Lens vraagje.. manuele difragma bediening

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Bakje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2011 07:12

Beste canon gebruikers.

ik ben in het bezit zoals je in het onderschrift kunt zien van een eos 500D

Nu ben ik op zoek naar een lens met vaste brandpunt (50mm of een 85mm, liefst F2.8 of lager)
Maar nu komt het speciale eraan, de lens moet een manuele diafragma bediening op de lens hebben (liefst klikloos)

Zijn er zulke lenzen überhaupt wel ?
merken maken niet uit.

zijn ze ook nieuw te verkrijgen ?
zoja welke zijn er allemaal ?
Canon EOS 500D + Kitlens 18-55mm IS II + Sigma 50-200mm 4-6.5 DC OS HSM + EP-EX15 II (eyepiece Extender)
Mac Mini 2011 - 2.3 Ghz Core i5, 8 Gb, 500Gb HDD - HP 2310Ti 23" Monitor, Apple keyboard met nummeriek blok, Apple Magic Mouse.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Mag ik vragen waarom je zoiets zou willen anno 2012..?

Ik citeer "Al sinds de introductie van de EF-mount in 1987 maakt Canon geen gebruik meer van een fysieke diafragmaring op zijn lenzen."


Tegenwoordig doen we dat dat "in-camera" met de diafragmavoorkeuze.

Overigens is er sprake dat canon in 2011 een nieuw patent heeft ingediend waarbij dit item weer wordt aangesproken.
Mogelijk dat dit dan traploos dmv de lens kan gebeuren. Met name ideaal voor video.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Bakje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2011 07:12

Beste @Frank64,

Ik wil me gaan verdiepen in DSLR Filmen, soms heb je momentel dat je van binnen naar buiten moet, en een In-Camera functie moet je of de opname stoppen, of je iso veranderen.
Aangezien dit niet klikloos kan kun je dus geen vloeiende overgang maken. vergelijk het als een soort follow focus.


Hier een Video met hetgeen ik bedoel.

http://www.youtube.com/watch?v=MmXIAyLRtHE

Groeten
Leon
Canon EOS 500D + Kitlens 18-55mm IS II + Sigma 50-200mm 4-6.5 DC OS HSM + EP-EX15 II (eyepiece Extender)
Mac Mini 2011 - 2.3 Ghz Core i5, 8 Gb, 500Gb HDD - HP 2310Ti 23" Monitor, Apple keyboard met nummeriek blok, Apple Magic Mouse.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Met "klikloos" bedoel je een diafragma dat vloeiend van (bijvoorbeeld) f/2,8 naar f/16 kan gaan?

Misschien heeft Carl Zeiss wat voor je.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Had al zo'n vermoeden ja.

Kijk hier maar eens even...
http://cpn.canon-europe.com/content/pro ... os/50mm.do" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar er zijn ongetwijfeld goedkopere alternatieven.
Misschien eens een de slag met een oude 50 mm FD-lens met adaptorring naar EF..?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik gebruik een vari-nd filter om het verschil in licht op te vangen zodra je naar buiten/binnen gaat.
Door het aanpassen van je diafragma tijdens het filmen zal namelijk ook heel de style/sfeer van je shot veranderen.

Mocht je het toch willen dan kan je eens kijken naar wat oudere objectieven met een EF mount adapter.
Er zijn ook wat manuals om sommige objectieven een klikvrij diafragma te geven een voorbeel van de Samyang 35mm f1.4: http://www.dslrfilmnoob.com/2012/09/03/ ... -1-4-lens/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog een voorbeeldje voor wat manual lenzen: http://www.budgetfilmmaker.co.uk/1/arch ... 011/1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door 1 op WireWess, in totaal 16 keer gewijzigd.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Bakje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2011 07:12

Frank64 schreefCOLONHad al zo'n vermoeden ja.

Kijk hier maar eens even...
http://cpn.canon-europe.com/content/pro ... os/50mm.do" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar er zijn ongetwijfeld goedkopere alternatieven.
Misschien eens een de slag met een oude 50 mm FD-lens met adaptorring naar EF..?

Oeh das een mooi kijkertje, past die gewoon op mijn eos 500D ??

ben beetje in de war de omschrijving zegt EF vatting, maar de lens zelf zegt F vatting ??


Groetjes Leon
Canon EOS 500D + Kitlens 18-55mm IS II + Sigma 50-200mm 4-6.5 DC OS HSM + EP-EX15 II (eyepiece Extender)
Mac Mini 2011 - 2.3 Ghz Core i5, 8 Gb, 500Gb HDD - HP 2310Ti 23" Monitor, Apple keyboard met nummeriek blok, Apple Magic Mouse.
Gebruikers-avatar
Bakje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2011 07:12

WireWess schreefCOLONIk gebruik een vari-nd filter om het verschil in licht op te vangen zodra je naar buiten/binnen gaat.
Door het aanpassen van je diafragma tijdens het filmen zal namelijk ook heel de style/sfeer van je shot veranderen.

Mocht je het toch willen dan kan je eens kijken naar wat oudere objectieven met een EF mount adapter.
Er zijn ook wat manuals om sommige objectieven een klikvrij diafragma te geven een voorbeel van de Samyang 35mm f1.4: http://www.dslrfilmnoob.com/2012/09/03/ ... -1-4-lens/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog een voorbeeldje voor wat manual lenzen: http://www.budgetfilmmaker.co.uk/1/arch ... 011/1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Thnxx voor de links, daar word inderdaad een rokinon ge-DECLICKED.. dit videootje had ik al gezien inderdaad.

Enkel ga ik dat dus niet zelf doen, althans niet verstandig als de lens erna nog moet functioneren ;-)

Maar in ieder geval begrijp ik dat ik dus beste richting de oudere FD lensen moet grijpen of een Cinema lens (eigenlijk bedoelt voor een eos C100 / C300 / C500 pro camera's


zal eens op youtube gaan kijken.
Canon EOS 500D + Kitlens 18-55mm IS II + Sigma 50-200mm 4-6.5 DC OS HSM + EP-EX15 II (eyepiece Extender)
Mac Mini 2011 - 2.3 Ghz Core i5, 8 Gb, 500Gb HDD - HP 2310Ti 23" Monitor, Apple keyboard met nummeriek blok, Apple Magic Mouse.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Bakje schreefCOLONBeste @Frank64,

Ik wil me gaan verdiepen in DSLR Filmen, soms heb je momentel dat je van binnen naar buiten moet, en een In-Camera functie moet je of de opname stoppen, of je iso veranderen.
De recente Canon camera's hebben een auto iso functie, weet niet of de 500d dat ook heeft..
757D + 8-400 mm
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

De 500D is geen goede optie als je serieus video wilt gaan opnemen omdat deze nog geen full manual control heeft.
Daarnaast filmt een 500d maar ~20fps, met als resultaat redelijk choppy video.
Mijn advies is om eerst maar je body te upgraden naar minimaal een 550D zodat je zelf makkelijk controle over je instellingen hebt en fatsoenlijke framerates.
En een 550d body kan je tegenwoordig al voor <€400,- van MP halen, dat is bijna wisselgeld in vergelijking met het bedrag wat je nog aan de rest van de objectieven en accessoires kwijt bent ;)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Bakje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2011 07:12

WireWess schreefCOLONDe 500D is geen goede optie als je serieus video wilt gaan opnemen omdat deze nog geen full manual control heeft.
Daarnaast filmt een 500d maar ~20fps, met als resultaat redelijk choppy video.
Mijn advies is om eerst maar je body te upgraden naar minimaal een 550D zodat je zelf makkelijk controle over je instellingen hebt en fatsoenlijke framerates.
En een 550d body kan je tegenwoordig al voor <€400,- van MP halen, dat is bijna wisselgeld in vergelijking met het bedrag wat je nog aan de rest van de objectieven en accessoires kwijt bent ;)
klopt helemaal.
hooguit 720P is leuk filmen met een 500D .. maar voor mijn gevoel te weinig HD... het verschil tussen 480P en 720P is maar heeeel minimaal.

Ik wilde zowiezo de camera gaan upgraden. misschien wel een 5d mkII.
en aangezien ik in het andere topic de rokinon wilde bekijken. de Samyang 35mm is dus dezelfde lens.
Hij is in nederland verkrijgbaar, eerste prijsindicatie die ik kreeg was 570 euro.
Canon EOS 500D + Kitlens 18-55mm IS II + Sigma 50-200mm 4-6.5 DC OS HSM + EP-EX15 II (eyepiece Extender)
Mac Mini 2011 - 2.3 Ghz Core i5, 8 Gb, 500Gb HDD - HP 2310Ti 23" Monitor, Apple keyboard met nummeriek blok, Apple Magic Mouse.
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Ik waag het een knuppel in het hoenderhok te gooien:
Waarom zou je op zoek gaan naar een (waarschijnlijk) duur objectief, als je voor minder een aparte videocamera kunt kopen?
De link van Frank: ca 5.000,- $ in de VS. Als je niet al een enorme collectie Canon dslrs-spul hebt, zie ik de logica niet.

Ik weet het: off-topic, maar ik ben wel zeer benieuwd.
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

WireWess schreefCOLONIk gebruik een vari-nd filter om het verschil in licht op te vangen zodra je naar buiten/binnen gaat.
Door het aanpassen van je diafragma tijdens het filmen zal namelijk ook heel de style/sfeer van je shot veranderen.
Helemaal mee eens en bovendien verreweg de goedkoopste optie van alle hier genoemde. Diafragma veranderen in een en dezelfde take levert doorgaans erg foute beelden op.
Gebruikers-avatar
Bakje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2011 07:12

Ton Canon schreefCOLON
WireWess schreefCOLONIk gebruik een vari-nd filter om het verschil in licht op te vangen zodra je naar buiten/binnen gaat.
Door het aanpassen van je diafragma tijdens het filmen zal namelijk ook heel de style/sfeer van je shot veranderen.
Helemaal mee eens en bovendien verreweg de goedkoopste optie van alle hier genoemde. Diafragma veranderen in een en dezelfde take levert doorgaans erg foute beelden op.

Thnxxx voor de TIP !! deze is waardevol
Canon EOS 500D + Kitlens 18-55mm IS II + Sigma 50-200mm 4-6.5 DC OS HSM + EP-EX15 II (eyepiece Extender)
Mac Mini 2011 - 2.3 Ghz Core i5, 8 Gb, 500Gb HDD - HP 2310Ti 23" Monitor, Apple keyboard met nummeriek blok, Apple Magic Mouse.
Gebruikers-avatar
Bakje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2011 07:12

JohnS schreefCOLONIk waag het een knuppel in het hoenderhok te gooien:
Waarom zou je op zoek gaan naar een (waarschijnlijk) duur objectief, als je voor minder een aparte videocamera kunt kopen?
De link van Frank: ca 5.000,- $ in de VS. Als je niet al een enorme collectie Canon dslrs-spul hebt, zie ik de logica niet.

Ik weet het: off-topic, maar ik ben wel zeer benieuwd.
Ik neem de knuppel ter hand..

Juist het feit dat je met DSLR kunt filmen (en goed ook) is interessant.
Het feit dat je kunt wisselen met lensen, setups zoals rigs, jibs, cranes, steadycam systemen.
Natuurlijk, de link van frank is overkill voor mij.
Maar men moet toch iets hebben om op te kwijlen :P

Op youtube zijn er beelden beschikbaar die geschoten zijn met 5D, 7D, en jawel, zelfs de T2i (550D) word gebruikt.
het levert behoorlijk nette kwaliteit op.
Ik ben me ervan bewust dat mijn EOS 500D dat niet kan halen. dit inderdaad vanwege de framerates.
Voor eenvoudige foto's is dit een zeer nette camera, maar voor video is upgrade noodzakelijk.
Dit wil ik ook gana doen in de toekomst. zoals ik al aangaf een EOS 5D (mkII of een MKIII) en ben zelfs aan het kijken hoe de EOS 7D het er vanaf brengt.
Verschil tissen een 5D en een 7D is de sensor, de 7D heeft een crop sensor, de 5D een full frame.

Zoals bij velen denk ik bekend er is een serie van "House" compleet geschoten met een EOS 5D mkII.

Nu, ik wil niet zo ver gaan dat ik strak een hele schuur vol aan spullen heb.
Maar een leuke DSLR met paar (stuk of 3, 4) leuke primes. een merlin 2 en een rig zou leuk zijn.

uiteraard audio capture via externe shotgun microfoon. of een Zoom H4n
Canon EOS 500D + Kitlens 18-55mm IS II + Sigma 50-200mm 4-6.5 DC OS HSM + EP-EX15 II (eyepiece Extender)
Mac Mini 2011 - 2.3 Ghz Core i5, 8 Gb, 500Gb HDD - HP 2310Ti 23" Monitor, Apple keyboard met nummeriek blok, Apple Magic Mouse.
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Dank voor je reactie!

Ik begrijp dat het vooral vooruitkijken en (toekomstig) combineren wordt.
Succes!
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
Bakje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2011 07:12

JohnS schreefCOLONDank voor je reactie!

Ik begrijp dat het vooral vooruitkijken en (toekomstig) combineren wordt.
Succes!

Dank je wel,

Uiteraard voor aanvullende tips is je aanvulling altijd welkom.
Canon EOS 500D + Kitlens 18-55mm IS II + Sigma 50-200mm 4-6.5 DC OS HSM + EP-EX15 II (eyepiece Extender)
Mac Mini 2011 - 2.3 Ghz Core i5, 8 Gb, 500Gb HDD - HP 2310Ti 23" Monitor, Apple keyboard met nummeriek blok, Apple Magic Mouse.
Gebruikers-avatar
Bakje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2011 07:12

even een korte samenvatting.

-

Voor de film kwaliteit:

Camera met volledig handmatige instellingen voor video.
(EOS 600D of 7D / 5D)
Full HD (1080p) met minimaal een framerate van 25
Lensen met VASTE brandpunt zonder manuele diafragma.
(40mm / 50mm / 85mm / 135mm)

Mattebox waarin ND fader Filter geplaatst kan worden,
zonder voor elke lens afzonderlijk een filter aan te schaffen.
(rekening houdend metverschillende diameters van de lensen)

-

Voor de audio kwaliteit:

Optie 1, Zoom H4n (of ander soortgelijk apparaat)
Optie 2, fieldmixer met shotgun microfoon zoals Rode NTG-1 / NTG-2
Optie 3, Rode Stereo Video Mic Pro

-

Rig en steady setup is denk ik persoonlijke smaak en mogelijkheden.
Bovenstaande setup is beetje uitvogelen wat men wil denk ik, ook afhankelijk van het budget.
Mijn kennis rijkt nog niet zo heel ver, maar ik denk met bovenstaand lijstje dat er al een heel eind mee te komen is.

Als iemand meer ervaring hierin heeft en dat wilt delen..
Aanvulling, meningen en / of tips altijd welkom.
Canon EOS 500D + Kitlens 18-55mm IS II + Sigma 50-200mm 4-6.5 DC OS HSM + EP-EX15 II (eyepiece Extender)
Mac Mini 2011 - 2.3 Ghz Core i5, 8 Gb, 500Gb HDD - HP 2310Ti 23" Monitor, Apple keyboard met nummeriek blok, Apple Magic Mouse.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Bakje schreefCOLON Mattebox waarin ND fader Filter geplaatst kan worden,
zonder voor elke lens afzonderlijk een filter aan te schaffen.
(rekening houdend metverschillende diameters van de lensen)
Ik probeer me voor te stellen hoe je dit kunt construeren zodanig dat je nog tijdens het filmen je filter kunt 'faden' zonder dat je vingers in beeld komen... als dit een bestaand product is ben ik wel benieuwd hoe dat er uit ziet.


Trouwens +1 voor het posten van een concreet lijstje met eisen/wensen van waarnaar je op zoek bent! Zouden meer mensen moeten doen :)
757D + 8-400 mm
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Voor video inderdaad een DSLR die je handmatig kan instellen(dit is mogelijk vanaf de 550d), de door jou genoemde 600d, 7d en 5d zijn uiteraard ook mogelijk maar je zal je moeten verdiepen in de specs.
Het bijv. bij de 7d nog niet mogelijk om Magic Lantern te draaien en voor video is de sensor hetzelfde als de 550d, voor het prijsverschil kan je dus weer leuke spullen kopen.

Het lukt ook prima om te filmen met objectieven met een elektronisch diafragma ik doe zelf niet anders :)
Je kan echter wel voor een knaak en bounty leuke oude manual objectieven scoren, veel gebruikte zijn Nikon, Helios en Pentax maar als je zoekt zijn er nog veel meer, EF adapter erop en filmen maar.

Mattebox is niet nodig voor een vari-ND filter, zie hier een voorbeeld hoe je deze kan gebruiken zonder dat je vingers in beeld komen:
https://www.youtube.com/watch?v=Jp353Q_P04c" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn advies is om een grotere ND filter te kopen bijv. een 77mm en al je objectieven voorzien van step-up ringen.

Voor audio, de 3 opties die je noemt zijn voor hele verschillende settings.
Daarnaast heb je voor optie 1 en 2 ook nog eens veel meer tijd nodig in de editing om je audio te syncen.
Om nog maar te zwijgen over het monitoren van het geluid ;)
Een mooie tussenoptie is gebruik te maken van een kastje van Juicedlink.
De precieze werking en uitleg daarvan laat ik even over aan de website van deze fabrikant ;)

Rig/statief/steadycam enz. is geheeel afhankelijk van het type shots dat jij voor ogen hebt.

Je kan het in ieder geval zo gek maken als dat je bankrekening strekt.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar