Lightroom: Presentatie, Naamplaatje, tekstbedekkingen etc

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Harm Schinkel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2005 22:04
WoonplaatsCOLON Rijswijk
CONTACTCOLON

Wie heeft er zoveel ervaring met Lightroom dat hij/zij mij wijzer kan maken.

In het deel presentatie zijn er een aantal manieren om teksten in het plaatje te krijgen:
- Naamplaatje of logo.
- Watermerken.
- Tekstbedekkingen.

Als ik dit via bestand --> exporteren wil opslaan in jpg bestanden is hier niets van te zien.
Als ik via presentatie --> exporteren werk moet ik een map aanmaken waarin LR de foto's zelf gaat nummeren 001 tot ..... etc.

Weet iemand of ik zowel het naamplaatje, het watermerk als de tekstbedekking mee kan exporteren naar jpg bestanden????

Groet
Harm Schinkel
Canon EOSD 60d + EF-S 17-55/2.8 IS USM; EF 70-300/1:4-5.6 IS USM; Dat moet het (voorlopig) doen.............
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Bij bestand ==> exporteren moet je het watermerk aanvinken. Als je nog geen watermerk hebt aangemaakt, moet je dat eerst doen.
Daarna exporteren, en dan komen ze er netjes op te staan.
Gebruikers-avatar
Harm Schinkel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2005 22:04
WoonplaatsCOLON Rijswijk
CONTACTCOLON

Hoi Peter,

Voor wat betreft het watermerk: zover was ik al.
Het gaat mij er echter óók om, een logo en eventeel aanvullende teksten, welke je met de "ABC" knop aanmaakt, ook in de export naar jpg files mee te krijgen.
Dat wil juist niet lukken.
Canon EOSD 60d + EF-S 17-55/2.8 IS USM; EF 70-300/1:4-5.6 IS USM; Dat moet het (voorlopig) doen.............
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Pff, ik weet niet of dat wel kan (ik verwacht van niet), daarvoor zit ik er niet diep genoeg in. Wellicht iemand anders?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik moet LR er even bijpakken om te zien wat je nu bedoelt (gaat wat lastig op een iPad ;)), maar ik heb ook het idee dat wat jiij nu zegt niet kan... Exporteren en een presentatie maken zijn namelijk 2 verschillende dingen
Anoniem 4

Ik weet ook niet wat je exact wil. Ctrl+Shift+J al geprobeerd?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Het naamplaatje en de overlappende tekst (die je dmv 'ABC' in kan voegen en ergens op de foto plaatst) zijn dingen die specifiek in de presentatie module zitten. Die kan je dan ook niet met een gewone erop laten zetten, net zoals bijvoorbeeld de achtergrond die je bij een presentatie meegeeft. Binnen presentatie kan je dan ook nog exporteren naar pdf of video, en in beide gevallen zal het er dan ook op zitten.

Bij een gewone export kan je standaard alleen een watermerk erop zetten. Echter dmv een plugin als LR/Mogrify2 (http://www.photographers-toolbox.com/pr ... grify2.php" onclick="window.open(this.href);return false;) is het dan ook mogelijk hoor. Je zou hem dan bijvoorbeeld de titel erop kunnen laten zetten (als vervanger van de ABC), maar ook het naamplaatje (wat is het nut daarvan tov een watermerk trouwens?)
Anoniem 4

Ik vrees dat we TS in dit topic niet meer gaan tegenkomen. Dat zag ik al eerder in zijn historie hier op het forum. Jammer, maar het is niet anders. Gelukkig doen we het ook voor andere forumleden die ervan kunnen leren en er hun voordeel mee kunnen doen.

Erg begrijpelijk was zijn probleemomschrijving ook niet. Waarom zou je teksten aan een foto willen toevoegen via de Presentatiemodule van Lightroom. Dat kan op tal van manieren veel makkelijker, zoals Rocker hierboven ook al heeft aangegeven. Ook met Photoshop (Elements) is dat op simpele wijze mogelijk in allerlei vormen.

Als je het dan toch wil, kan het ook in de Presentatiemodule van Lightroom, maar dan exporteer je de hele dia, inclusief achtergrond. Die moet je er dan later weer van afsnijden en dat geeft verlies.
Ter aanvulling op Rocker kun je de foto naast exporteren in video (mp4) of PDF, ook in Jpeg exporteren. Dat kan met Ctrl+Shift+J of via het menu Presentatie > JPEG-presentatie exporteren…
In het venster kun je aangegeven waar en onder welke naam je de foto(‘s) wilt opslaan. Kwaliteit zet je op 100. Voor breedte en hoogte neem je bij “Overige” het aantal pixels van de oorspronkelijke foto en verhoog die waarden met circa 20%. De foto(‘s) met alle tekst worden opgeslagen in een map met dezelfde bestandsnaam die je eerder gekozen hebt.
Nu moet je de foto uitsnijden van de achtergrond. Dan heb je een Jpeg-versie met tekst in ongeveer hetzelfde aantal pixels.

Mij teveel werk/verlies, ik doe het wel in Photoshop. :D
Gebruikers-avatar
Harm Schinkel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2005 22:04
WoonplaatsCOLON Rijswijk
CONTACTCOLON

Allen,
Bedankt voor het meedenken, één oplossing binen LR lijkt niet mogelijk.
Om enkele vragen naar aanleiding van mijn topic te beantwoorden:
Ik maak steeds vaker foto's van optredens tijdens een festival e.d.
De groep die mij dat vraagt wil dan graag een logo of een tekst ín de foto,
maar ik wil ook mijn emaildres in de foto terugzien.
Omdat ik in LR tóch al wat bewerkingen moet doen was het mooi geweest als ik in één arbeidgsgang het logo b.v. links boven kan zetten en met de watermerkregel mijn eigen gegevens.
Wat ik in mijn laatste serie gedaan heb, is mijn gegevens via de watermerkregel erin gebracht en via een 2e bewerking in Irfanview een 2e regel met band en concert gegevens eropgezet. Dit werkt prima het is alleen jammer dat het in een 2e arbiedsgang moet. Overigens is de gang via Irfanview wel een stuk sneller dan LR dus de "schade" van de 2e gang valt wel mee.
Het resultaat: https://www.facebook.com/harm.schinkel# ... 953&type=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon EOSD 60d + EF-S 17-55/2.8 IS USM; EF 70-300/1:4-5.6 IS USM; Dat moet het (voorlopig) doen.............
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Rocker schreefCOLON Bij een gewone export kan je standaard alleen een watermerk erop zetten. Echter dmv een plugin als LR/Mogrify2 (http://www.photographers-toolbox.com/pr ... grify2.php" onclick="window.open(this.href);return false;) is het dan ook mogelijk hoor. Je zou hem dan bijvoorbeeld de titel erop kunnen laten zetten (als vervanger van de ABC), maar ook het naamplaatje (wat is het nut daarvan tov een watermerk trouwens?)
Maar het kan dus ook gewoon allemaal in 1x binnen LR hoor Harm, dus waarom dan nu juist moeilijk gaan doen dmv het stapelen van handelingen in verschillende programma's?

Zo kan je zelfs 20 watermerken aanbrengen (en nog meer ook..) en ook nog meerdere teksten erbij. En die tekst kan je aan willekeurige EXIF of IPTC data koppelen. Dus als je al die foto's als titel al een naarm van het festival geeft staat het er overal gelijk in. Qua handelingen en aantal stappen ben je dan zelfs nog sneller klaar dan via de presentatie module
Anoniem 4

Je kunt alles makkelijk doen, maar ook moeilijk. :D Nog steeds geen idee wat hij nu precies wil bereiken, want zijn link werkt ook niet, "Deze inhoud is momenteel niet beschikbaar"
Gebruikers-avatar
Harm Schinkel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2005 22:04
WoonplaatsCOLON Rijswijk
CONTACTCOLON

Speciaal voor Illuminatus, sorry.....
Ik heb het nagekeken, in facebook staat het album wel op openbaar maar ik kom er (niet ingelogged idd niet bij) Ik heb ff een foto opgehaald:
37773.
37772
Hier zie je "watermerkregel" links onder en de via Irfanview toegevoegde " signatuur" verticaal langs de rechter zijkant.
Canon EOSD 60d + EF-S 17-55/2.8 IS USM; EF 70-300/1:4-5.6 IS USM; Dat moet het (voorlopig) doen.............
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Wat je hier laat zien is dus gewoon prima mogelijk in een gewone export met de LR/Mogrify plugin die ik al eerder aanhaalde, ik vraag me af waarom je daar niet op reageert of dat eens probeert?

Hier een voorbeeldje van een eigen foto dan maar, waarbij ik bewust even over de top ben gegaan... Heb 2 verschillende watermerken erin heb gezet (of in dit geval eigenlijk afbeeldingen omdat ze een opacity van 100% hebben), in het midden en in de rechterbovenhoek. Daarnaast een 3-tal teksten, 2 middels een token, linksonder gelinked aan de Titel (IPTC data dus) en de capture date (EXIF data), en linksboven gelinked aan de Creator (IPTC). Rechtsonder nog een vrij tekstveld gebruikt en daarin de tekst geroteerd en een kleurtje gegeven.... en zo kan je nog wel even doorgaan met nieuwe teksten of watermerken toevoegen.

37774

Als je bij het importeren van foto's van een evenement de titel al meegeeft (naam van het festival) dan hebben al die foto's dat erin staan. En dan is het gewoon een export preset maken waarin je titel, date en je eigen naam neerzet op een plekje waar je wilt en met een tekengrootte/kleur die je wilt en klaar is Harm
Anoniem 4

Als ik zo naar de foto's kijk, kan dat ook in LR zo bereikt worden.
In de afdruk-module kun je onder Pagina met Naamplaatje de tekst die nu links onder staat invoeren.
Voor de vertikale tekst rechts boven gebruik ik vervolgens de watermerk editor.
Daarnaast kan ik dan ook nog Foto-info naar wens toevoegen.
Als het klaar is, kun je in plaats van afdrukken naar printer kiezen voor afdrukken naar bestand.
Ook dan is Harm weer klaar binnen één pakket, maar ik blijf het zelf onhandig vinden.
Gebruikers-avatar
Harm Schinkel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2005 22:04
WoonplaatsCOLON Rijswijk
CONTACTCOLON

@Rocker:
Sowieso bedankt voor je reactie.
Ik zat de reacties pas gisteravond laat te lezen en had toen sowieso geen tijd meer om jouw suggestie uit te testen.
Gezien de drukte op m'n werk kan dat ook nog wel een dag of 14 duren :-)
In Juli stop ik met werken en heb ik gelukkig alle tijd......
@Illuminatus:
Ook jouw tip zal ik zeker uitproberen. ik hoop alleen dat het dan geen export " per foto" wordt in plaats van in 1x de hele serie.
Maar daar kom ik dan wel achter. Ik weet niet op welke manier je het overigens onhandig vindt, als dat is omdat ik foto's zo visueel vol stop met informatie, dat doe ik alleen bij concertreeksen die ik op verzoek maak. Ik wil in die gevallen graag dat mijn naam (email) mee gepubliceerd wordt.
Canon EOSD 60d + EF-S 17-55/2.8 IS USM; EF 70-300/1:4-5.6 IS USM; Dat moet het (voorlopig) doen.............
Anoniem 4

Als je de hele "filmstrip" selecteert, drukt LR ze stuk voor stuk als bestand af.
Met onhandig bedoelde ik alleen de manier waarop en niet de info in de foto zelf.
Die vind ik er voor het doel best wel netjes en niet te opvallend uitzien.
Ik vind dat LR hier nogal wat beperkingen in heeft en daarom gebruik daarvoor liever Photoshop.
De optie van Rocker ken ik niet uit eigen ervaring, maar wordt wel veel gebruikt voor dit soort dingen.
Gebruikers-avatar
Wafies
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2013 11:57
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Tis een gedateerd topic, maar thanks rocker voor de tip... ik zocht een manier om in een keer 2 logo's in een foto te exporteren. tot nu toe deed ik eerst exporteren en daarna de geëxporteerde foto's weer importeren om dan weer met 2e watermerk te exporteren, dit scheelt me zo veel tijd s'nachts na een feestje:)
»»» Canon EOS 450D EF-S 17-85mm 4-5.6 IS USM EF 50mm f/1.4 Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM(defect) Speedlite 580EXII 2xSpeedlite 430EX ST-E2 «««
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar