Nederlandse urbexlocaties via sloopbedrijven.

Urban exploring in al zijn facetten

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb zelf nog nooit een urbex gedaan, maar wil dat binnenkort graag eens doen. Het probleem is de locaties. Ik wil graag in de buurt blijven, in Nederland. Maar de meeste gebouwen worden of afgebroken of gerenoveerd. Het kost waarschijnlijk te veel om een gebouw onverkocht/onverhuurd te laten.
Nu heb ik een idee wat misschien kan werken: Renovatie- en sloopbedrijven krijgen opdracht om een offerte te maken. Voor een geschikte prijs te vormen, zullen ze waarschijnlijk eerst gaan kijken wat er precies gesloopt moet worden en wat daar allemaal voor nodig is. Het beste is om dan foto's te maken om de calculator een indicatie te geven van het gebouw. Wat als je (als hobbyfotograaf) mee mag gaan met zo'n bezichtiging?
Is dat een goed idee?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Zo kan het ook.
Wat ik interessant vind is dat je iets stiekem doet. Daar krijg je een kick van.
Als het allemaal gewoon mag is dat stukje spanning natuurlijk weg.

Maar daar worden de foto's niet minder van, dus waarom niet!

Hoewel je natuurlijk niet uren kan zoeken naar de juiste hoek en ambiance voor de foto, je bent immers met de opzichter mee, dus dat is denk ik minder prettig.
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Aardige gedachte maar vraag mij af of dit gaat werken:

Bij bezoek van de sloper heb je zeker te weinig tijd om lekker rusitig aan de slag te gaan.
Als de sloper nog een offerte moet maken is hij formeel geen eigenaar en zal dit soort acties bij de eigenaar moeten vragen.
Op het moment dat jij met hem mee gaat is hij verantwoordelijk voor jouw doen en laten. Als jij door een vloer zakt heeft hij een probleem.

Denk dat je beter zelf rond kan kijken en aan een eigenaar kan vragen of je naar binnen mag en anders de "echte" urbex methode hanteren, niet vragen maar doen .........

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als een pand op de nominatie staat om gesloopt te worden, is het niet het veiligste pand meer. Vaak zijn een hoop dingen al weggehaald en kunnen her en der dingen uit de vloer of muur steken. Ook kan het zijn dat dingen als vloeren niet meer de stevigste zijn. Ook kan het pand al gedeeltelijk in de sloop zitten en dan moet je helemaal weten wat je doet.
Geen enkele sloper (of je moet hem persoonlijk kennen) zal happig zijn om onbekenden mee te nemen bij bezichtigingen. Hij heeft, net als de eigenaar, wel enige verantwoordelijkheid en zit niet te wachten op urbexers. Als hij het pand wil bezichtigen, dan heeft hij geen tijd om ook nog urbexers in de gaten te houden.

Je moet het gewoon treffen met een eigenaar die jou het terein op wil laten, maar ik denk dat in de meeste gevallen alles wat je doet wel op je eigen verantwoordelijkheid moet.
Stiekem kan natuurlijk ook, maar daar is EOS-digitaal niet de plek voor om dat te regelen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

ook ik denk er net zo over als mijn voorgangers.
Ik ken iemand die bij een sloopbedrijf werkt, van hem zou ik mee kunnen voordat hij daadwerkelijk gaat slopen.

Nadeel is dat ik de tijd niet kan nemen die ik graag wil, alleen of samen met een andere fotograaf kan dat wel en dat scheelt enorm.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Misschien kan ik in een eerder stadium een legaal urbex bezoekje brengen? Wanneer een bedrijf failliet gaat? De hypotheekverstrekker?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Een hypotheekverstrekker gaat je daar zeker niet bij helpen. Daarnaast is een locatie bij faillissement niet bepaald direct een urbexlocatie. Tenminste, ik versta onder urbex iets anders dan "niet in gebruik zijn" .
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Er moet toch een legale manier zijn om op een urbex locatie te komen? Ik wil graag een locatie bezoeken, maar heb geen zin om politie achter mijn broek te hebben of door junks overvallen te worden. Laat staan bedolven worden door loszittende stenen of plafondplaten.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Google eens op 'anti kraak', je vind dan een stuk of wat organisaties die leegstaande panden beheren.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Rob1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009 06:46
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Hallo Allemaal,

Sloopbedrijf.. Ik heb er twee weken terug een aangeschreven. Eerst verteld wat Urbex fotografie inhoud.
Daarna heb ik gevraagd of zij mij locatie's willen geven, die ik geheel op eigen risico van hun mag betreden. Dit eventueel in ruil voor foto. Voor wat hoort wat. Toch?
Tot op heden heb ik nog niet van hen gehoord.

Gevaar: Ja, maar dat maakt het ook weer spannend en leuk. Asbest, gaten in de vloer, rottend hout. Goed op letten dus.
(asbest, als je niet gaat boren, breken of vegen is er niet veel aan de hand)

Politie/bewaking: Ik doe als volgt; kijk of je een gat in een afzetting kan vinden. Kijk of je een opening kan vinden in het gebouw. Ik gebruik geen gereedschap en maak niets stuk.
Vindt ik een opening dan klim, klauter, kruip of loop ik naar binnen. Ik kijk te voren hoe de situatie is en doe het dan gewoon, gewoon opvallend dat is het minst opvallend.
Vandaag ben ik echter betrapt en kwam er iemand toen ik net onder een hek door was gekropen aan lopen. Ik heb gewoon naar de persoon gelopen en heb verteld wat ik wilde. Haar antwoord bleef nee en ik ben gegaan.
EOS 7D mk II, EOS 7D, EOS 30D, Canon EF 50mm f/1.8, Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Tamron 15-30mm F/2.8 Di VC USD, Sigma APO MACRO 150mm F2.8 EX OS DG HSM

Visit me at [url]http://www.foto-photo.nl[/url]
Follow me on [url]http://www.facebook.com/foto-photo.nl[/url]
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Volgens mij zul je nooit ja te horen krijgen. Mee mogen misschien wel, maar dan ben je beperkt.

Heb zelf een paar keer in de ultieme urbex locatie, De Toekomst in Scheemda (een oude strokartonfabriek) rond gelopen. Hier is ook de overval scene van Zwartboek opgenomen. Helaas/gelukkig is het gebouw in min of meer oude staat hersteld en niet meer interessant. (anders had ik het hier ook niet actief genoemd)

Hier moesten we elke keer door de omheining heen kruipen. En de auto's op afstand opstellen.

Legaal kun je denk ik echt wel shaken. Wat gebeurt er als ik jou toestemming geeft en je krijgt een paar asbestplaten op je donder en komt te overlijden? Illegaal kun je tegen een boete of een paar honden aan lopen.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Afbeelding
1 meter verder en eerder in de tijd........
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar