lens verwijderen van toestel

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

beste,

als jullie, jullie toestel opbergen, halen jullie dan telkens jullie lens er af, of laten jullie die er op zitten?

grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo naamloze deelnemer,

Natuurlijk gewoon laten zitten.
Je wilt van je sensor toch geen vuilnisbelt maken!
groeten,
Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

als je het goed opbergt kan je er toch geen vuilnisbelt van maken. ik draai mijn lens er altijd af zo past dit beter in mijn tas. Wel moet ik mij eens een nieuwe tas aanschaffen
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

De meeste fototassen zijn toch zo ingedeeld dat er een body met opgemonteerd objectief in past :wink:
Zoals Gerard al schreef heb je (veel) meer kans op vuil in de camera en/of op de sensor. Ook al berg je de camera netjes op (met dop erop neem ik aan), het steeds weer afnemen en weer erop plaatsen geeft telkens kans op binnenkomend vuil of stof.
Dus alleen wisselen als je een andere objectief gaat gebruiken.

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Hier ook gewoon met objectief op de body, veel veiliger ;-)
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Er zit altijd een lens op. Ook omdat ik hem gebruiksklaar wil hebben in de tas. Dus alleen lenswissel als dat nodig is. Jij hebt nu 2 wisselmomenten per gebruik meer. Lijkt mij nogal onnodig.
groetjes,
Rob
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Als het niet past kun je natuurlijk altijd nog de lens er af halen en uiteraard de body-dop op je camera doen. Maar je moet je dan wel afvragen of het niet tijd wordt voor een iets ruimere tas.
(Alles natuurlijk binnen de grenzen. Als ik een 600mm zou hebben, dan zou ik die ook van de camera halen, voordat ik de boel zou opbergen :) )
Gebruikers-avatar
mg75
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 07:55

Ik heb in mijn verleden met een pro-fotograaf mee mogen lopen. En hem dezelfde vraag gesteld.
En ik geloof dat ook wel. en ik doe het ook.

Hij haalt altijd de lens eraf. Met de volgende reden.
Je camera kan echt veel hebben. Het is een baksteen zeg maar. Je lens kan ook best veel hebben.
De combinatie echter niet. Want je zwakste schakel is de lens fitting. Er kunnen grote krachten ontstaan op het moment dat je je camera in je tas heb zitten (met lens) en je laat hem vallen. (even afhankelijk hoe je camera in de tas zit niet iedereen heeft een grote computrekker) Maar even kijkende naar het gros van de gebruikte soort tassen. Ik denk camera met lens naar beneden of opzij
JE tas bied natuurlijk bescherming maar tot zekere hoogte en capaciteit.

Die dividers in je tas hebben ook een max "rem" bescherm vermogen. Een camera zeg 7d +BG + 70-200is 2.8 is een combinatie van 2,5 kg
en als dat valt. Dan heeft dat stukje schuim heel wat te verwerken. wat je met los heb natuurlijk niet, omdat de gewichten verdeeld zijn over de compartimenten.

Ja. tassen zijn gemaakt om body + lens te huisvesten. Ik heb wel gemerkt dat sinds ik alles nu los in mijn stealth reporter 400aw mijn tas netter er georganiseerder kan inrichten. Ik kan makkelijk 3 body's in kwijt en 5 lenzen.

En ja je moet wat vaker schoonmaken of het meer in de gaten houden.

maar net zoals eoa4all zegt, alles heeft zijn grenzen en wat een ieder zelf prefereert. Ik zeg wel dat ik mijn tas een x goed heb laten vallen. waar andere mensen ook echt van schrokken en ik hartaanval kreeg, maar het heeft het overleefd.
30D|7D|1Dmkiv plus heldere jampot glazen
m-etops.nl
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

mg75 schreefCOLONJe camera kan echt veel hebben. Het is een baksteen zeg maar. Je lens kan ook best veel hebben.
De combinatie echter niet. Want je zwakste schakel is de lens fitting. Er kunnen grote krachten ontstaan op het moment dat je je camera in je tas heb zitten (met lens) en je laat hem vallen.
Dat hangt héél erg af van de manier waarop je 'm laat vallen, en van het soort camera/lens dat je laat vallen. Niet alleen omdat sommige bodies/lenzen sterker zijn uitgevoerd dan andere.

Je kunt drie types val onderscheiden.
Bij de eerste valt de lens/camera op de voorkant, alsof je de lens/camera samendrukt. Een vatting kan dat prima aan. Immers, schuifzooms geven dezelfde belasting. Weliswaar minder hard (zelfs als je 'm snel in- of uitschuift), maar wel veel vaker.
De tweede optie is dat de combinatie op de onderkant/zijkant/bovenkant valt. Hier krijg je te maken met schuifkrachten tussen lens en body, mits daar (fysiek) de ruimte voor is. Als de onderkant van de lens op dezelfde hoogte zit als de onderkant van de body (zoals vaak het geval is) zal er geen probleem zijn. Wanneer er 'n grip is gemonteerd is de lens (door massatraagheid) geneigd door te schuiven. Ik verwacht dat in zo'n geval de lens zelf sneuvelt, omdat 'ie afbreekt voor de vatting. Aan je body zal weinig stuk gaan, denk ik. Echter, bij deze val zul je het bont moeten maken om schade aan te richten. De belasting is namelijk gelijk aan de belasting wanneer je je body op een statief zet en daar een zware lens aan koppelt. Ook dat blijft meestal heel.
De derde optie is wél link: als je een moment uitoefent op de koppeling (alsof je je lens/camera over je knie legt en probeert te breken). Fijn hieraan is echter dat je camera waarschijnlijk nóóit op zo'n manier zal vallen, aangezien je een koppel van krachten nodig hebt om een moment op te wekken. De meest realistische optie die ik kan bedenken is dat je je camera laat vallen en 'ie precies met de vatting op een steen terecht komt.

Conclusie: ik zou 'm er lekker aan laten zitten.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar