witte achtergrond

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Ik ben gevraagd om voor een tabloid wat portretfoto''s van vrijwilligers te maken. Deze mensen moeten worden geportretteerd op een witte achtergrond.

Omdat de foto's op verschillende locaties door het land en op verschillende data gamaakt worden, kan ik niet in '' een studio '' werken maar zal ik iets van een '' draagbare '' achtergrond mee moeten nemen. Ik heb een demontabel kledingrek en helaas geen wit doek maar wel een groen of blauw doek (wat ook gebruikt wordt bij videografie voor het zogeneoemde gromakey effect).

Mijn vraag is, welke kan ik het beste gebruiken en kan ik dan het beste in een fotobewerkingsprogramma de blauwe of groene kleur veranderen in egaal wit :?:

Of zijn er nog andere manieren ? Tips en ideetjes zijn welkom.
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

http://www.cameranu.nl/nl/studio-access ... 1084_8946/

Ik weet niet of je al eens chromakey verwerkt hebt, maar het is lastiger dan soms wordt verteld. Het achtergronddoek moet kreukvrij, strak gespannen zijn en vooral overal egaal belicht worden. Is dat niet zo, dan ben je per foto nog aardig wat tijd voor nabewerking kwijt en kun je niet met één klik de achtergrond vervangen.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Voor dat soort dingen heb ik een lap witte fleece van 150 cm br en 300 cm lang :) (t is voor mij ook gewoon hobby :) )
Die vouw ik gewoon op; dat materiaal kreukt nauwelijks, en kan je volgens mij makkelijk redelijk strak aan zo'n kledingrek hangen!

http://www.stoffenshop.eu/categorie/25-fleece.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
YrBo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2011 08:18
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Hallo Ans

Ik heb ergens gelezen dat fleece een apart effect kan geven omdat het erg kan schitteren.
Ervaar jij dit ook?
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Of je gebruikt gewoon natuurlijk licht ;-)
Zoek een plek waar de achtergrond 3 stops lichter is dan het licht dat op je model valt .. en je hebt hetzelfde ;-)
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Yrbo dat zal er aan liggen wat voor belichting je gebruikt; ik heb het zelf nog niet eerder gemerkt, maar ik selecteer bij t nabewerken gewoon de achtergrond en maak die dan lichter (produktfoto's)
55kfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
WoonplaatsCOLON Schagen

Hoeveel flitsers heb je? en heb je hier triggers voor?

Ik wet niet of de mensen full body moeten? Maar voor middelup zet een flitser op de grond, zoek een deur of stuk muur, pak een statief en flitsers twee met paraplu en of softbox uitbalanceren en gaan
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Tot zover bedankt voor de reacties, ik realiseer me dat ik nog een diascherm met een zilverkleurig ( kreukvrij) doek heb staan. Is dat bruikbaar of geeft dat ook te veel schittering / weerkaatsing :roll:
Ik gebruik overigens gewoon één flitser ( Canon 430EX Speedlite) op de camera en de mensen worden alleen met hoofd en schouders geportretteerd.
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

allereerst lijkt me dit niet een topic dat thuis hoort in een "toon je foto's" deel van het forum.

Met alleen een speedlite maak je het jezelf ook wel erg lastig. Zeker als je deze ook nog eens alleen op de camera gaat plaatsen. Dat je overweegt om eem chromakey doek (en eventueel zelfs een zilver doek) te gaan gebruiken terwijl je al wel een rek hebt begrijp ik niet. Je schrijft dat de mensen t/m schouders worden geportretteerd. Dan koop je op de markt voor minder dan 5 euro toch een prima wit doek wat je op dit rek kan bevestigen?

Maar m'n echte advies zou zijn: stap af van die witte achtergrond en maak wat foto's met sfeer op de verschillende locaties.
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

@E7picture, wat de plaats van dit topic betreft, je hebt helemaal gelijk! Sorry, ik heb het echt niet gezien anders zou ik het wel op een andere plaats gepost hebben. Misschien dat een moderator het even kan verplaatsen...... :cry:

Voor mij is dit de eerste keer dat ik deze "opdracht" krijg, dus ik ben nog wat aan het experimenteren en uitzoeken wat voor mij het beste werkt. Wat ook meespeelt is dat in niet al te veel materiaal kan meesjouwen en ik ook van te voren niet kan inschatten hoeveel ruimte er is voor een opstelling van apparatuur.

De portretten moeten een legale, WITTE achtergrond hebben, ze worden gebruikt als "persoonsidentificatie' bij artikelen / interviews van- en met vrijwilligers in een verenigingskrantje.

Het is geen "betaalde" opdracht, hoewel de reiskosten ( moet van Vlissingen naar Groningen, lekker efficiënt hé ) en een etentje wel vergoed worden.......

Ik denk dat ik inderdaad maar eens op de markt ga kijken voor een wit stuk doek....... :roll:
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
mg75
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 07:55

ik gebruik deze. en heel makkelijk mee te nemen.

Inklapbaar en is slechts 60cm!
http://www.cameranu.nl/nl/studio-access ... 364_58844/" onclick="window.open(this.href);return false;

je hebt ze natuurlijk ook groter. Maar het doek is altijd redelijk gespannen en eventuele kreukels kan je nog wegpoetsen of hem wat verder van de persoon plaatsen
30D|7D|1Dmkiv plus heldere jampot glazen
m-etops.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Deze even verplaatst
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

TS,
Je begint bij de keuze van de achtergrond. Volgens mij moet je je ook gaan concentreren op je flitsapparatuur en je flitstechniek!
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar