Twijfels bij nieuwe camera (60D)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Beste LS,

Ik heb me zelf zojuist hier geregistreerd om wat advies van de "pro's" te vragen :wink: bij mijn keuze.

Ongeveer 2 á 3 maanden geleden heb ik mijn Sony a330 dSLR verkocht.
Deze heb ik toen gekocht omdat ik toen niet zo'n hoog budget had en toch graag een dSLR wilde. In die tijd had ik al in mijn hoofd om een Canon te kopen maar helaas stond mijn budget dat niet toe. Maar nu is het gelukkig anders en wil ik wat verder gaan in de dSLR wereld.
De punten waar ik eigenlijk elke keer tegen aan liep bij mijn Sony waren dat het scherm niet echt duidelijk was (te weinig pixels) en dat de grip eigenlijk net te klein was.

Nu wil ik graag een nieuws dSLR waarmee ik nu voldoende vooruit kan en ook voor in de toekomst. Hierbij dacht ik zelf om nu toch een Canon te kopen en vooral omdat een vriend van mij waarmee ik regelmatig foto's ga maken ook een Canon heeft en die heeft aardig wat lenzen waar ik dan ook gebruik van kan/mag maken.

Mijn interesse voor foto's maken is nog best vrij allround al zeg ik het zelf. Maar het fotograferen van landschappen trekt mij nog het meest. Hierbij mijn Flickr account (klik) waar jullie een kleine impressie kunnen zien van mijn foto's. Dit zijn niet mijn laatste foto's maar ik denk voldoende voor een impressie.

Bij mijn Sony had ik een 18-55 kitlens en een Tamron 70-300 telezoom. Dit vond ik zelf een fijne combinatie maar soms miste ik het gaatje tussen de 55 en de 70.
Daarom zou ik nu graag een set willen die elkaar overlappen. Ik heb zelf al wat rond zitten kijken op het internet op zoek naar een geschikte camera voor mij.
Zelf zit ik nu te denken aan deze set:

Canon EOS 60D
EF-S 17-85mm IS USM
EF 70-300mm IS USM

De 60D omdat ik deze grip toch wel wat fijner vind dat die van de 550D/600D en niet weer bij het zelfde geval wil komen dat mijn grip straks niet fijn is.
De twee lenzen omdat ik zelf denk dat dit aardige "allround" lenzen zijn waarbij ik toch verschillende stijlen/thema's kan fotograferen.
Betreft de USM optie. Ik heb regelmatig foto's gemaakt met de camera van mijn vriend die ook lenzen heeft met een USM optie en dit vind ik persoonlijk erg fijn en omdat ik regelmatig naar vliegshows en motor/auto races ga wil ik ook toch wat snelheid in mijn lenzen hebben :)
Het liefst wil ik gaan voor Canon lenzen omdat ik de vorige keer wat spijt heb gehad dat ik die Tamron gekocht had i.p.v. iets door te sparen.

Zou dit voor mij een juiste combinatie zijn of hebben jullie andere/betere opties in mijn geval?
Mijn budget ligt nu ongeveer rond de 1500 á 1700 euro.

Verder heb ik nog een puntje waar ik mijn vragen bij heb. Op de meeste webshops en bij de lokale fotowinkel is deze camera niet op voorraad.
De 60D is toch een model uit 2010 en volgens de geruchten verwachten ze eind dit jaar nieuwe modellen waar ik toch eigenlijk niet op wil wachten.
Zeggen jullie van gewoon nu kopen of toch maar even wachten? Of is de voorraad altijd wat gering bij camera's?

Graag jullie advies en reacties hier op.
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Gebruikers-avatar
Kenji
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 394
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2007 11:34
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Wachten op een nieuwe camera is hetzelfde als wachten op een nieuwe pc. Op het moment dat er eentje uitkomt, staat de volgende alweer op de lijst om uit te brengen.
Met de 60D heb je gewoon een erg goede camera waar je jaren mee vooruit kan.
Ikzelf heb de 50D gekocht, terwijl de 60D "op de stoep" stond om uitgebracht te worden. Het scheelde zowiezo al veel geld, en ik vond de nieuwe features die de 60D bood niet datgeen wat ik nodig achtte te hebben.
EOS 50D ~ Sigma 10-20mm HSM ~ Canon 15-85mm IS USM ~ Canon 17-55 IS USM ~ Canon 70-200 f2.8 L USM
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik bezit de 60D i.c.m. de 15-85mm IS usm en de 70-200 f4 IS usm.
Daar ben ik heel erg tevreden over. De camera voldoet voor mij op alle fronten. Ik heb ook gekeken naar de 7D maar deze heeft
voor mij op dit moment geen meerwaarde. Als je veel sport (of beweging) fotografeert kan de 7D interessanter zijn.
Voor wat betreft de objectieven:
Ik denk dat je een mooie set hebt samengesteld. Eventueel zou je nog kunnen overwegen om de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM ipv de 17-85mm te nemen.
Deze is kwalitatief beter en je hebt nog meer groothoekbereik. Maar dat ligt aan je budget. Deze kost nl. vanaf ca. € 620,00.
Een ander goed alternatief is de Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM, deze kost ca. 380,00.

De 70-300 IS usm is ook een goed objectief om mee te starten binnen je budget, deze heb ik ook gehad. Ik had alleen wat problemen met de autofocus, onder minder goede lichtomstandigheden. Daarom ben ik uiteindelijk overgestapt op de 70-200 f4 IS. Wat je zou kunnen overwegen is een 70-200 f4 usm (dus zonder stabilisatie). Die kost nieuw vanaf € 560,00. 2e hands koop je die voor ca. 375,00 - 400,00.

Maar nogmaals, met de set die je zelf hebt samengesteld om mee te beginnen is naar mijn idee niks mis. Het is maar net wat en onder welke omstandigheden je het meeste fotografeert. Het is nou eenmaal zo dat je naarmate je meer ervaren raakt meer eisen aan je foto's en de apparatuur gaat stellen. Voor alsnog zul je hier perfect mee uit de voeten kunnen.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

De 60D is een prima toestel, mocht hij nog niet lekker in de hand liggen kun je er altijd nog een battery-grip bij aanschaffen.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Bij de bekende webshops zoals kamera-express.nl, cameranu.nl en fotokonijnenberg.nl is de 60D gewoon op voorraad.
Heb je ook al naar een 550D/600D met (battery)grip gekeken?
Hans.
Anoniem 3

Ik sluit me helemaal bij Karin aan.
Met dat verschil dat ik ook nog beschik over een 100mm 2.8 IS L voor macro opnames.
De 60D is een prima camera met een heerlijk 'hangende' grip.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

karin, ik ga toch jou advies voor de 2e keer aanbevelen.. ;)

gr. michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Bedankt voor jullie reacties. De twijfels zijn nu wel een beetje weg bij mij.
Denk dat ik voor de set ga die ik zelf al aangaf. En zoals Karin al zegt om na een tijdje te kijken welke lens ik eventueel nog er bij zal nemen als ik er echt achter ben wat ik nu het liefst ga fotograferen.

Nog even 2 weekjes wachten voordat ik hem ga kopen want mijn lokale fotozaak gaf al aan dat Canon rond 15 mei met een actie komt met een gratis jaar abonnement op het blad Focus bij aankoop van een canon 60D toestel.
Dat lijkt me wel zo leuk om daar dan ff op te wachten :)

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Ik heb zelf ook een 60D en ik denk dat die twijfels snel verdwenen zijn zodra je er ook een hebt.
Wat betrefd lenzen kan ik je de Tamron 17-50 (zonder VC) en de Canon 70-200 F4 aanraden. Je hebt dan geen IS, iets wat beide lenzen die je zelf voorstelde wel hebben. Ik weet niet in hoeverre dit een bezwaar is...

Succes! ;)
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
Dr. Strooi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2005 17:41

knrd schreefCOLONBedankt voor jullie reacties. De twijfels zijn nu wel een beetje weg bij mij.
Denk dat ik voor de set ga die ik zelf al aangaf. En zoals Karin al zegt om na een tijdje te kijken welke lens ik eventueel nog er bij zal nemen als ik er echt achter ben wat ik nu het liefst ga fotograferen.

Nog even 2 weekjes wachten voordat ik hem ga kopen want mijn lokale fotozaak gaf al aan dat Canon rond 15 mei met een actie komt met een gratis jaar abonnement op het blad Focus bij aankoop van een canon 60D toestel.
Dat lijkt me wel zo leuk om daar dan ff op te wachten :)

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Misschien kun je beter niet wachten tot 15 mei. Bij Staples Office Centre hebben geven ze vandaag bij een aantal filialen 20% koninginnendagkorting op alle camera's behalve Nikon.
http://www.staples.nl/koninginnedag?utm ... inginnedag" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb vanochtend in Breda de 60D gekocht voor € 745,- incl. BTW

Je hebt wel een pas nodig (alleen bedrijven) en het is OP=OP. In Breda hadden ze er 2, na mij nog 1.
Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer.
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Helaas is "vandaag" al voorbij ;) en daarbij heb ik geen pasje van Staples..

Toch bedankt voor het melden :)
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Mooie set, een collega van mij die ook de eerste stap zet op het gebied van spiegelreflexfotografie heb ik exact dezelfde set aanbevolen. Hij heeft hem reeds aangeschaft. Paste precies binnen zijn budget en qua specificaties sluit het goed aan op het type onderwerpen dat hij graag uitkiest.

Natuurlijk komen er elk jaar weer nieuwe ontwikkelingen, maar de stappen die momenteel genomen worden zijn al lang niet meer zo groot als 5 jaar geleden. De 60D is gewoon een uitstekende camera.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Ik heb hem gisteren laten bestellen. De set was niet meer op voorraad bij Canon Nederland.
Ben benieuwd wanneer hij binnen zal zijn. Kan niet wachten :D
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Sjarel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2012 14:56

Ik ben me ook nog aan het oriënteren op mijn eerste spiegelreflexcamera. De 60D, met het schermpje bovenop het toestel spreekt me erg aan. In september ga ik een cursus digitale fotografie volgen dus tegen die tijd wil ik de camera aanschaffen.

Misschien dat ik de 70D tegen die tijd wel aanschaf, of de 60D tegen het lagere tarief. Zou wel leuk zijn als er nog zo'n 20% actie kwam!

Welke lens of lenzen raden jullie mij aan? Ik weet nog niet welke soort fotografie mijn voorkeur naar uit gaat en ik ben op dit moment nog student dus ik heb nog niet een hoog budget. :)
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Hierboven worden diverse objectieven aanbevolen. TS noemt er zelf al wat en even later worden de wat "betere" varianten genoemd.

Mochten deze nog boven je budget uitkomen dan kan ik je als startersset de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II en de Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS van harte aanbevelen. Daar is niks mis mee hoor. Perfecte combi om mee te beginnen.

Als je alles in 1 kit koopt (dus incl. 60D body) betaal je ca. 1000,00 euro als je een beetje zoekt.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Sjarel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2012 14:56

Thanks Karin,

Ik heb nog even gewacht met de aanschaf tot twee weken geleden. Ik had mijn oog laten vallen op de nieuwe 650D en had met heel veek geluk een aanbieding gevonden die lager dan normaal was. Bij bol.com staat de combo Canon 650D + 18-55 IS + 55-250 IS II te koop voor 1189,- Onder dat bedrag stond via een partner van bol.com (helaas verleden tijd voor andere kopers) een lager bedrag van 842,46! Meteen gekocht, want dit was wel een hele mooie actie :)

Over twee weken wordt de zoomlens nageleverd omdat deze niet op voorraad was. Lucky me, ik heb mijn camera best voordelig kunnen kopen ;)

Gisteren nog een batterijgrip + accu + cameratas + flitser gekocht via Hong Kong op Ebay. Over twee weken zal ik alles wel compleet hebben!

Thanks voor de tips in ieder geval :wink:
karin115 schreefCOLONHierboven worden diverse objectieven aanbevolen. TS noemt er zelf al wat en even later worden de wat "betere" varianten genoemd.

Mochten deze nog boven je budget uitkomen dan kan ik je als startersset de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II en de Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS van harte aanbevelen. Daar is niks mis mee hoor. Perfecte combi om mee te beginnen.

Als je alles in 1 kit koopt (dus incl. 60D body) betaal je ca. 1000,00 euro als je een beetje zoekt.
Gebruikers-avatar
Voske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 235
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2006 19:34
WoonplaatsCOLON omgeving rotterdam

karin115 schreefCOLONHierboven worden diverse objectieven aanbevolen. TS noemt er zelf al wat en even later worden de wat "betere" varianten genoemd.

Mochten deze nog boven je budget uitkomen dan kan ik je als startersset de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II en de Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS van harte aanbevelen. Daar is niks mis mee hoor. Perfecte combi om mee te beginnen.

Als je alles in 1 kit koopt (dus incl. 60D body) betaal je ca. 1000,00 euro als je een beetje zoekt.
Ben zelf van mening dat je beter in 1 keer je geld uit kan geven aan een wat betere lens. Uiteindelijk wil je er toch wel 1 en als je een betere lens hebt, dan merk je toch wel het vaak grote verschil in kwaliteit (van de lens en het resultaat).
Doet in het begin even pijn in de portomonee, maar je doet er zo lang mee!
Heb in 2006 een 30d gekocht met oa de 100-400L lens en nog geen minuut spijt gehad. Onlangs de 30d verkocht, maar meer omdat ik een groter lcdscherm wilde. Nu achteraf vind ik zelfs dat de 30d mooiere foto's maakte, maar langzaam maar zeker lukt het me wel weer om wat leuke foto's uit de 40d te halen. De extra functies kan ik wel erg waarderen.
En om kosten te besparen zou ik zelf voor een 2e hands set kijken. Serieuze fotografen zijn vaak enorm zuinig op hun spullen en als je alles goed test kan je veel besparen.
Sjarel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2012 14:56

Ondertussen al mijn 55-250 IS II lens ontvangen, veel sneller dan verwacht! Een paar foto's proberen te maken -en voor zover ik kan beoordelen als beginner- een hele leuke lens. Nu klinkt een 100-400L ook leuk, maar nieuw kost die een vermogen! Stel dat ik toch nog een betere lens wil aanschaffen, waar moet ik dan op letten?
Is marktplaats.nl dan de aangewezen plaats om te kopen, of kan ik beter ergens anders kijken? Iemand ervaring en zin om te delen? ? :wink:
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Sjarel schreefCOLONStel dat ik toch nog een betere lens wil aanschaffen, waar moet ik dan op letten?
Dat hij wit is en dat er 70-200 op staat...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik zou eens even stoppen met kopen. En eens serieus foto,s gaan maken.
Net zolang tot je zelfmovertuigd bent dat je alles uit je materiaal hebt gehaald dat er uit te halen valt.....
Er zijn al eerder (erg) goede adviezen gegeven. En je hebt je eigen keuze bepaald en bent voor een aanbieding gegaan. Niets mis mee, elk centje telt tenslotte...

Met de 55-250 zijn beslist heel mooie plaatjes te maken. En beschik je inmiddels al over aardig wat mm,s. Ik zou met dit materiaal dus eerst eens flink aan de slag gaan. Leer de goede kanten en beperkingen van je materiaal en van je eigen kenis en kunde kennen.
En ontdek ik de praktijk waar je voorkeuren liggen en waar je uiteindelijk tegen beperkingen aanloopt.
En ga dan pas eens buwust nadenken over vervanging of aanvulling...

Ik zou dan tzt eventueel de kitlens als eerste vervangen door de al eerder genoemde en veel geroemde 15-85.
Voor een eventuele vervanging van de 55-250 zou ik zeker tegen die tijd pas bekijken aan welke eisen een telezoom dan moet voldoen. Bijv. Lichtsterkte, toch meer mm,s etc....
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar