Lens vraagje.. manuele difragma bediening

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Bakje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2011 07:12

WireWess schreefCOLONVoor video inderdaad een DSLR die je handmatig kan instellen(dit is mogelijk vanaf de 550d), de door jou genoemde 600d, 7d en 5d zijn uiteraard ook mogelijk maar je zal je moeten verdiepen in de specs.
Het bijv. bij de 7d nog niet mogelijk om Magic Lantern te draaien en voor video is de sensor hetzelfde als de 550d, voor het prijsverschil kan je dus weer leuke spullen kopen.

Het lukt ook prima om te filmen met objectieven met een elektronisch diafragma ik doe zelf niet anders :)
Je kan echter wel voor een knaak en bounty leuke oude manual objectieven scoren, veel gebruikte zijn Nikon, Helios en Pentax maar als je zoekt zijn er nog veel meer, EF adapter erop en filmen maar.

Mattebox is niet nodig voor een vari-ND filter, zie hier een voorbeeld hoe je deze kan gebruiken zonder dat je vingers in beeld komen:
https://www.youtube.com/watch?v=Jp353Q_P04c" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn advies is om een grotere ND filter te kopen bijv. een 77mm en al je objectieven voorzien van step-up ringen.

Voor audio, de 3 opties die je noemt zijn voor hele verschillende settings.
Daarnaast heb je voor optie 1 en 2 ook nog eens veel meer tijd nodig in de editing om je audio te syncen.
Om nog maar te zwijgen over het monitoren van het geluid ;)
Een mooie tussenoptie is gebruik te maken van een kastje van Juicedlink.
De precieze werking en uitleg daarvan laat ik even over aan de website van deze fabrikant ;)

Rig/statief/steadycam enz. is geheeel afhankelijk van het type shots dat jij voor ogen hebt.

Je kan het in ieder geval zo gek maken als dat je bankrekening strekt.
Bedankt voor je reactie.
Die step-up ringen waren mij nog niet bekend, inderdaad zou dat dus een mooie optie zijn ter vervanging van een mattebox met filter.

De audio oplossingen waren de mij bekende oplossingen,
ik meen gezien te hebben dat de ZOOM H4n een audio output heeft, die aangesloten kan worden op de DSLR.
correct me if i am wrong.
ook heeft de ZOOM de welbekende en gebalanceerde XLR aansluiting waardoor de shotgun ook gebruikt kan worden,
nu weet ik dus niet of de audio output van de zoom to camera, ook meteen de audio in het filmbestand word gezet.
neem aan dat de audio dan naar de camera gaat en DIE audio dan ook bij de film komt in plaats van de audio afkomstig van de built-in microfoon.

Dan de juicedlink waarover je spreekt, dat ga ik eens uitvogelen wat dat precies is.
(mij totaal onbekend nog)

De objectieven, tja, daar ben ik nog niet 100 % over uit, vaste primes, of toch lichte zoomlensjes.
(youtube laat zien dat kit-lensjes het ook zeer netjes doen, enkel niet in low-light situaties)
Daarvoor is toch echt een F2,8 of nog lichtsterker voor nodig

TJa zoals je ziet, ben nog steeds zoekende en meer en meer in de materie aan het verdiepen.

Nogmaals ook bedankt voor jou uitleg en tips.
Canon EOS 500D + Kitlens 18-55mm IS II + Sigma 50-200mm 4-6.5 DC OS HSM + EP-EX15 II (eyepiece Extender)
Mac Mini 2011 - 2.3 Ghz Core i5, 8 Gb, 500Gb HDD - HP 2310Ti 23" Monitor, Apple keyboard met nummeriek blok, Apple Magic Mouse.
Gebruikers-avatar
Bakje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2011 07:12

Afotos schreefCOLON
Bakje schreefCOLON Mattebox waarin ND fader Filter geplaatst kan worden,
zonder voor elke lens afzonderlijk een filter aan te schaffen.
(rekening houdend metverschillende diameters van de lensen)
Ik probeer me voor te stellen hoe je dit kunt construeren zodanig dat je nog tijdens het filmen je filter kunt 'faden' zonder dat je vingers in beeld komen... als dit een bestaand product is ben ik wel benieuwd hoe dat er uit ziet.
Bedankt voor jou reactie,

Voor jou een afbeelding met ND fader filters
Deze variant is er voor op de lens te zetten. er bestaan ook filters voor de mattebox

http://images.outdoorphotogear.com/D/GNDFset1ca.jpg
Canon EOS 500D + Kitlens 18-55mm IS II + Sigma 50-200mm 4-6.5 DC OS HSM + EP-EX15 II (eyepiece Extender)
Mac Mini 2011 - 2.3 Ghz Core i5, 8 Gb, 500Gb HDD - HP 2310Ti 23" Monitor, Apple keyboard met nummeriek blok, Apple Magic Mouse.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar