Strobist: ik kom niet verder

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Beste mensen,

Ruim een jaar geleden heb ik een leuke triggerset aangeschaft van Cactus via dit forum, zodat ik lekker aan de slag kon gaan met strobist. Een flitser was al in mijn bezit (de 420EX helaas niet manueel in te stellen, maar die hadden we nog dus wil ik eerst gaan gebruiken om te kijken of ik flitsfotografie wel leuk vind) en ook een camerastatief heb ik (lag ook nog ergens in de kast). Enkele malen heb ik foto's gemaakt met deze set, echter vind ik het licht toch wel erg hard. Oplossing: een flitsparaplu of softbox.

Eigenlijk wil ik niet teveel investeren in een leuke set, want ik weet niet eens of ik het wel vaak ga gebruiken. Maar nu doe ik er helemaal niks mee, omdat ik het licht echt te hard vind. Ik heb al gevonden dat een softbox het zachtste licht geeft, gevolgd door een doorflitsparaplu. Een doorflitsparaplu met afneembare hoes is helemaal ideaal. Zit er nog veel verschil in kwaliteit? Of kan ik beter meteen investeren in zo'n softboxparaplu? Zijn deze niet heel kwetsbaar, of valt dat mee? En zijn de verschillen tussen een doorflitsparaplu en een softbox daadwerkelijk groot, of valt dat ook wel mee? En hoe groot moet de softbox of paraplu zijn om een goed effect te verkrijgen?

Tevens dan de vraag of mijn camerastatief geschikt is om een paraplu op te bevestigen. Hiervoor heb ik in ieder geval een adapter nodig, maar ik betwijfel sowieso of dit wel mogelijk is. Of is het goedkoper om gewoon een nieuw (lamp)statief te kopen?

En dan nog een allerlaatste vraagje... Hoe kan ik het beste scherpstellen als ik gebruik ga maken van een externe flitser en het wat meer donker is? Zou ik een klein (zoek)lampje kunnen gebruiken bijvoorbeeld? Ik denk dat het flitslicht het zoeklicht wel overheerst, of niet? Handmatig scherpstellen vind ik minder handig, aangezien ik strobistfotografie wil gaan toepassen op levende dieren...

Alvast bedankt voor de antwoorden op mijn misschien wat knullige vragen :) Maar ik hoop dat ik nu eindelijk wat kan gaan kopen, zodat ik mijn flitser ook daadwerkelijk een keer ga gebruiken.
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Ik herken je redenen om goedkoop leuke resultaten te krijgen via strobistfotografie. Juist doordat het relatief weinig kost is het ook leuk om te experimenteren. Ik gebruik nog steeds mijn oude statief om mijn flitser op te zetten, zodra ik met grote onderwerpen ga werken wordt het wel moeilijk, omdat je toch vaak licht van boven het onderwerp wilt hebben. Zelf overweeg ik nu een lampenstatief en deze vallen kwa prijs ook wel mee. Als je paarden gaat fotograferen heb je wel meer hoogte nodig en ik weet niet of een lampenstatief dan voldoende is.

Vind je het licht te hard kun je of je flitser wat verder van het onderwerp afhalen of het vermogen trapsgewijs verlagen op je flitser.
Op een lampstatief heb je vaak ook een adapter nodig om je trigger met flitser op te zetten, op deze adapter kun je de paraplu eenvoudig bevestigen. Op ebay zijn deze voor weinig te bestellen, dat geldt ook voor de paraplu's en/of andere accessoires.

Een zoeklampje mag idd niet ontbreken, daar zie je niets van terug en is zowel bij handmatig scherpstellen als via de AF wel handig.

Verder is er op het www genoeg te vinden over deze tak van fotografie, op youtube zelfs heel duidelijke filmpjes.

Succes.
Laatst gewijzigd door 1 op Fresno, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Flitser kan op camerastatief, maar de plu dan niet. Daar zou je iets op kunnen knutsellen of toch een lampstatief met plu-houder aanschaffen. Voordat je duure softboxen gaat aanschaffen, is het handig te weten dat een plu ook erg goed werkt en vele malen goedkoper is. Natuurlijk kan je het niet vergelijken qua lichtval, zeker in een licht gekleurde kamer. Er zijn voorstanders voor beide te vinden.

Mijn advies is om een werken statief te krijgen met plu en dan te kijken of het bevalt.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Kijk eens op http://www.dealextreme.com, hier heb je voor heel weinig wat spullen die je zoekt. Vewacht geen hoogstaande kwaliteit maar om te beginnen en wat te "spelen" kan je hiermee vooruit. Voor nu lijkt mijn "swiffel" voor het plaatsen van je flitser en een paraplu voldoende om te beginnen. Een verloopje van statief naar de swiffel kan je in nederland makkelijk scoren bij de betere fotozaak.

Je zal zien hoe veel de plu scheelt in je verlichting, veel mooier en zachter licht.

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Bedankt voor de reacties.

Ik ben inmiddels alweer enkele weken/maanden bezig om het een en ander uit te zoeken, maar kom er gewoon niet meer uit. Het is echt niet zo dat ik nog geen tutorials heb bekeken: sterker nog, ik heb aardig wat gelezen en gezien inmiddels. Om zachter licht te krijgen kan ik helaas mijn flitser niet minder krachtig inschakelen, gezien ik deze flitser helaas niet handmatig in kan stellen. Verder weg zetten kan uiteraard wel :) Verder wilde ik dit ook aanpassen door te spelen met het diafragma.

Maar dan zit je inderdaad ook alweer snel met het punt dat je de flitser eigenlijk wat hoger dan je onderwerp wil hebben. Misschien toch een reden om een lampstatief aan te schaffen, aangezien mijn camerastatief niet heel erg hoog is. Ik heb gezien dat je voor 15 euro al een lampstatief kan krijgen. Zou dit een beetje goede kwaliteit zijn, of kan ik beter wat meer investeren?

Uiteraard hoef ik echt niet voor een tientje klaar te zijn, wat meer is ook prima. Alleen wil ik niet gelijk 200 euro kwijt zijn of zo :)

Fijn dat een lampje dus gewoon kan. Dan ga ik binnenkort eventjes een hoofdlampje scoren denk ik.

Nogmaals bedankt voor alle reacties, alle tips zijn welkom. Ik heb al geprobeerd te zoeken op dit forum, alleen staat alles een beetje door elkaar als het om strobist gaat. Ook had ik al een winkel gemaild, maar zij gaven als antwoord dat een paraplu of softbox vrijwel nooit gebruikt werden bij strobistfotografie. Toen wist ik het echt niet meer :P
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Nu ben ik benieuwd welke winkel dit was :D
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Hoeft niet veel te kosten. Ebay levert ook degelijk spul.
Een adapter kun je voor ca. 4 euro thuis hebben: http://www.ebay.com/itm/Flash-Shoe-Umbr ... 564f365ad7" onclick="window.open(this.href);return false;
Een plu, hoeft ook nog geen 5-6 euro te kosten. Je kunt kiezen uit reflectie/doorzichtig of combi: http://www.ebay.com/sch/i.html?LH_FS=1& ... _PrefLoc=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Nadeel ebay is dat het soms wel 4 weken duurt voordat je het binnen hebt. Met PayPal heb je wel de zekerheid dat je de spullen wel krijgt (of geld terug).
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Bedankt Fresno :)! Heel stom, maar ik ben Ebay helemaal vergeten. Wie weet kan ik daar wat degelijks vinden. Ik heb zelf helaas geen PayPal, maar kan vast iemand vinden in de buurt die dat wel heeft. Daar staan ook behoorlijk voordelige setjes op mét lampstatief. Kan ik net zo goed voor een complete set gaan :)
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Zou dit iets zijn? :)

http://www.ebay.com/itm/Light-Stand-Fla ... 1c22296943" onclick="window.open(this.href);return false;

Of dit? Hier heb ik ook een tas erbij... Alleen ik kan niet zien of ik hier mijn trigger tussen de flitser en het statief kan zetten...

http://www.ebay.com/itm/DMK-Speedlight- ... 1c2eec843a" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor zover ik er nu uit ben, is een complete set goedkoper dan de onderdelen los kopen (vooral omdat de statieven toch vrij prijzig zijn). Heb besloten dat ik wel een lichtstatief wil, omdat mijn andere statief niet hoog genoeg is.
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Bij de 2de komen nog verzendkosten en die zijn wel prijzig.
Je kunt ook de plu en swivel via ebay kopen en een statief bij: http://www.camera.nl/Catalogus/BekijkPr ... 127004451/" onclick="window.open(this.href);return false;

Weet niet hoe goed ze zijn, maar volgens mij ben je dan goedkoper uit.
rboerdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2012 22:44

Deze is aardig & betaalbaar: LumoPro LP606 - 8ft Black A/C Stand
+/- 40 euro incl verzenden bij een grotere nederlandse camera/webwinkel

MvG
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

SSDesign schreefCOLONBeste mensen,

Ruim een jaar geleden....

En dan nog een allerlaatste vraagje... Hoe kan ik het beste scherpstellen als ik gebruik ga maken van een externe flitser en het wat meer donker is? Zou ik een klein (zoek)lampje kunnen gebruiken bijvoorbeeld? Ik denk dat het flitslicht het zoeklicht wel overheerst, of niet? Handmatig scherpstellen vind ik minder handig, aangezien ik strobistfotografie wil gaan toepassen op levende dieren...
Jij wil levende dieren in het donker gaan flitsen? Of in de schemer?
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Aerowswift schreefCOLON
SSDesign schreefCOLONBeste mensen,

Ruim een jaar geleden....

En dan nog een allerlaatste vraagje... Hoe kan ik het beste scherpstellen als ik gebruik ga maken van een externe flitser en het wat meer donker is? Zou ik een klein (zoek)lampje kunnen gebruiken bijvoorbeeld? Ik denk dat het flitslicht het zoeklicht wel overheerst, of niet? Handmatig scherpstellen vind ik minder handig, aangezien ik strobistfotografie wil gaan toepassen op levende dieren...
Jij wil levende dieren in het donker gaan flitsen? Of in de schemer?
Schemer, niet als het volledig donker is :) Maar bijvoorbeeld in een paardenstal.

Inmiddels heb ik een leuk setje kunnen overnemen van EOS'er Rijk! Nu moet het nog met de post naar mij toe komen, maar ik ben er nu al erg blij mee :)
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Fresno schreefCOLONVind je het licht te hard kun je of je flitser wat verder van het onderwerp afhalen of het vermogen trapsgewijs verlagen op je flitser.
Dit is niet juist, hoe verder je een lichtbron van een voorwerp wordt geplaatst hoe harder het licht wordt. In dit geval wil je minder licht op je onderwerp hebben, dit heeft niets met hard licht te maken. Voor strobist heb je nu eenmaal flitsers nodig die je in vermogen kunt regelen. In geval van de 420ex kun je er voor kiezen om een grijsfilter voor de flitser te plaatsen, deze vermindert dan het licht.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

mmuetst schreefCOLON
Fresno schreefCOLONVind je het licht te hard kun je of je flitser wat verder van het onderwerp afhalen of het vermogen trapsgewijs verlagen op je flitser.
Dit is niet juist, hoe verder je een lichtbron van een voorwerp wordt geplaatst hoe harder het licht wordt. In dit geval wil je minder licht op je onderwerp hebben, dit heeft niets met hard licht te maken. Voor strobist heb je nu eenmaal flitsers nodig die je in vermogen kunt regelen. In geval van de 420ex kun je er voor kiezen om een grijsfilter voor de flitser te plaatsen, deze vermindert dan het licht.
Ik heb bedacht dat ik eerst eens met deze flitser wil kijken of strobist mij bevalt. Als dit bevalt, zal er snel een nieuwe, handmatige flitser aangeschaft worden. Morgen komt als het goed is het spul binnen, maar ik ben helaas pas vrijdag weer thuis, dus ik zal nog even moeten wachten.
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

SSDesign schreefCOLONOm zachter licht te krijgen kan ik helaas mijn flitser niet minder krachtig inschakelen, gezien ik deze flitser helaas niet handmatig in kan stellen. Verder weg zetten kan uiteraard wel Verder wilde ik dit ook aanpassen door te spelen met het diafragma.
&
mmuetst schreefCOLON
Fresno schreefCOLONVind je het licht te hard kun je of je flitser wat verder van het onderwerp afhalen of het vermogen trapsgewijs verlagen op je flitser.
Dit is niet juist, hoe verder je een lichtbron van een voorwerp wordt geplaatst hoe harder het licht wordt. In dit geval wil je minder licht op je onderwerp hebben, dit heeft niets met hard licht te maken...
Deze zinnen vielen mij ook al op. In de beginpost lijkt het goed te gaan met het verschil tussen hard en zacht licht versus meer en minder licht. Inderdaad twee verschillende dingen, die regelmatig door elkaar gebruikt worden. En dat levert ook hier wellicht de verwarring op.

Meer of minder licht krijg je door de flitskracht te regelen en/of door de afstand lamp-model te veranderen. Als je de flitskracht niet kunt regelen op de flitser, dan kun je dat compenseren met je diafragma.
Harder of zachter licht krijg je door de afstand lamp-model te veranderen en/of door paraplu's/softboxen te gebruiken, waardoor de lichtbron groter wordt. Hoe dichter je de lamp bij je model zet, hoe zachter de schaduwen zullen zijn. Ze krullen als het ware om het model heen.

Ik geef samen met Ton Canon komende week bij Modelzone een demonstratie bij de Tips & Tricks Modelfotografie van Modelzone.nl. Daar komt dit onderwerp dan ook aan de orde, in dit geval met studiolampen als voorbeeld. Wellicht is er nog een plekje over (er zijn kosten aan verbonden en je moet lid zijn van Modelzone.nl), maar dan kun je wel zien hoe e.e.a. werkt.
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Bedankt voor de informatie. Ik heb helaas geen tijd voor een workshop modelfotografie (is ook niet mijn interessegebied).

Wel heb ik inmiddels een flitsparaplu en swivel, geschikt om op mijn huidige statief te zetten :). Ik wilde gister gaan proberen de hele set te gebruiken, maar helaas vond mijn Cactus V4 het echt te koud. Lees nu ook steeds meer verhalen dat deze set pas goed werkt als het echt wat warmer is buiten... Daar baal ik aardig van.

Nu nog op zoek naar een mooi statief en een tas. Wat zijn die tassen trouwens duur zeg...
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Eindelijk tijd gehad om weer wat te gaan zoeken en heb gister een Lumopro LP605 statief gekocht. Als we dan toch bezig zijn, doen we het maar gelijk goed. En een Visico tas waar als het goed is mijn statief (oude en nieuwe) met mijn flitser en de hele boel in passen.

Volgende week een weekje vrij. Als het redelijk weer is, ga ik lekker aan de slag met flitsen :)
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar