Oostvaardersplassen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Peter91
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2013 19:52

Hoi,

Vanmiddag even bij de OVP geweest. Door de harde wind ontstonden er vaak mooie wolkenvelden met zonnestralen erdoor. Hieronder heb ik een aantal foto's geplaatst.
Ik vind het met namelijke moeilijke om een goede belichting te krijgen in de ondergrond (grond) en bovengrond (lucht). Graag jullie reactie op deze foto's. Ik weet dat ze verre van goed zijn, dus zou het fijn vinden als er bruikbare tips komen!

Thanks!

1.

35691

2.

35690

3.

35689

4.

35688

Canon EOS 600D + 18-55mm F3.5-5.6 IS II + EF 40mm 2.8 STM
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Heel bekend gebied voor mij (Oostvaardersplassen). De opnames van de plassen zien er goed uit, misschien iets te dreigend.
Beïnvloeden van de belichting doe ik zelf door:
A. ND gradueel filter.
B. In de verwerkingssoftware (LR) gradueel effect.
Foto's in de kustregio's hebben bijna altijd mooie luchten!
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Zoals al door Rien gezegd zien de foto's van de plas er best goed uit. Maar het is vrijwel onmogelijk de lichte lucht en de donkere onderkant goed te belichten zonder gebruik van (verloop)grijsfilters.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter91
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2013 19:52

Thanks voor de input!
Ik zal eens meer landschapsfoto's maken en aan de hand daarvan eventueel beslissen tot aankoop van een filter. Eerst maar eens verdiepen in alle soorten filters etc.
Canon EOS 600D + 18-55mm F3.5-5.6 IS II + EF 40mm 2.8 STM
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Jammer dat er geen exif gegevens in de foto's zit. Maakt het toch wat eenvoudiger om goede feedback te geven

#1 en #2 komen wat donker op me over. Bij #1 zie ik links bovenin nog een zwart randje. Is dat je zonnekap?
Verder vind ik de verschillen tussen #1 en #2 minimaal. Alleen de lichtval door de wolken verschilt iets.
Volgende keer zou ik gewoon zelf de mooist kiezen en alleen deze plaatsen
#3 door het pad krijg je een lekkere dieptewerking in de foto waardoor je oog uiteindelijk uitkomt bij de ree?
Ik mis we een beetje scherpte. Heb je de foto's na het verkleinen nog wel verscherpt met USM
#4 Jammer dat de zon net niet even op de windmolens viel. Nu gaan ze een beetje op in de grauwe lucht.

Verder heb je de regel van derden bij iedere foto netjes toegepast.
Ga lekker door zo.
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Als je de foto in RAW fotografeert kun je zelf nog of het te lichte gedeelte tegenhouden of het te donkere gedeelte doordrukken. Op de PC is dat tegenwoordig erg simpel. Doe ik steeds vaker om of de lucht of de grond mooi te krijgen. Anders inderdaad een verloop filter gebruiken of een HDR maken.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Ik zou bij foto's 1 en 2 wat water weghalen, waardoor de nadruk nog meer op de wolken komt te liggen. Iets lichter maken ook, denk ik. Wat voorgrond erbij zou meer diepte hebben gegeven. De wolkenlucht vind ik erg mooi...
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter91
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2013 19:52

Ik zal alle tips meenemen voor de volgende keer! Als ik dan wat plaats zal ik EXIF-info toevoegen.

Dank allen!
Canon EOS 600D + 18-55mm F3.5-5.6 IS II + EF 40mm 2.8 STM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar