Meikever

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Besje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2012 16:59

18-55mm, AV, F6,3, ISO 1600.
Deze stand is niet geheel bewust gekozen, dus graag hoor ik wat jullie hadden gedaan in dit geval.
Qua compositie was er moeilijk mee te werken, omdat hij anders mogelijk weg zou vliegen.
#1
Afbeelding
#2
Afbeelding
#3
Afbeelding
#4
Afbeelding

Alvast bedankt voor de reacties :wink:
Canon EOS 1100D, 75-300mm en 18-55mm.
Gebruikers-avatar
Marijn A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2009 21:11
WoonplaatsCOLON Flevoland

Mij spreken de foto's eerlijk gezegd niet echt aan :oops:
De ondergrond/achtergrond speelt niet goed mee in deze foto's.
Qua scherpte zit je goed, maar deze ligt niet altijd op het oogje.
Ook het gekozen standpunt (vrij hoog) en de composities kunnen beter.

Al met al is vind ik de 3e het best omdat deze een rustige achtergrond heeft, een laag stundpunt en de meikever niet in het midden staat.
Besje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2012 16:59

Marijn A schreefCOLONMij spreken de foto's eerlijk gezegd niet echt aan :oops:
De ondergrond/achtergrond speelt niet goed mee in deze foto's.
Qua scherpte zit je goed, maar deze ligt niet altijd op het oogje.
Ook het gekozen standpunt (vrij hoog) en de composities kunnen beter.

Al met al is vind ik de 3e het best omdat deze een rustige achtergrond heeft, een laag stundpunt en de meikever niet in het midden staat.
Klopt, het waren niet de optimale condities qua achtergrond.
Maar fijn om te horen dat de scherpte nu al wel beter is.
Vind je de instellingen die ik heb gebruikt hierbij ook passend? Of had je wat anders gekozen?
En het standpunt was ook lastig, ik lag al plat op de grond, maar het is inderdaad nog net wat te hoog.
Bedankt voor je reactie :wink:
Canon EOS 1100D, 75-300mm en 18-55mm.
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Ondergrond/achtergrond kun je natuurlijk weinig aan doen, en ik ben er nooit een voorstander van om dingen met dieren in scene te zetten. Ik heb een paar dagen terug hier op het forum ook een paar foto's geplaatst van een meikever, en daar zijn er ook enkele van bij waarop er een meikever op een rotsblok in onze tuin zit, terwijl je altijd liever hebt dat ze in het groen zitten..... Wat dat betreft waardering voor het feit dat je met dieren niets ensceneert. En ja, ik heb bij mijn exemplaren ook gemerkt dat ze vrij snel weer wegvliegen.

De scherpte moet inderdaad wel op de ogen zitten, dat is dus wel een aandachtspunt. Scherptediepte is zeer gering, ook met f6,3, dat heb je al snel bij Macro, maar ik zie ook dat je al op ISO 1600 zit, best hoog natuurlijk. Welke sluitertijd had je? Je kunt bij Macro (mits natuurlijk de sluitertijd het toestaat) best wel iets kleinere diafragmaopeningen hebben om iets meer scherptediepte te realiseren. Desnoods flitsen.

Je hebt de 18-55 gebruikt. Veel moeten croppen of maak je met dit objectief opnamen in deze vergrotingsmaatstaf?
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Besje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2012 16:59

dbode schreefCOLONOndergrond/achtergrond kun je natuurlijk weinig aan doen, en ik ben er nooit een voorstander van om dingen met dieren in scene te zetten. Ik heb een paar dagen terug hier op het forum ook een paar foto's geplaatst van een meikever, en daar zijn er ook enkele van bij waarop er een meikever op een rotsblok in onze tuin zit, terwijl je altijd liever hebt dat ze in het groen zitten..... Wat dat betreft waardering voor het feit dat je met dieren niets ensceneert. En ja, ik heb bij mijn exemplaren ook gemerkt dat ze vrij snel weer wegvliegen.

De scherpte moet inderdaad wel op de ogen zitten, dat is dus wel een aandachtspunt. Scherptediepte is zeer gering, ook met f6,3, dat heb je al snel bij Macro, maar ik zie ook dat je al op ISO 1600 zit, best hoog natuurlijk. Welke sluitertijd had je? Je kunt bij Macro (mits natuurlijk de sluitertijd het toestaat) best wel iets kleinere diafragmaopeningen hebben om iets meer scherptediepte te realiseren. Desnoods flitsen.

Je hebt de 18-55 gebruikt. Veel moeten croppen of maak je met dit objectief opnamen in deze vergrotingsmaatstaf?
Bedankt!
Deze foto's zijn niet gecropt, alleen de scherpte minimaal aangepast en het contrast aangepast.
De belichtingstijd was 1/640sec.
Graag hoor ik wat beter kan qua instellingen omdat dit de eerste keer was zonder dat ik een automatische instelling had gekozen.
Canon EOS 1100D, 75-300mm en 18-55mm.
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Je kan met de sluitertijd, in combinatie met dit objectief, makkelijk naar de 1/160 seconde (een 1100D icm 18-55 weegt niet zo heel veel), daarmee win je twee volledige stops die je kunt steken in een volle stop meer diafragmeren (naar f/9) en een ISO van 800. Persoonlijk durf ik zelf nog wel naar 1/80 sec te zakken om nog een volle stop te winnen.....

Zelf kies ik ook vaak voor de AV instelling (in 90% van mijn opnamen), omdat ik zelf meestal de controle wil houden over de scherptediepte, pas als de sluitertijden uit de pas gaan lopen, dan pas ik of de ISO aan, of ga naar een grotere diafragma-opening of een combinatie van beiden. Zo ook bij Macro.

Probleem bij Macro is vaak de hoeveelheid licht, omdat het scherptedieptebereik zo gering is, en je dus al gauw naar een kleine diafragma-opening wil gaan. Het mooiste is dan natuurlijk als je hulp krijgt van het zonlicht, ik zie aan het onderwerp hier dat jouw Meikever zich in de schaduw bevindt, en dat is dan natuurlijk net weer jammer. Voor meer licht zou je dan eigenlijk bij moeten flitsen. Dat zal met de inbouwflitser van de 1100D waarschijnlijk niet lukken, omdat het objectief dan in de weg zit? Daarnaast is zo'n inbouwflitser erg 'hard' qua belichting.

Scherpstelling doe ik bij Macro ook het liefst met de hand, omdat het scherptedieptebereik zo gering is, en ik precies de focus op de ogen wil leggen.

Hoop dat deze tips je (nog) verder helpen. Je bent erg goed op weg om je camera en de mogelijkheden optimaal te gaan gebruiken! Uit onderstaande serie is foto 3 de beste. Stel je vragen gerust, mochten die er nog zijn.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar