USB er in of kaartje er uit

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Zat me eens af te vragen hoe jullie dat doen.

Halen jullie het kaartje elke keer uit de camera, of sluit je elke keer weer een USB kabel aan.

Vroeg me dit af of kaartje er in, kaartje eruit, kaartje er in, kaartje eruit, kaartje er in, wel zo goed is voor de camera.

Gaarne jullie ervaringen en/of adviezen
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik haal altijd het kaartje eruit, dit omdat ik op locatie ook wel eens kaartjes wissel, m'n vrouw daarintegen sluit altijd de usb aan.
En volgens mij maakt het niet uit met het kaartje er in en uit, of het kabeltje er steeds weer in en uit.
Ruud.
Gebruikers-avatar
Veniality
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2012 12:17
WoonplaatsCOLON Dordrecht
CONTACTCOLON

Ik doe het eigenlijk allebei, ik gebruik kaarten van 8GB / 4GB / 2GB, veel groter vind ik gewoon eng, stel dat ze stuk gaan. Maar ze zijn wel bijna altijd alledrie vol (live fotografie, ik schiet dus heel veel & in RAW gaat t hard), dus ik moet wel wisselen..
Het is me wel eens gebeurd dat er een pinnetje gebogen was en camera kon de CFkaart niet meer lezen, paniek! Heb het gelukkig wel zelf kunnen herstellen maar vandaar dat ik nu wel die 8GB heb genomen, scheelt weer een extra keer wisselen.

Maar ik zou zeggen, als je het wisselen kan vermijden, zeker doen! Heb zelf ook gemerkt dat foto's overzetten via de camera sneller gaat dan via zo'n cardreader.
Anoniem 3

Ook bij USB kabel kunnen contacten slijten/buigen.
Dus naar mijn mening is het lood om oud ijzer.

Op naar de 6D met Wifi..

Ik haal altijd het kaartje eruit..
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Veniality schreefCOLONIHeb zelf ook gemerkt dat foto's overzetten via de camera sneller gaat dan via zo'n cardreader.
Dat hangt wel heel erg af van je eigen computer.

Ik haal altijd het kaartje eruit, nog nooit problemen mee gehad.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

Ik werk meestal via de USB en EOS Utility, omdat de opnamen dan wat makkelijker van een eigen serienaam kunnen worden voorzien.
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik gebruik voor het overzetten altijd de EOS-utility en USB (wordt ook de datum/tijd van de camera automatisch aangepast aan die van de PC).
Na de download op datum wordt dan automatisch mijn bewerkingsprogramma gestart; als dat gebeurd is format ik de CF in de camera.
Gewoonlijk gebruik ik een 8 GByte kaartje (5DII ~470 RAW+JPGfine), meestal is dat voldoende.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Veniality
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2012 12:17
WoonplaatsCOLON Dordrecht
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLON
Veniality schreefCOLONIHeb zelf ook gemerkt dat foto's overzetten via de camera sneller gaat dan via zo'n cardreader.
Dat hangt wel heel erg af van je eigen computer.

Ik haal altijd het kaartje eruit, nog nooit problemen mee gehad.
Ah okee, sorry! Had ik eigenlijk zelf ook kunnen bedenken :P
prutzworks
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2011 21:00
WoonplaatsCOLON noord limbabwe

Ik gebruik meestal de cardreader maar ik heb mij aangeleerd na downloaden (lightroom) de kaart meteen terug in de camera te plaatsen. (het zal niet de eerste keer zijn dat je er achter komt; ' sh.. geen kaart in de camera ergens in verwegistan')
Ik ben geen computernerd maar ik heb ooit ergens iets gelezen dat als er een kaart langdurig in de reader zit
windows leest en schrijft oid en dit ten koste kan gaan van de levensduur van het kaartje.
1000D, 550D, 600D met grips, Canon EF 50mm f1,8, Canon EF 40mm f2,8 STM, Canon EFS 17-85mm USM, Canon EF L 70-200 f 2,8 IS2 USM, Sigma 70mm f.2,8 DG macro + balg, Sigma 150-500mm f5-6,3 APO HSM, Lensbaby's, UV+pol filters, Hahnel RC, Vanguard 3pod
Gebruikers-avatar
Labradoodle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2012 20:24
WoonplaatsCOLON Noord Nederland

Ruimte voor CF en SD in de camera ;-)
Zo heb je er altijd wel 1 bij je.
Bovendien neem je naar een shoot toch reserve kaartjes mee?
Er is altijd kans dat er eentje weigert?
Zelf nog niet aan de hand gehad overigens.
Groet Rob

1DIII met wat gLas

Flickr
FaceBook
twistersam

Altijd via cardreader, is sneller dan de USB interface van de camera.
Gebruikers-avatar
DexterXL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2010 23:22
WoonplaatsCOLON Veluwe
CONTACTCOLON

Hier ook altijd kaartjes eruit, stamt nog uit de 1e generatie digitale camera's,
daarbij heel veel problemen gehad met strepen door de foto's, kaartje via
cardreader uitlezen geen strepen.
Maar het zal ongetwijfeld tegenwoordig gewoon via de camera ook perfect lukken,
heb het laatst wel op locatie gedaan, en werkte ook gewoon, kost je alleen stroom
van je toestel, en zit je net op de kritische accuniveau......geen idee wat er dan gebeurd??
Canon Eos 400D & Grip & Canon EF 90-300mm
Canon Eos 30D & Grip & Canon EF-S 15-85mm IS USM & Sunpak 16A
Canon EOS 7D & Grip & Canon EF 70-200mm f2.8 USM & Metz 48-AF
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

boels069 schreefCOLONIk gebruik voor het overzetten altijd de EOS-utility en USB.
+1.
twistersam

Reden waarom ik een cardreader gebruik is simpel, heb meer kaartjes (10x 8GB) dan camera's (slechts 2).
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Heb tegenwoordig Eye-Fi kaartjes, als de camera niks staat te doen, dan verplaatst hij ze automatisch naar mijn iPhone of welk ander ding ik toevallig bij me heb.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik doe het altijd via USB. Waarom? Omdat, het iedere keer erin en eruit halen van het geheugenkaartje niet zo bevordelijk is voor 't geheugenkaartje.

En ach, het zal ook een gewoonte van me zijn. :)

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar