Welke fish eye voor full frame?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Ik ben op zoek naar een fish eye objectief. Natuurlijk al flink gezocht op internet en ik kom bijvoorbeeld uit op de Sigma 15mm EX DG f/2.8. Het extreme fisheye effect vind ik te gek, alleen houd ik dan weer niet van het effect van een circulair objectief, waarbij je een cirkelvormig beeld krijgt, terwijl de rest zwart blijft. De Sigma heeft dit niet, want is diagonaal en voor een fisheye lichtsterk. De reviews zijn ook goed. Het is de bedoeling de fisheye vooral te gebruiken voor partyfotografie en voor landschap/steden, met een 5d mark 3. De canon fisheye heeft natuurlijk de voorkeur, alleen vind ik de f/4 wat tegenvallen en de prijs erg hoog. En het is niet zo dat ik hem heel erg vaak denk te zullen gebruiken. Heeft iemand van jullie ervaring met de Sigma en is dit een aan/afrader? Krijg ik hiermee een extreem fisheye effect? De foto's die ik op internet kan vinden overtuigen me nog niet echt. Links naar resultaten zijn ook welkom en uiteraard ook tips over eventuele andere mogelijkheden. Bedankt alvast voor het meedenken!!!!!
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

15 mm is ongeveer het extreemst wat je kan gaan zonder donkere randen te krijgen (fullframe). Ik gebruik zelf de 15mm f2.8 van canon (voor partyfotografie) maar die is volgens mij alleen niet meer nieuw te krijg.

Sigma heb ik zelf geen ervaring mee.
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Nee dat klopt, ik zie wel een 2e hands exemplaar bij Kamera Express.... Misschien ook een optie. Bevalt deze jou goed?
Oldsmobile
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2004 10:28
WoonplaatsCOLON Papendrecht
CONTACTCOLON

Is de EF 16-35 mm F/2.8 L II USM geen optie , ik weet natuurlijk geen budget
Maar deze lens is uitermate geschikt voor wat je er mee wilt en die 1mm verschil kan je meestal met je voeten oplossen
Ik heb hem zelf en gebruik hem erg veel
life is like a Camera. Just focus what's important and capture the good times , develop from the negatives.
And if things don't work out. Just take another shot
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Nou....ik heb de 17-40 f/4 voor 'gewone' groothoek. Maar ik kom er zo langzamerhand achter dat een 15mm fisheye eigenlijk gewoon ook een soort van groothoeklens is?.. Eigenlijk ook wel logisch. Alleen is volgens mij de lensbolling iets anders. In voorbeeldfoto's kan ik bij 15 mm weinig extreme effecten ontdekken. Misschien moet ik dan toch maar voor een 'radial' versie gaan.....
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een gewone groothoek als de 17-40 of 16-35 is toch anders dan een fish-eye. Je hebt door de constructie aanzienlijk meer beeld, dat zit niet in die ene mm van de 15mm bijde fish-eye's. De 15mm fish-eye van Canon geeft meer beeld dan hun 14mm L.
Probeer inderdaad een 2e hands canon 15mm op de kop te tikken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Okee dankjewel voor je reactie. Ik zal idd eens op zoek gaan.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Hij bevalt mij er goed schiet bijna altijd vol open en is dan als scherp.
Fisheye is idd niet te vergelijken met een groothoek.
Met een fisheye heb je een beeldhoek van 180 graden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar