Feedback en advies gevraagd voor zonsondergang

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Pascalvilt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2013 21:38
WoonplaatsCOLON Valkenburg a/d Geul

Ik ben al een aantal dagen bezig om een zonsondergang er fatsoenlijk op te krijgen. Verschillende dagen met verschillende instellingen op dezelfde plaats geprobeerd maar ben niet echt onder de indruk als ik eerlijk ben. Vandaar dat ik advies vraag. Onderstaande foto is vanavond gemaakt met een stop onderbelichting. De lucht is wel ok maar het groen vind ik bijvoorbeeld niet mooi en heel erg grauw. Dezelfde foto ook gemaakt met geen belichtingscompensatie en een stop overbelichting maar dan wordt het er ook niet beter op. Verder bevat de foto, ondanks de lage waarde van ISO 200 een vreselijke portie ruis (met de name in het groen) wat ik zelf niet kan verklaren.

ƒ6.3 (omdat ik geen statief bij me had en in combinatie met ISO 200 toch een acceptable sluitertijd wilde hebben)
1/320
ISO 200
Auto witbalans (later aangepast naar iets minder warm)
Scherpstelpunt ligt in het onderste gedeelte van de foto, zon/overgang naar horizon
Al Servo
Meervlaksmeting

Afbeelding
Canon EOS 650D + EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM + EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM + Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Ik vind het wel een mooie foto.

Je zou, als je in RAW schiet, de foto twee keer kunnen bewerken. Een keer de lucht, die nu prachtig is. Die opslaan.
En een keer het land. Die ook opslaan. Dan in fotoshop over elkaar leggen en de mooie lucht en het goede land zichtbaar maken.
Werkt prima, voor mij... Mits je met layers kunt werken ;-)

groet,
Barend

PS 1 Je lens vertekent ook wat, de horizon loopt hol / bol. Is ook recht te trekken.
PS 2 Voorbeeld er bij gedaan. Als je mijn foto hier niet wil, haal ik hem weer weg.

Afbeelding
bollenveld noordwijkerhout by Barend Koper, on Flickr
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Ik denk dat de basis er is en dat is een goede foto (want volgens mij is er niks mis mee).
Ben er dan ook van overtuigd dat m.b.v. Lightroom, Photoshop, etc, etc...er een pracht foto van te maken is.

De ruis die overigens op dit formaat niet te zien is kan ik niet verklaren.
Heb geen ervaring met de 650D maar kan me niet voorstellen dat deze bij ISO 200 zoveel ruis genereert.
Maar ook dit is m.b.v. software vast goed weg te werken.

Ps,
Ik snap dat de spanning in de lucht zit (en waarom je voor deze compositie gekozen hebt) maar ben benieuwd wat er was gebeurd als je iets meer van de voorgrond in beeld had genomen.
Misschien had je dan net iets meer dieptewerking gehad door de weg.
Maar dit is een kwestie van smaak + muggenziften ;-)
Nogmaals...een goede foto waar een pracht foto uit te halen is!
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Ben even de benaming kwijt van hoe het heet, maar de horizon is duidelijk niet recht op de foto. Van links naar rechts gaat de horizon iets naar beneden om vervolgens na het midden weer iets naar boven af te buigen. De foto staat zeg maar een beetje bol. Met Photoshop is dit met "lens correction" makkelijk op te lossen.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

Waarom heb je AIservo gebruikt i.p.v. One shot?
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Zonsondergang blijft natuurlijk altijd een situatie met veel contrast, en dus moet je een compromis sluiten. Als je beide delen (lucht en voorgrond) goed wil belichten op het uiteindelijke resultaat, zul je moeten nabewerken. Dat kan prima in Lightroom volgens mij. Ik ben zelf geen PS virtuoos en doe alles in LR, zeker de laatste versies geven heel veel opties met prachtige resultaten. LR5 heeft overigens ook een prima lenscorrectie, daarmee kun je de horizon ook weer recht trekken. Met nabewerking moet je trouwens ook uitkijken, want als je donkere delen gaat oplichten in je foto neemt de ruis dus weer toe. Maar met iso 200 zou dat nog geen problemen moeten opleveren.

Een andere optie is om er een HDR bewerking van te maken, ik heb heel mooie resultaten gezien van zonsondergangen in HDR. Is het proberen waard. Voor HDR gebruik ik zelf photomatix pro, met de plugin vanuit LR, maar ik bewerk een HDR ook weer na om het wat natuurlijker te maken. Hoewel HDR natuurlijk ook een kwestie van smaak blijft, ik ben er in elk geval wel fan van.

Ik vind deze foto niet slecht, maar ik denk dat hij met nabwerking nog mooier kan. De lucht is alvast prachtig, nu de voorgrond nog.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Voor een foto waarin ik de voorgrond alsmede de lucht mooi wil hebben gebruik ik de Servo functie in combinatie met EAB. Vervolgens de drie versies in Photomatix stoppen en daarmee nog wat sleutelen tot ik het gewenste resultaat heb.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Dit is niet een topic waarin om een beoordeling wordt gevraagd maar wil toch even zeggen dat ik dit een prachtige foto vind ;) Ben zelf niet zo'n shopper maar ik zou toch proberen om de voorgrond iets op te lichten ... ;)
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Het is inderdaad een goede foto die met de genoemde tips (lenscorrectie bijv) een mooie foto wordt.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Pascalvilt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2013 21:38
WoonplaatsCOLON Valkenburg a/d Geul

@BWK
Prachtige foto waarin zowel de lucht als het paarse gedeelte perfect zijn.

Aan alle andere : bedankt voor de feedback , ik heb Lightroom erop staan (versie 4) ooit gekocht maar heb er nog niet de tijd voor genomen om er echt veel mee te doen. Wellicht iemand die dat wel doet een een aantal veel voorkomende correcties/aanpassingen kan opnoemen wat handig kan zijn. En in layers werken ? Niet voor mij weggelegt nog vrees ik :roll:
Canon EOS 650D + EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM + EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM + Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar