Opdracht voor een bedrijf.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Hallo beste leden
Ik vorige week een leuk bericht gehad van mijn Zusje dat ik voor een groot bedrijf producten mag fotograferen voor hun catalogus.
Deze worden in een studio gefotografeerd en er dient na die tijd behoorlijk wat nabewerking plaats te vinden.
Dit alles gebeurd veelal in Zwolle op het bewerken nadan.

Één probleem is, Ik heb nog nooit eerder zoon aanbod gekregen en Ik weet mij ook geen raad wat voor vergoedingen ik moet vragen en hoeveel.
Ik namelijk een een serieuze amateur en heb voorheen altijd gewerkt op TFP/cd/D

Ik kreeg van verschillende mensen al tips om ieder geval te vragen om
-onkostenvergoeding
-vervoer
-uur tarief voor het fotograferen en nabewerking.

Wat zouden jullie voorstellen als jullie in mijn schoenen zouden staan?

Zelf dacht ik aan:
Uurtarief is 50 euro incl. btw
Km-vergoeding Buiten straal van 10km buiten Deventer reken ik 0,40 ct per km
Fotobewerking is 20 euro per uur


Mvg Rick Treffers
Website: http://web.me.com/p.a.treffers/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

zijn het pack-shots of moet je echt producten cratief op de foto zetten ?
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Pack-shots, Het gaat om een collectie van ruiter/amazone spullen zoals kleding, caps, stijgbeugels etc.
De opdrachtgever wil graag dat ik bepaald product herkenbaar en aantrekkelijk in beeld komt en dat ik met behulp van fotoshop het model uit de foto haal.
Zoals dit: Afbeelding

Het creatieve gedeelte wordt nu nog uitbesteed aan een profesionele fotograaf.:)
Gebruikers-avatar
hbarkhof
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2010 12:18
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant, Best, hbarkhof
CONTACTCOLON

Zorg dan wel dat je onder de prijs van de profesionele fotograaf gaat zitten :)
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Ja daarom:) Vandaar deze post en met vraag wat is wijsheid en wat zou ik kunnen vragen.

Mijn zwakste punt is eigenlijk het bewerken in photoshop omdat ik niet echt van het shoppen ben en meer gelijk op de locatie zoveel mogelijk dingen te elimineren.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

even voor de duidelijkheid, dit zijn geen pack-shots, een pack shot is niks meer dan een (bv) pak melk wegzetten-foto nemen-volgend pak melk-foto nemen- etc..., met vrijwel geen nabewerking.
Hier wordt vrij weinig voor gerekend, afhankelijk van d ehoeveelheid, vaak worden er staffelafspraken gemaak.

Wat jij moet doen is echt productfotografie en heeft toch iets meer tijd en werk nodig, dus een uurtarief is niet slecht.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Oke weer wat bij geleerd:)
Bedankt daarvoor!

Nou is dit voor mij een geweldige ervaring en ik hoef er niet van te leven omdat ik gewoon een baan heb.
Nu is er nog niks zeker en ik mag donderdag eerst laten zien wat ik in huis heb en dan met een beetje geluk word ik gevraagd voor meer werk.
Dus ik ben nu een beetje aan het rondvragen.
Mijn eerste doelstelling is een inderdaad een uur tarief en een reiskosten vergoeding.

Stel u zou in mijn schoenen staan wat zou u vragen als uur tarief als amateur zijnde.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

wat je zelf al in gedachten had lijkt me ietwat aan de goedkope kant, je moet een uursalaris gaan doorberekenen plus afschrijving van vaak dure apparatuur, dus denk meer aan 65,- per uur incl BTW, dan ben je altijd nog goedkoper dan de doorsnee beroeps (als die er nog zijn :( ), voor naberwerking ietsje meer dan 20,- , is tenslotte ook werk wat je moet doen, daar zou ik rond de 30,- gaan zitten.

Maar belangrijkste van de bedragen is dat je zelf daar tevreden over bent, al reken je 10,- per uur, als dit is waar je je goed bij voelt doen, wil je naar d etoekomst gericht meer opdrachten en serieus hier een soort van werk van maken dan oppassen met te lage bedragen en meer marktconforme bedragen gaan rekenen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

€ 50,- per uur vind ik nogal wat voor een amateur....
Vergeet niet dat een professionele fotograaf al zijn sociale lasten zelf af moet dragen...
Verder neem ik aan dat je geen KVK inschrijving hebt en geen BTW nummer dus hoe wil je het verantwoorden?
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

xammy schreefCOLONVerder neem ik aan dat je geen KVK inschrijving hebt en geen BTW nummer dus hoe wil je het verantwoorden?
Gewoon via je aangifte nkomstenbelasting, bij "overige inkomsten", neem ik aan?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Denk ook aan de verzekering van je fotoapparatuur. Veel "gewone" maatschappijen sluiten beroeps(betaalde)fotografie uit en moet je een ander soort verzekering sluiten.
Dexter202

xammy schreefCOLON€ 50,- per uur vind ik nogal wat voor een amateur....
Vergeet niet dat een professionele fotograaf al zijn sociale lasten zelf af moet dragen...
Verder neem ik aan dat je geen KVK inschrijving hebt en geen BTW nummer dus hoe wil je het verantwoorden?
amateur/beroeps is maar een heel dun lijntje. Immers moet een "amateur" net zo zijn lasten in deze gewerkte uren verrekenen. De vlieger van "ik heb een vaste baan en hoef geen rekening te houden met sociale lasten" gaat wat dat betreft niet helemaal op aangezien deze werkuren niet via de werkgever gaan. Als je goed werk aflevert heeft BTW niets te maken met een marktconform tarief verantwoorden.

Ik vind de door jou (TS) gestelde tarieven ook wel het minimum. Bij een commentaar als
hbarkhof schreefCOLONZorg dan wel dat je onder de prijs van de profesionele fotograaf gaat zitten :)
houd ik m'n hart vast...

Om hoeveel producten gaat het? Hoeveel tijd/weekenden/vakantiedagen denk je in totaal eraan kwijt te zijn? Heb je al over licentiekosten nagedacht? Als je hiervan een beeld kunt maken zou ik eerder een vaste prijs hanteren dan een uurtarief; hoe beter je wordt, hoe minder tijd je nodig hebt. Daarvoor wil je toch niet bestraft worden? :wink:
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Wat je ook vaak bij die soort fotografie ziet zijn staffeltarieven en setup kosten en starttarief.
Hierdoor is het goedkoper voor de klant om ineens 50producten te laten fotograferen ipv 50x 1 product.
Dat scheelt jou namelijk ook weer 50x je setup optuigen/afstellen.
Wie gaat de studio betalen?
Wat is jouw ervaring in de studio?
Het snelle photoshoppen begint namelijk bij fatsoenlijke foto's maar vooral ook van te voren goed afspreken wat je van elkaar verwacht.
Anders krijgt de opdrachtgever straks een enorme rekening omdat je op uurbasis werkt en je echte baas een oververmoeide Rick met photoshop RSI :P

En je moet niet vergeten dat een pro wellicht een hoger uurtarief heeft maar normaliter wel een snellere workflow in vergelijking met de "amateurs".
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Bedankt allen voor jullie informatie en mijn excuses voor het laat reageren.
In de tussen tijd heb ik een aantal test foto afgeleverd en het bedrijf was na eigen zeggen enthusiast over mijn werk en ben uitgenodigd voor een vervolg gesprek om aanstaande vrijdag te gaan overleggen om het één en ander met je bespreken om te kijken of de deadlines haalbaar zijn/ organisatorisch qua kvk etc.

@Closeshooter
Precies! Ik vind van mijzelf dat ik nu een goed bedrag in mijn hoofd heb en vooral dit ook waar kan maken maken.
Het is niet mijn intentie om van mijn hobby het beroep te maken mede omdat ik daarvoor het talent niet voor heb en misschien ook niet wil.
Maar bedankt voor de tip!.

@ xammy
Klopt Ik op advies van andere hobby fotografen het bedrag ook bij geschaafd.

> Foto maken reken ik € 20,- per uur. Van deur tot deur wel te verstaan.
Dus even grof gezegd 7 uurtjes aanwezig, 1 uur reistijd?? = 8 uur = €160
Aan het einde van de dag ga samen met mijn opdrachtgever de beste foto's selecteren dmv mijn ipad zodat ik thuis theoretisch direct aan de slag kan met bewerken.

>Het bewerken reken ik 2,50 per uur wat wat als voordeel heeft dat ik zelf mijn eigen indeling kan maken hoelang ik bezig ben.

Deze bedragen zullen voor sommige bodemprijzen zijn maar ik voel mij hierbij prettig bovendien al met al is het toch weer een leuk zak centje:)

Veder is mij aanbevolen zowel door het bedrijf als mede hobbyfotografen om mij inderdaad in te schrijven bij de KVK
Om latere problemen te voorkomen.

@MarcoEOS550D
Geld dat ook voor mijn situatie?
Ik ga in ieder geval even informeren zowel bij de belastingdienst als bij de KVK wat de beste optie voor mij is.

@Illuminatus
Hmm dat is een goeie, ik heb tot nu geen verzekering voor mijn apparatuur aangezien ik ze ook weer als molensteentje beschouw.
Maar ik zal daar ook eens achteraan gaan omdat je ongemerkt toch snel een vermogen aan spullen hebt.

@Dexter202

U benoemd een hoop dingen waar ik geen kaas van gegeten heb:) " BTW niets te maken met een marktconform tarief verantwoorden"
Wat bedoeld u hiermee?

Ik heb ondersteuning van mijn zusje die in het laatste traject zit van haar studie IBL en gaat mij helpen met onder andere met de boekhouding, KVK etc etc
Ik kan dat zelf wel uitzoeken maar beter iemand die er verstand van heeft dan zelf aanklooien:)
Ik heb mij opgeven voor een van de seminar van ZOOM 17-06 Fotografie voor bedrijven dus ik hoop een boel te leren en toe te passen.

Ik denk 1 dag (van 8 tot 16:00) nodig te hebben voor het fotograferen van +/- 50 producten en 1,5 dag voor het bewerken.

>Licentie ben ik bewust van afgestapt omdat ik geen prof ben en ik dit doe voor mij plezier Wel ben ik van plan om bv korting te kunnen ontvangen op bv producten of gebruik te kunnen maken van de studio en apparatuur.

>Het aantal producten hangt geheel af van hun collectie sommige producten veranderen niks maar anderen zoals bv nieuwe collectie kleding moeten natuurlijk opnieuw gefotografeerd worden en dat hoor ik aanstaande vrijdag over hoe en wat.

@WireWess

Dit systeem ga ik ook aanhouden:) Hoofdzakelijk 1 a twee soort producten op een dag afhankelijk wat het is en hoeveel.
Bv rijbroeken en laarzen op één dag en een andere combinatie op een andere dag.
Zo zorg ik er voor dat ik niet omkom in het werk:)

Het bedrijf heeft een eigen flits installatie bestaande 4 studioflitsers met licht aanpassers, achtergrond systeem met een witte rol en natuurlijk triggers:)
Ervaring in studio? niet veel omdat ik buiten veel liefer aan gang ga^^ en heb daarom behoorlijk wat geoefend met karretje vol strobistspullen met verschillende ondewerpen, natuur, portret, etc
De basis heb ik voor mij idee onder de knie en aan de hand van lichtopstellingen op het web zoals http://strobox.com/" onclick="window.open(this.href);return false; ben ik al hoop ideeën tegengekomen die kan en ga gebruiken.

Ik heb tijdens mijn testshoot al het ene ander overlegd wat zij van mij verwachten en wat voor werk ze graag van mij terug zien.
Daarvan heb ik een plan van aanpak gemaakt en is goedgekeurd door de opdrachtgever.
Ik ben van plan deze regelmatig te evalueren en nieuwe ideeën voor te stellen.

Nogmaals iedereen bedankt voor de nuttige informatie en ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONeen pack shot is niks meer dan een (bv) pak melk wegzetten-foto nemen-volgend pak melk-foto nemen- etc..., met vrijwel geen nabewerking.
Niet helemaal... een pack shot is eigenlijk 4 foto's van één product. Dus van voor, achter, links en rechts. Die foto's samen is dan één pack shot.
Dexter202

Rick T schreefCOLON @Dexter202

U benoemd een hoop dingen waar ik geen kaas van gegeten heb:) " BTW niets te maken met een marktconform tarief verantwoorden"
Wat bedoeld u hiermee?
Dat was een reactie op xammy, die beweerde dat je een marktconform bedrag alleen kunt verantwoorden indien je een KVK inschrijving en BTW nummer hebt. Dat is natuurlijk onzin.
Rick T schreefCOLON Deze bedragen zullen voor sommige bodemprijzen zijn maar ik voel mij hierbij prettig bovendien al met al is het toch weer een leuk zak centje:)
Noem het gerust kelderprijzen :wink: Elk bedrijf lacht zich drie keer in de rondte bij zulke prijzen, maar dat moet je uiteindelijk natuurlijk zelf weten.

Overigens lijkt me een KvK inschrijving en een BTW nummer niet nodig. Daarvoor moet je aan bepaalde eisen voldoen wat in jouw geval nog lang niet aan de orde is. Wanneer je je inkomsten (na aftrek van kosten) opgeeft als "inkomsten uit overige werkzaamheden", gaat de belastingdienst je echt niet lastig vallen.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Tnx:)
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Rick T schreefCOLON Dus even grof gezegd 7 uurtjes aanwezig, 1 uur reistijd?? = 8 uur = €160
Succes met je opdracht.

Niet dat het wat uitmaakt hoor, maar voor het bedrag dat jij rekent kom ik precies 48 minuten fotograferen.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Anoniem 4

Oei, en ik maar denken dat advocaten hoge tarieven in rekening brengen.
Ga me nu toch ook maar als professional afficheren als dat € 200,00 (excl. btw?) per uur oplevert.
Ik begrijp niet dat de fotografen hier soms klagen over hun verdiensten.
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLONOei, en ik maar denken dat advocaten hoge tarieven in rekening brengen.
Ga me nu toch ook maar als professional afficheren als dat € 200,00 (excl. btw?) per uur oplevert.
Ik begrijp niet dat de fotografen hier soms klagen over hun verdiensten.

Je hoort mij niet klagen hoor, maar 2,50 euro per uur vragen voor nabewerking gaat echt nergens over.
Hoge tarieven? Dat valt wel mee. Lijkt me eerder reëel. Voor bruidsfotografie reken ik 200 euro per uur, dat is dan wel inclusief btw, uren nabewerking en andere kosten.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar