Tamron 17-50mm F/2.8 SP Di II wel of geen VC

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Ik ben voornemens om de Tamron 17-50 F/2.8 aan te schaffen.

Nu zit ik te twijfelen over wel of geen VC.

Her en der lees ik dat de objectieven zonder VC scherpere foto's maken.
Nu kun je volgens mij de VC ook uitzetten. Is de lens dan gelijkwaardig aan de lens zonder VC?

Ik kan me namelijk voorstellen dat er momenten zijn dat de VC wel degelijk toegevoegde waarde heeft.

Wie heeft hier ervaring mee?
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Zelf heb ik ook een tamron 17-50 2.8 een mooie scherpe lens zonder VC.Voor zover ik weet werkt dat VC
goed bij telelenzen voor een groothoek lensvind ik het niet echt nodig of je moet echt bibberhanden hebben.
Wat je zegt over lenzen zonder VC of iS dat de foto,s daar van scherper zijn, dat heb ik wel gelezen
over de canon 70-200 maar ervaring heb ik daar niet mee.

Voor een tele lens heeft een VC of IS zeker een toegevoegde waarde. :)
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Een VC (IS) lens heeft extra lenselementen om de beweging te compenseren, een niet IS lens is theoretisch scherper. In het geval van de Tamron is dat zeker zo (volgens hen die beiden hebben uitgeprobeerd), maar IS/VC helpt bij langzamere sluitertijden. Ik zou de afweging laten afhangen van mijn gebruik. Al-round zou ik de VC nemen, voor landschappen de niet-VC.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

addy101 schreefCOLONEen VC (IS) lens heeft extra lenselementen om de beweging te compenseren, een niet IS lens is theoretisch scherper.
In de EF 70-200 reeks van Canon wordt IS gerealiseerd door elementen beweegbaar te maken die dat niet zijn bij de non-IS versies.

Er zou allang een IS-converter op de markt zijn als het met extra elementen zou kunnen worden opgelost. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
snapcat
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2013 00:04

Wanneer schiet je langzamer dan 1/15e uit de hand uberhaupt? Ik zou zonder VC doen.. Liever een monopod of tripod voor een paar tientjes en scherpere foto's, dan langer een groothoek uit de hand schieten.. 3 stops vanaf 1/15e is bij mijn weten: 1/8, 1/4,1/2. Je kan ook met VC geen scherpe foto's met sluitertijden van een halve seconde uit de hand maken...

Ik schiet vooral mensen, die zitten toch niet lang genoeg stil om uberhaupt onder de 1/50e te schieten..

Heb zelf de 17-55 IS USM van Canon.. Gekocht om de scherpte, niet om de IS. Die staat altijd uit.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Antwoord op je vraag: Wat als ik de VC uit zet?

Dan nog haalt hij niet de scherpte van de non VC. Dit staat los van het aan of uit staan van de stabilisatie. De nieuwere variant (met VC) is optisch gewoon wat minder scherp.
Canon
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Objectieven met IS/VC/VR/anti-bibber zijn niet per definitie minder scherp (bij de Canon 70-200 L series komen de nieuwere modellen met IS zelfs beter uit de bus, dan hun neefjes zonder IS).
Bij de Tamron 17-50 f/2.8 is dat helaas wel zo, die versie met VC scoort een stuk minder dan die zonder. En dat is zonde van zo'n mooi objectief.
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Vanmorgen uitgebreid wezen testen bij KE in Amsterdam.

Meteen de versie zonder VC maar gekocht. Mededeling van de medewerker was ook dat je dat eigenlijk niet nodig hebt.

Bedankt voor de tips.
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar