De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Bjørn
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2012 23:07

Beste allemaal,

Ik heb zojuist een nieuwe canon 600D gekocht. Ik zit nu met drie vragen:
A) Over het voor de eerste keer gebruiken van de Lithium Ion batterijen lees je verschillende dingen. Zo zou ik hem de eerste drie keer helemaal leeg moeten laten lopen en dan weer vol opladen? Andere websites zeggen dat juist niet te doen. Helemaal leeglopen zou nadelig zijn voor de levensduur (zelfs bij de eerste keren). Wat denken jullie hiervan?

B) Aangezien ik volgende week op reis ga wil ik een Hajo HD Protector (55mm) kopen. Als deze vuil wordt, hoe maak je deze schoon? (Iemand een aanrader voor een goed schoonmaaksetje)?

C) Ik wil als kaart de SanDisk Extrem Pro SDHC 15 GB/ 95 mbps aanschaffen. Goede keus? Of zou de Ultra ook prima zijn?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

A) Gewoon de eerste keer 1 keer opladen, en weer opladen als ie leeg is. Niet te moeilijk doen.

C) De Extreme HD Video doet het ook. (Als je veel gaat filmen kun je misschien beter een snellere kaart kopen.)
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Bjørn schreefCOLONBeste allemaal,

Ik heb zojuist een nieuwe canon 600D gekocht. Ik zit nu met drie vragen:
A) Over het voor de eerste keer gebruiken van de Lithium Ion batterijen lees je verschillende dingen. Zo zou ik hem de eerste drie keer helemaal leeg moeten laten lopen en dan weer vol opladen? Andere websites zeggen dat juist niet te doen. Helemaal leeglopen zou nadelig zijn voor de levensduur (zelfs bij de eerste keren). Wat denken jullie hiervan?
Al die tips stammen nog uit de tijd van de nikkel cadmium cellen, deze hebben een soort geheugenwerking, niet volledig ontladen en weer opladen resulteerde in een verminderde capaciteit.
Helemaal ontladen van een aantal cellen in serie heeft tot gevolg dat de cel met de minste capaciteit op het laatst negatief geladen wordt door de cellen met een fractie meer capaciteit.
Beiden hoef je niet bang voor te zijn, Lithium-Ion cellen hebben geen geheugenwerking, tussentijds bijladen heeft dus geen nadelige invloed. Te ver ontladen lukt simpelweg niet omdat je camera al voor die tijd stopt.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Bjørn
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2012 23:07

Bedankt voor jullie antwoorden! 8)
Gebruikers-avatar
Wenche
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2012 08:43

Een vraagje van deze kant...
Ik was net aan het "bladeren" in het menu van mijn camera (1100D) en kwam daar de optie "copyright informatie" tegen.. Hier kun je naam auteur en copyright details invoeren...
Wat doet dit???
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Dat zet deze informatie standaard in je exif.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Dat vult die gegevens aan bij de Exif informatie in de foto. Elke foto die je maakt wordt dan voorzien van deze informatie.
Gebruikers-avatar
Wenche
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2012 08:43

Ah, owkeej :) Duidelijk... :)
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Over exif gesproken, in de exif van foto's zie ik vaak de afstand tot het object weergegeven. Bij mijn eigen foto's niet. Is dat een instelling of zo?
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Afhankelijk welke lens (en camera) je gebruik. Sommigen geven het door (vooral de L versies) en sommigen niet.
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Sushi schreefCOLONAfhankelijk welke lens (en camera) je gebruik. Sommigen geven het door (vooral de L versies) en sommigen niet.
Bij mijn 7D in combi met 70-200 f/4 staat het niet in de exif. Kan dat kloppen?
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 4

Als je hierover meer wilt weten, is onderstaand topic wel interessant om te lezen.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 52&t=93513" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLONAls je hierover meer wilt weten, is onderstaand topic wel interessant om te lezen.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 52&t=93513" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank je!
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

hey!
ik wilde geen heel topic openen hiervoor..
dus dan maar (weer) via hier.. :) :lol:

is er een verschil tussen de:
-Tri-Flip ,, Lastolite
-Tribalance ,, Lastolite

ik heb beide gezien.. zien er hetzelfde uit, prijs verschil: 50,- (2 verschillende plekken andere naam misschien??)
ik heb gekeken via internet maar vind er nergens meer over..
hoop dat jullie mij kunen vertellen wat de verschillen tussen deze 2 zijn of.. juist niet.. :p

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Misschien een beetje rare vraag, maar de flitsbelichtingscompensatie staat standaard toch op 0? Viel me op dat hij bij mijn 7D op -1 stond, vermoedelijk aan het verkeerde wiel gedraaid bij het instellen van de gewone belichtingscompensatie.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Billie-90 schreefCOLONis er een verschil tussen de:
-Tri-Flip ,, Lastolite
-Tribalance ,, Lastolite
De website van Lastolite laat toch duidelijk de verschillen zien:
Tri-Flip
Tri-Balance

Hans.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

pascal2704 schreefCOLONMisschien een beetje rare vraag, maar de flitsbelichtingscompensatie staat standaard toch op 0? Viel me op dat hij bij mijn 7D op -1 stond, vermoedelijk aan het verkeerde wiel gedraaid bij het instellen van de gewone belichtingscompensatie.
Deze staat standaard inderdaad op 0, dus ik vermoed dan ook dat je die per ongeluk een keertje veranderd heb :)
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Rocker schreefCOLON
pascal2704 schreefCOLONMisschien een beetje rare vraag, maar de flitsbelichtingscompensatie staat standaard toch op 0? Viel me op dat hij bij mijn 7D op -1 stond, vermoedelijk aan het verkeerde wiel gedraaid bij het instellen van de gewone belichtingscompensatie.
Deze staat standaard inderdaad op 0, dus ik vermoed dan ook dat je die per ongeluk een keertje veranderd heb :)
Dank je. Ik gebruik de flits zelden, maar toch goed te weten wat default is.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Wenche
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2012 08:43

Hoe pas je een topic titel aan?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Wenche schreefCOLONHoe pas je een topic titel aan?
Druk even op het rode uitroeptekentje, zodat een mod dit aan kan passen (en geef dan in de melding ook gelijk de nieuwe titel ;)).
Of stuur een mod even een pb (maar als die mod dan net twee dagen krap in de tijd zit duurt dat dus langer...)
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar