al servo?

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
031
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2005 18:08

al servo is een AF-modus, geschikt voor bewegende onderwerpen. Al servo blijft steeds scherpstellen, ookal heb je je ontspanner half ingedrukt. Handig dus als de afstand tussen jou en je onderwerp steeds verandert ( bij bewegende onderwerpen dus).

Je hebt dan ook nog de One-shot af modus, die stelt zich één keer scherp als je de ontspanner half in drukt. Dit gebruik je dus voor stille staande onderwerpen..

Als laatste heb je ook nog de al focus AF, die focust ook één keer nadat je de ontspanner indrukt bij stilstaande onderwerpen.... maar als ie dan een bewegend onderwerp signaleert, dan focust hij weer opnieuw ( net als bij de Al servo AF. Deze focust dus helemaal automatisch..

hoop dat het zo duidelijker is!
[b][size=75][color=violet]It's you who's queer...[/color][/size][/b]
Gebruikers-avatar
Thrillrider
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2005 22:52

Heb vandaag eens met Al-servo functie foto`s gemaakt. Gebruikt een canon 20D camera en
een 300mm telelens. Uitgekozen een snel bewegend onderwerp. In dit geval een 120km / uur
rijdende trein. Hieronder zie je 4 achter elkaar geschoten foto`s . Het onderwerp blijft scherp.

Afbeelding

Hieronder zie je een foto van de plek waar ik stond.
Afbeelding

Groetjes,
Paul
Flitser
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 739
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2004 21:18

Hoe stel je ALSERVO in op je toestel. Ik heb de undutchables crack op mijn toetsel geinstalleerd
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Flitser schreefCOLONHoe stel je ALSERVO in op je toestel. Ik heb de undutchables crack op mijn toetsel geinstalleerd
Op een 300D zal dat, ook met de hack, niet gaan. De 20D kent wel AI servo.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Cyberon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2005 23:25
WoonplaatsCOLON Oss - NL

fokkedeboer schreefCOLON Op een 300D zal dat, ook met de hack, niet gaan. De 20D kent wel AI servo.
En de 350D uiteraard ook.
[size=75]CANON EOS 350D - Sigma 18-50mm, Sigma 55-200mm, Tamron 28-75mm, Canon 50mm II, Speedlite 580 EX[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Mooie "test" van Thrillrider trouwens...
Leuk om te zien wat AI Servo doet... je moet wel rekening houden dat je fps minder hoog is omdat de camera eerst nog tussendoor dingen moet berekenen (in ieder geval dat is mijn ervaring).
Maar ja dan heb je wel scherpe platen (meestal) in plaats van een snelle burst met allemaal onscherpe platen. ;)
Laatst gewijzigd door 1 op BasZ, in totaal 3 keer gewijzigd.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

same here, de burstmode is een stuk trager met AI servo.
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
Flitser
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 739
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2004 21:18

fokkedeboer schreefCOLON
Flitser schreefCOLONHoe stel je ALSERVO in op je toestel. Ik heb de undutchables crack op mijn toetsel geinstalleerd
Op een 300D zal dat, ook met de hack, niet gaan. De 20D kent wel AI servo.
:cry: :cry: heb een 300d
Cyberon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2005 23:25
WoonplaatsCOLON Oss - NL

Er zijn mensen die het met minder moeten doen Flitser ;-)
[size=75]CANON EOS 350D - Sigma 18-50mm, Sigma 55-200mm, Tamron 28-75mm, Canon 50mm II, Speedlite 580 EX[/size]
Flitser
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 739
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2004 21:18

Cyberon schreefCOLONEr zijn mensen die het met minder moeten doen Flitser ;-)
Ik doel ook op het feit van het niet ter beschikking hebben van ALSERVO...
Gebruikers-avatar
Thrillrider
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2005 22:52

BasZ schreefCOLONMooie "test" van Thrillrider trouwens...
Leuk om te zien wat AI Servo doet... je moet wel rekening houden dat je fps minder hoog is omdat
de camera eerst nog tussendoor dingen moet berekenen (in ieder geval dat is mijn ervaring).
Maar ja dan heb je wel scherpe platen (meestal) in plaats van een snelle burst met allemaal onscherpe platen. ;)
Was voor het eerst dat ik deze instelling heb gebruikt. Ik fotografeer wel vaker snel bewegende objecten.
Meestal zat dan een bruikbare foto tussen. Boekje "Het ABC van de fotografie met EOS camera"
staan nuttige tips ,settings en voorbeelden in. Dit boekje van Canon zal in de betere fotozaken te verkrijgen zijn.

De snelheid van fotograferen met AI Servo is inderdaad iets langzamer. En vergeet niet de instelling in
het menu te veranderen naar Sluiter/AE vergendelknop 0:AF/AE vergrendel. Anders werkt de
AI servo ook niet.

Wat mij opvalt is dat de 20D camera enorm zuinig is in gebruik. Met mijn oude 10D camera was de accu allang leeg geweest.

Groetjes,
Paul
Laatst gewijzigd door 1 op Thrillrider, in totaal 3 keer gewijzigd.
Cyberon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2005 23:25
WoonplaatsCOLON Oss - NL

En vergeet niet de instelling in
het menu te veranderen naar Sluiter/AE vergendelknop 0:AF/AE vergrendel. Anders werkt de
AI servo ook niet.
En over welke camera heb je het dan? De 20D, want ik kan me zoiets op de 350D niet herinneren?
[size=75]CANON EOS 350D - Sigma 18-50mm, Sigma 55-200mm, Tamron 28-75mm, Canon 50mm II, Speedlite 580 EX[/size]
Gebruikers-avatar
Thrillrider
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2005 22:52

Cyberon schreefCOLON
En vergeet niet de instelling in
het menu te veranderen naar Sluiter/AE vergendelknop 0:AF/AE vergrendel. Anders werkt de
AI servo ook niet.
En over welke camera heb je het dan? De 20D, want ik kan me zoiets op de 350D niet herinneren?
Ik weet niet precies wat voor mogelijkheden je op de 350D heb. Als je de knop op handbediende
functies zet zoals M, AV, TV of P en je drukt dan op menu dan krijg je een wat andere menu met meerdere
mogelijkheden. personelijke voorkeuze (C,Fn) menu. Daarin kan je vanalles nog veranderen.
Cyberon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2005 23:25
WoonplaatsCOLON Oss - NL

Ik heb niet gemerkt dat de mogelijkheden van de menus afhankelijk zijn van de instellingen AV TV, M etc. Maar het kan zijn dat ik er overheen gekeken heb. De persoonlijke voorkeuren menu's ken ik, maar maak er nog geen gebruik van.
[size=75]CANON EOS 350D - Sigma 18-50mm, Sigma 55-200mm, Tamron 28-75mm, Canon 50mm II, Speedlite 580 EX[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar