zonsondergang aan het wad

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
antonv
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 16:11

1
Afbeelding
2
Afbeelding

Wat kan hier aan verbeterd worden??
moeten ze o.a nog gecropt worden?

alle adviezen/commentaren zijn welkom
Laatst gewijzigd door 1 op antonv, in totaal 21 keer gewijzigd.
da's lastig
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Tsja , da's lastig :wink: .
Ik zou om te beginnen de foto's nummeren.
Dan toon je je foto's op verschillende formaten/verhoudingen. Je hebt dus al gecropt denk ik.
Op foto 1 zie ik een 'wazig' iemand die probeert de ondergaande zon op haar hand te houden. Mooi bedacht maar niet zo netjes uitgevoerd.
Veel onscherpte. Hoe dat komt ? Misschien door beweging van de camera maar het kan ook dat deze persoon te dicht bij je stond en zodoende niet binnen het scherptebereik van je lens viel.
De zon is ook overbelicht en ik zie kringen/flare in je foto. Gevolg van het tegenlicht.
Foto 2 is technisch al wat beter, al begrijp ik niet goed hoe je aan dat rechthoekige licht onder de zon komt.
Bij beide foto's staat de horizon nogal in het midden ( en ook nog wat scheef). Dus bij foto 1 boven en bij foto 2 beneden een strookje eraf zou al beter zijn.

Maar met nog wat meer informatie betreffende welke camera, objectief en instellingen kan er wat gerichter advies worden gegeven :wink:

Jan
Canon materiaal
antonv
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 16:11

dank voor je reactie

foto 2

Camerafabrikant: Canon
Cameramodel: Canon EOS 550D
Lens: EF70-200mm f/4L USM
Afbeeldingsdatum: 2013-01-17
Focuslengte: 73 mm
Diafragma: f/5.0
Belichtingstijd: 0.0050 s (1/200)
ISO-equivalent: 100
Belichtingsverstoring: geen
Meetmethode: Matrix
Witbalans: Automatisch
Geflitst: Nee (gedwongen)
GPS-coördinaat: undefined, undefined
Software: Adobe Photoshop Lightroom 4.3 (Windows)

die rechthoek was precies hoe de zon door een wolk scheen
da's lastig
antonv
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 16:11

3
Afbeelding

deze was even later,geheel onbewerkt

Camerafabrikant: Canon
Cameramodel: Canon EOS 550D
Lens: EF70-200mm f/4L USM
Afbeeldingsdatum: 2013-01-17
Focuslengte: 168 mm
Diafragma: f/4.5
Belichtingstijd: 0.0031 s (1/320)
ISO-equivalent: 100
Belichtingsverstoring: -0.67 EV
Meetmethode: Matrix
Witbalans: Automatisch
Geflitst: Nee (gedwongen)
GPS-coördinaat: undefined, undefined
Software: Adobe Photoshop Lightroom 4.3 (Windows)
da's lastig
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

OK, met de 70-200 f4.0 dus.
Deze lens geldt toch als een van de scherpere. Maar de minimale afstand om scherp te kunnen stellen is 1.2mtr. Ik denk dat die persoon dichter bij stond :wink: .
Verder is je belichtingstijd 1/200sec. Dat zou moeten kunnen op 73mm uit de hand, maar met je iso op bv 200 bekom je ook al een snellere sluitertijd.

Dat de zon zo strak door een wolk heen schijnt heb ik nog nooit gezien, komt ook niet erg natuurlijk over vind ik.

Dan: of en hoeveel je wilt croppen hangt er van af wat je op de foto nog wilt laten zien en hoe je de compositie wilt maken. De 'rgel van derrden' is daarbij mogelijk een hulpmiddel.

Dus gewoon blijven proberen, hier kijken naar hoe anderen het doen en zerlf blijven posten :wink: .
Succes,

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

hoe heb je scherp gesteld?

ik heb het idee dat de camera zelf heeft mogen kiezen en (dus) op het grootste vlak heeft scherp gesteld.. de achtergrond.. als je middelste focus-punt kiest, scherp stelt op het model krijg je wat je wil.. ook zou ik dan op z'n minst f8 ofzo nemen.. ligt ook aan de afstand wat je staat..

kijk ook idd hoe Jan zegt: niet in het midden het onderwerp te zetten en de horizon recht te houden/zetten..

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Grappig hoe er gereageerd wordt op de zon op de horizon. Dit verschijnsel komt veelvuldig voor en is heel erg leuk om op de foto te zetten. De eerste foto is niet zo fantastisch. Het idee van een persoon voor een zonsondergang is goed, maar zorg dat de persoon er niet zo dominant op staat. Neem afstand, zeker als er een teleobjectief gebruikt wordt.

De tweede foto vind ik heel mooi. het effect van de lichtreflectie die ogenschijnlijk boven de horizon ligt is heel bijzonder. In de derde foto is goed te zien dat de horizon hoger ligt dan je verwacht. Het water vlak onder de horizon is bijna dezelfde kleur als de lucht, net als in de tweede foto, waardoor het lijkt alsof de lichtkolom boven de horizon uitsteekt. De centrale compositie in de derde foto had voorkomen kunnen worden.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar