Help, vraagje over Lightroom 4.3

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
FYE
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2010 23:11
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Beste forum leden,

Ik heb een probleempje, mijn lightroom 4.3 na de update van slag is geraakt. er zit nu namelijk over mijn foto´s een gele zweem, Dit zit in Lightroom. Als ik de foto exporteer als JPG, en bekijk is de gele zweem weg.

Als voorbeeld een screendump + export van de foto.

35177

35176


Wie weet wat hier fout gaat ?

Alvast bedankt voor de reacties.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Ik vind de screendump tamelijk donker, maar de jpeg heel erg licht in de showroom. De wolken wat minder maar daar zitten lichtere vlekken in.
Ik kijk hier naar een gecalibreerde monitor, de helderheid op 100 ingesteld.

Waar je naar kan zoeken is de instelling voor de kleurtemperatuur. Bij sommige windows-versies kan je per programma een kleurtemp. instellen. Bij sommige monitoren zijn er hulpprogramma's die je ook per programma naar een kleurtemp. kan laten switchen.
De kleurruimte is in een standaard Lightroom geen probleem, deze toont op ProFoto. Hoe is die instelling bij omzetting naar jpeg geweest ?
Gebruikers-avatar
FYE
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2010 23:11
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Beste aflits,

De showroom is inderdaad wat licht, dit expres gedaan. Het gaat hier om het gebouw (exterieur).

De jpg is geëxporteerd met Lightroom naar sRGB, zelf heb ik mijn monitor niet gekalibreerd, het is een simpel Samsung dingetje.

Mijn pc draait op Windows 7, kan ik in Lightroom niet mijn monitor instellen?

Bedankt voor de reactie
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

LR 4.3 neemt de kleurinstellingen van Windows over. Vanuit LR kan je je monitor niet instellen.

Wat ik erg vreemd vind is dat de geel zweem ook in het histogram zit.
De voorste curve behoort neutraal grijs te zijn.

Een paar vragen:
- Welke versie van LR gebruikte je voor de upgrade naar 4.3?
- Zijn de foto's met de geel zweem na de upgrade geimporteerd of zaten die al in Lightroom?
- Met welk programma bekijk je de JPG?

Om goed te kunnen vergelijken zou je een screendump moeten maken van LR en de JPG op hetzelfde scherm.

Hans
Gebruikers-avatar
FYE
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2010 23:11
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Heb nog even zitten spelen met het calibrate display color progje van Windows 7, nu is de kleur weer goed in LR, heel raar !

De gele kleurzweem zat alleen in LR, als ik de foto bekeek in bijvoorbeeld Faststone dan had ik het normale beeld.

Bedankt voor de reacties.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Ben toch wel benieuwd wat je dan gewijzigd met het calibratie progje.
Hans.
Gebruikers-avatar
FYE
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2010 23:11
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Heb alleen iets met de gamma gedaan (dat zeg ik :D )

Het vreemde is dat het alleen in LR zat, ik ga denk ik toch eens een een Datacolor Spyder aanschaffen om de monitor te kalibreren.

Dank voor de belangstelling.

Wouter.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Gewoon even echt kalibreren met een colorimeter, en even goed kijken of de instellingen van LR goed staan (i.e. default). Dat progje van windows is aardig, maar je kunt er de boel flink mee overhoop gooien en je weet niet meer wat je doet.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Voor je tot aanschaf van een Spyder overgaat, zou ik eerst uitzoeken of dat wel zin heeft bij jou monitor.
Bij een TFT bijvoorbeeld heeft dat weinig zin omdat bij elke kijkhoek de kleur en contrast weer anders is.
Ook moet eventuele automatische kleur en/contrast correctie uitschakelbaar zijn.

Hans.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

hdb schreefCOLON.....Bij een TFT bijvoorbeeld heeft dat weinig zin omdat bij elke kijkhoek de kleur en contrast weer anders is......
In principe heb je gelijk Hans, zeker lezende hoe TS zijn monitor omschrijft.
Een bijkomende zaak is dat juist die TFT's recht uit de doos veelal zo knalhard staan afgesteld dat je niet weet wat goed of fout is. Op dat punt is een calibreerkastje een goede wegwijzer.

Wat je veelal leest van de betere monitors is dat ze maar weinig correctie nodig hebben. Toen ik een Eizo PVA kocht bleek mij dat ook, correctie bijna nada.
Gebruikers-avatar
FYE
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2010 23:11
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

ik heb een Samsung Syncmaster 226cw, is het handig om hier een calibratie setje voor aan te schaffen, of gewoon een Eizo scherm ? deze zijn best prijzig.
Mijn nieuwe scherm zou minimaal 24inch moeten worden.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Ja.



Naar welk beeldscherm je ook kijkt, dat is het ding waarop je de uitstraling van de foto vorm geeft.
Dan is het fijn als die ook werkelijke kleuren en helderheid weergeeft.

Naar jouw foto's kijkende denk ik dt jouw bezigheid voldoende is om een calibreerapparaat op prijs te stellen.
De Spiders zijn het populairst, vergeet vooral niet om ook naar de i-display te kijken.

Om op het merk Eizo terug te komen, je vindt ze in prijsklasse 1000-1500 , en ook rond de € 400 à 500 . Als hobbyist heb ik voor de laatste groep gekozen.
Ik heb een PVA en een Samsung m-pva, beiden gecalibreerd. Toch vind ik de eizo een beter beeld geven. Heb ook geen spijt gehad toen na lange tijd de CRT de deur uit ging.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar