onscherpe grijsverloop filters...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
fredvr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2011 19:38

ik heb 2 B&W grijsverloopfilters 25% en 50%.

bij landschapsfotografie had ik al te kampen met af-en-toe onscherpe fotoś om onverklaarbare reden die ik vanaf een statief genomen had. de enige conclusie die ik kon bedenken was dat ik een probleem had met mijn objectief. die heb ik weggebracht maar bleek niets mis mee. afgelopen week een weekje op vakantie geweest en kwam erachter dat het beeld echt onscherp was als ik mijn grijsverloop filters erop had zitten. dat was vermoedelijk ook de oorzaak van mijn eerdere scherpte problemen maar nooit gedacht aan die filters.

Het lijkt echter duidelijk. Als ik een van de filters voor mijn objectief zet is het gewoon niet scherp te krijgen. het is al te zien in de viewer bij het scherpstellen zelf.... :( Kan het haast niet geloven maar het lijkt duidelijk. aan het filter zelf isnets te zien. schoon en lijkt kraak helder.

Heeft iemand een verklaring of herkent dit?

gr
Fred
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

AF werkt nauwelijks wanneer je het filter ervoor zet, wellicht is dit het probleem, manueel focussen dus :wink:
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik ga mee met JSNakes dat dit een mogelijke oorzaak kan zijn.

Heb je ook last van hunten als je probeert scherp te stellen?
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
fredvr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2011 19:38

nee hoor, bij handmatig scherpstellen. filter eraf: scherp, filter erop: onscherp!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

fredvr schreefCOLONnee hoor, bij handmatig scherpstellen. filter eraf: scherp, filter erop: onscherp!
Dat is fysiek onmogelijk, tenzij het filter licht kan buigen zoals een lens dat doet. Is het filter volledig vlak?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik denk dat je door het gebruik van de filters aan kwaliteit hebt ingeboet. Er zijn nog een paar mogelijke oorzaken, hiervoor is wel wat extra info nodig om een en ander uit te sluiten.

- De belangrijkste: had je in het verleden wel scherpe foto's met je filter erop?
- Heb je je camera een keer wat harder in je tas gegooid oid? Het kan ook aan je camera liggen (kritische front/backfocus).
- Kan het zijn dat je bij het erop draaien van je filter misschien onbewust kort aan je scherpstelring zit?
- Waar reinig je je filters mee?
- Zit het glas 'recht' in de filterbehuizing?
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
fredvr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2011 19:38

Verleden wel/niet scherp: helaas kan ik dat niet goed achterhalen
Front/backfocus: niet aan de orde denk ik. Probleem ook duidelijk waar te nemen met MF icm liveview
Reinig met microfibre doekje
Scheef erin geloof ik niet. Het is zo'n fijne draad en je moet zoveel slagen maken om defilters erop te schroeven dat het m.i. onmogelijk is, tenzij het glas scheef inderingzit. Dan zou het een fabricage fout zijn. Ik heb het bij beide filters. 25% is het effect iets sterker danbij de 50%.

Ik kan het ook niet verklaren tenzij dit inderdaad gewoon 'standaardverlies' is bij het gebruik van een dergelijk filter. Dat is dan wel een erg grootverlies dat ik niet heb bij mijn uv filter.

Heb overigens wel ontdekt dat het effect groter wordt bij een lens met meer mm,s.
Denk dat ik er maar eens mee naar mijn shop ga. Wellicht kunnen zij aangeven waar het aan ligt. (Camera, lens, filters of... mijzelf)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Volgens mij ligt het aan de AF; die is niet ontworpen voor een objectief met filter.

Als je op de camera MFA (Micro Focus Adjust) hebt dan zou ik er daarmee voor corrigeren.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Heb je dit ook op andere objectieven?
Vind het een vreemd verhaal, tenzij de filters van baggerkwaliteit zijn, maar dat verwacht ik niet bij B&W filters.

Zit het frontelement wel goed vast? Mijn oom heeft ook een frontelement van zijn Nikon 24-120 dat los zit, zou kunnen dat met een extra filter het licht anders breekt. Zou dus eerst proberen zaken uit te sluiten en beginnen met het filter op een ander objectief.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
fredvr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2011 19:38

zeker een vreemd verhaal, vandaar..

In de zoeker is bij handmatig scherpstellen het meest scherpe beeld al duidelijk onscherp. Stapel ik mijn 2 filters dan wordt het meest scherpe beeld nog onscherper. Ik constateer het name bij mijn 300mm, maar zonder die filters is het beeld gewoon scherp. Het objectief heb ik al een keer laten checken en werd gewoon goed bevonden. Heb toen nooit aan die filters gedacht als mogelijke oorzaak en als ik het niet met mijn eigen ogen zou zien dan..

Ben echter die (slimline) filters al sowieso een beetje zat omdat ik ook nogal eens problemen heb ze weer los te draaien. Ze vallen nl net iets binnen de diameter van het objectief, waardoor ik de dunne ribbelring niet goed te pakken krijg waarmee ik ze los moet draaien. heb mogelijk te dikke vingers voor zoiets :)

Dus ik laat het erbij en stap over naar de Lee filters. Die zijn vermoedelijk niet voor niets zo duur.. :shock:
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Goede keuze.
Ik zie zondermeer het nut niet van dit soort gradientfilters, je kunt de gradient alleen maar precies in het midden leggen, waar ik hem zelf bijna nooit wil hebben.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

fredvr,

Welk objectief gebruik je precies...?

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

heb zelf twee stuks van de 25% ND grads van B+W (67mm en 77mm) voor gebruik met 17-40, 24-105 of 70-300 L.
bij 70-300 L kan ik wel voor langere brandpuntsafstanden zien, dat de scherpte slechter is. ook heeft deze objectief soms wat moeite
om scherpte in te stellen, maar dit heeft te maken met hoeveelheid licht voor de AF sensor (f/5.6 en dan nog extra 1 EV minder door
de filter). ik heb ook een ND grad van Tiffen, waarmee 70-300 uberhaupt niet scherpstellen wil :( dit is vreeemd, omdat 18-135 doet
het wel, ook bij 135mm.

met 17-40 en 24-105 werkt de andere grijsverloopfilter van BW prima.


wat dan ook... ND grad is altijd toch een gewone harsfilter, dat is qua optische kwaliteit helaas niet voldoende voor langere objectieven.
tot zo'n 150mm valt het nog mee, maar boven moet men altijd rekening houden met enkel kwaliteitsverlies, zeker als het tot 300mm of
langer oploopt.
BartW.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 01:57
WoonplaatsCOLON VOORBURG

Hallo Fred,
misschien een hele domme vraag maar gebruik je meerdere filters te gelijk te gelijk voor de lens?
BartW.
5D MkIII+Grip | PS G1X | 5D MkII+Grip | 50D+Grip |EF 28-300mm. F/3.5-5.6 L IS USM | EF 24-70mm. F2.8 L USM | 70-200mm. F4 L USM | EF-S 17- 85mm. 1:4-5.6 IS USM | 2x 580EX II | TC-80N3| Manfrotto 190CXPRO4 + 324RC2]



Zoekt en gij zult vinden!
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

fredvr schreefCOLON
Dus ik laat het erbij en stap over naar de Lee filters. Die zijn vermoedelijk niet voor niets zo duur.. :shock:
Goede keuze, ik gebruik ook alleen maar Lee voor dit soort effecten.

Maar snap niet waarom je zoveel problemen hebt met de B&W filters, zou toch ook gewoon goed moeten zijn.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar