Of zou ik eerst van deze en gene eens vragen om eens een weekend te testen wat voor mij de beste opties zijn?Maar goed,dat prijskaartje zal altijd een item blijven,vorige week nog collega gesproken en die zei:spaar nog wat door voor een L,je gaat spijt krijgen als je dat niet doe......Ik weet eigenlijk dorr die vele goedbedoelde adviezen steeds minder...... :( En ik wil maar 1 ding,mijn geld uitgeven voor iets waar ik geen spijt van krijg en weer moet verkopen.En ja ik weet het,geld moet rollen maar het liefst mijn kant op :mrgreen:

O ja,ik heb een: Canon 500D met kitlens en een 50 mm F1.4
Canon 500D met kitlens 18-55 mm 1:3.5-5.6 IS en EF 50 mm 1:1.4
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Het blijft lastig er vooraf zeker van te zijn dat je achteraf de juiste keuze hebt gemaakt.
Laat je niet gek maken door alle adviezen, dat alleen L objectieven goed zijn. Bepaal je keuze aan de hand van je budget.

Ook met een beperkt budget zijn er heel aardige objectieven te vinden.
Jij zoekt een All round objectief. In oplopende volgorde noem ik wat mogelijkheden:

Budget laag: Canon 17-85mm of Sigma 17-70mm.
Budget gemiddeld: Canon 15-85mm
Budget hoog: Canon 24-105mm of Canon 24-70mm

Je kunt hier tal van topics vinden waarin de objectieven uit en te na worden besproken. Kijk op befaamde sites, zoals Photozone.de of DPreview.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Je vergeet er één Karin: tamron 17-50 F/2.8 non Vc. 300 Euro nieuw en rete scherp. (krijg je geen spijt van.)
Voor de rest ben ik het met karin eens.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
jean-luc
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 13:54

Thanks voor de reacties!het is wel jammer dat ik ver van de randstad af woon(ook weer niet natuurlijk,lekker rustig)maar iheb begrepen dat er zelfs lenzen gehuurd kunnen worden.dat zo natuurlijk helemaal de oplossing zijn om je keuze te maken zonder achteraf spijt te krijgen .
maar ik ga eens op mijn gemakje kijken naar deze "glazen bollen" en als ik vast zit gooi ik het op het forum.
:lol:
Canon 500D met kitlens 18-55 mm 1:3.5-5.6 IS en EF 50 mm 1:1.4
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar