pixmania-pro.nl

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Voor iedereen met een KVK en een BTW nummer, hier kun je dus heel veel zaken veel goedkoper krijgen. Waarom? Het is een winkel met het hoogdkwartier in het buitenland waardoor bedrijven geen BTW hoeven te betalen op de aangekochte artikelen. Dat scheelt behoorlijk.

Ik doe dit ook bij Thomann.de, leverancier van muziekinstrumenten, voor elke gekochte artikel hoef ik daar geen BTW over te betalen.

Voorbeeld (ivg met Cameraland, het verschil kan kleiner)

Canon EF 28-300/3.5-5.6 L IS USM incl.z.kap EW-83G 2499 (cameraland)
pixmania 2.120,17

CANON Objectief EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM 1389 (cameraland)
pixmania 1262

Zo zijn er meer voorbeelden, ook andersom trouwens, blijkbaar is de basisprijs niet voor elk Europees land hetzelfde.

En natuurlijk, hoe lager de prijs, hoe minder BTW, hoe kleiner het verschil.

Maar soms zie je ook dingen, die ik in Nederland nog niet ben tegengekomen, een filter set van Hoya, met een polar, uv en nd-8 filter voor 40 euro.

Ze zitten trouwens door heel Europa heen.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Het gaat om het BTW-nummer. KvK is op zich niet interessant, hoewel het natuurlijk wel vaak samen gaat.

Misschien heb ik nog last van de wintertijd, maar ik snap je issue niet helemaal. Iemand met een BTW-nummer kan de betaalde BTW ook in Nederland toch gewoon aftrekken bij de voorheffing en betaalt dan per saldo net zoveel of zo weinig.

Ander niet onbelangrijk detail. Het betreft hier zogeheten intracommunautoire leveringen (van buitenlandse verkoper aan Nederlandse btw-ondernemer). Dit houdt in dat de buitenlandse verkoper de BTW-verplichting verlegt naar de NL koper. Die moet die BTW in dit geval dus netjes als intracommunautoire levering aangeven en afdragen (en kan hem vervolgens als voorheffing gewoon weer aftrekken).

Kortom, ik zie het voordeel niet. Sterker nog, als je bij de ex btw-prijs van pixmania 19 % btw telt dan is die lens duurder dan bij cameraland.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

:mrgreen: dat van die intracommunautoire wist ik niet, dat ga ik eens aan den boekhouder voorleggen.

Ik kan van foto apparatuur geen btw aftrekken (instrumenten trouwens ook niet) omdat ik een IT bedrijf ben en geen professioneel fotograaf. Of zit ik hier mis.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

:mrgreen: IT is een ruim begrip. Als je kunt aantonen dat je iets nodig hebt voor je IT-werk kun je uiteraard gewoon de btw aftrekken en de aanschaf op je winst in mindering brengen (of afschrijven). Maar als je dat niet kunt aantonen, kun je het inderdaad niet in je IT-boekhouding opnemen. Anders ga je toch gewoon vanaf nu van elke klant een foto maken :roll:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar