Ik lees hier en daar meningen over de verschillende studioopstellingen, en de een noemt hier 1/1500 als ondergrens, de ander 1/1800.
Harstikke leuk, maar waar zie ik dat terug bij de flitserspecs, want op elke site waar ik tot nu toe gekeken heb naar flitsers zie ik een dergelijke waarde niet terugkomen?
Waar staat de flitsduur van een flitskop?
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- lastigportret
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 122
- GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2011 10:44
- WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
- CONTACTCOLON
Canon EOS 5D - Canon EF 17-40 f/4.0 L USM - Canon EF 70-200 f/4.0 L USM - Canon EF 50mm f/1.4 USM - Canon EF 40mm f/2.8 STM - Speedlite 550EX
http://www.duefotografi.nl
http://www.facebook.com/duefotografi
http://www.duefotografi.nl
http://www.facebook.com/duefotografi
Thanks!
Weet iemand toevallig uit te leggen waarom de D-lite RX 1 goedkoper is dan de RX 4?
Reden waarom ik het vraag is omdat de RX1 een flitsduur van 1/2200 heeft, ten opzicht van 1/800 van de RX4...
Ligt het prijsverschil dan meer in het vermogen (100ws t.o.v. 400ws)? En zo ja, wat is de toegevoegde waarde hiervan als de flitsduur hierdoor langer word?
Weet iemand toevallig uit te leggen waarom de D-lite RX 1 goedkoper is dan de RX 4?
Reden waarom ik het vraag is omdat de RX1 een flitsduur van 1/2200 heeft, ten opzicht van 1/800 van de RX4...
Ligt het prijsverschil dan meer in het vermogen (100ws t.o.v. 400ws)? En zo ja, wat is de toegevoegde waarde hiervan als de flitsduur hierdoor langer word?
- veldje63
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1761
- GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
- WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
- CONTACTCOLON
Kan je me uit leggen waarom dat van belang is, de flitsduur?
Het vermogen is in mijn ogen belangrijker. Dat bepaalt hoeveel kracht de flits af kan geven en hoe krachtiger, hoe groter het onderwerp wat je kan uitlichten. Daarnaast hebben (grotere) sftboxen de kracht nodig om het licht er doorheen te laten gaan.
In een studio ga je normaliter uit van een vaste sluitertijd die ergens rond de 1/125ste zit.
Het vermogen is in mijn ogen belangrijker. Dat bepaalt hoeveel kracht de flits af kan geven en hoe krachtiger, hoe groter het onderwerp wat je kan uitlichten. Daarnaast hebben (grotere) sftboxen de kracht nodig om het licht er doorheen te laten gaan.
In een studio ga je normaliter uit van een vaste sluitertijd die ergens rond de 1/125ste zit.
groetjes,
Rob
Rob
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Wat Rob zegt.
Daarnaast zul je toch niet op 1/1000 gaan werken. D'r zijn uit mijn hoofd gezegd geen monoblocks die op die snelheden kunnen synchroniseren met je camera.
Daarnaast zul je toch niet op 1/1000 gaan werken. D'r zijn uit mijn hoofd gezegd geen monoblocks die op die snelheden kunnen synchroniseren met je camera.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
Tja ik lees dat zo hier en daar, bijvoorbeeld hier: http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... itsers.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ik heb al in een ander topic gevraagd wat het beste studiomateriaal is, ook qua flitsers, echter nog geen concrete tips.
Wat raden jullie aan voor portretfotografie van baby tot volwassenen, budget echt nog onduidelijk, maar 100-500 euro?
Het liefst meer richting 100 uiteraard, maar bij de juiste kwaliteit wellicht toch meer richting 500... prijs/kwaliteitsverhouding zeg maar.
@fotoJeroen
Wat is een monoblock? (NOOB)
Maar ik heb al in een ander topic gevraagd wat het beste studiomateriaal is, ook qua flitsers, echter nog geen concrete tips.
Wat raden jullie aan voor portretfotografie van baby tot volwassenen, budget echt nog onduidelijk, maar 100-500 euro?
Het liefst meer richting 100 uiteraard, maar bij de juiste kwaliteit wellicht toch meer richting 500... prijs/kwaliteitsverhouding zeg maar.
@fotoJeroen
Wat is een monoblock? (NOOB)
- veldje63
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1761
- GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
- WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
- CONTACTCOLON
Als je het leest gaat dit over actie foto's (springfoto's bijv). Als ik jouw verhaal zo lees (NOOB) is springfoto's wel iets waar je later over na gaat denken maar zeker nog niet nu.
Wat is aan te raden? Daar zijn al vele topics over geweest.
Belangrijkste dingen in mijn ogen zijn: Instelbaarheid van de flits (kan je de flits in stellen tot 1/32ste of minder). Zit er een gangbare connectie op voor lichtomvormers (bowensfitting) zodat je meerdere merken kan gebruiken. En is de kwaliteit een beetje goed.
Ik zou persoonlijk niet onder de 300 Ws gaan als ik zou moeten beginnen. Dus een setje die dat heeft met 1 of 2 softboxen erop/bij.
Linkstar of 1 van de merken die daar vanaf is geleid zijn wel goed. Met jouw budget moet je daar wel een leuk beginners setje voor kunnen kopen. Maar je zit dan wel tegen je bestedingsgrens aan.
Denk ook aan een trigger en ik raad je aan ergens een workshop te volgen of met iemand mee te kijken die ervaring heeft met studioflitsers. Dat scheelt een hoop frustratie
Wat is aan te raden? Daar zijn al vele topics over geweest.
Belangrijkste dingen in mijn ogen zijn: Instelbaarheid van de flits (kan je de flits in stellen tot 1/32ste of minder). Zit er een gangbare connectie op voor lichtomvormers (bowensfitting) zodat je meerdere merken kan gebruiken. En is de kwaliteit een beetje goed.
Ik zou persoonlijk niet onder de 300 Ws gaan als ik zou moeten beginnen. Dus een setje die dat heeft met 1 of 2 softboxen erop/bij.
Linkstar of 1 van de merken die daar vanaf is geleid zijn wel goed. Met jouw budget moet je daar wel een leuk beginners setje voor kunnen kopen. Maar je zit dan wel tegen je bestedingsgrens aan.
Denk ook aan een trigger en ik raad je aan ergens een workshop te volgen of met iemand mee te kijken die ervaring heeft met studioflitsers. Dat scheelt een hoop frustratie
groetjes,
Rob
Rob
- lastigportret
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 122
- GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2011 10:44
- WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
- CONTACTCOLON
Toch is zo'n setje D-Lite RX one met paraplu's of softboxen ook erg fijn, ruim voldoende licht om een volwassene/baby mee uit te lichten, de trigger zit erbij, en die skyports van elinchrom zijn echt fantastisch, als je in je eentje werkt, is het ideaal dat je de flitsers met de camera unit kan instellen scheelt een hoop lopen! er zijn genoeg omvormers te verkrijgen, en als het bevalt kan je altijd nog een keer een D lite 4 erbij halen als extra hoofdlicht.
De RX one is terug te schroeven tot 6 Ws wat heel zacht is en soms best fijn
De RX one is terug te schroeven tot 6 Ws wat heel zacht is en soms best fijn
Canon EOS 5D - Canon EF 17-40 f/4.0 L USM - Canon EF 70-200 f/4.0 L USM - Canon EF 50mm f/1.4 USM - Canon EF 40mm f/2.8 STM - Speedlite 550EX
http://www.duefotografi.nl
http://www.facebook.com/duefotografi
http://www.duefotografi.nl
http://www.facebook.com/duefotografi
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Een monoblock is een flitser waarbij de voeding ingebouwd zit. Je steekt er dus de 230V-kabel van het stopcontact rechtstreekst in.Jace schreefCOLON @fotoJeroen
Wat is een monoblock? (NOOB)
De flitser is (vaak achterop) volledig instelbaar.
Daarnaast heb je ook nog flitsers met een agregaat. Hier heb je een grote box (al dan niet met accu) waar je alle instelt en één of meerdere flitsers op aan kunt sluiten. De flitser zelf is dan alleen het kopje met de lamp. Alle regelelectronica zit in de box.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
Het is niet zozeer dat ik 'springfoto's' wil maken, maar vooral met kids voorzie ik problemen omdat ze niet stil willen zitten, wat is jullie ervaring hiermee?
@fotojeroen
Als ik het goed begrijp zijn de meest voorkomende flitsers dus monoblocks?
En een mobiele flitser dus een agregaat?
@Veldje
Je hebt het over 1/32 of minder, bedoel je met minder bijvoorbeeld 1/64 of juist 1/16? En kun je me hier het voordeel van uitleggen?
Thanks allemaal, word iedere keer weer wat wijzer!
@fotojeroen
Als ik het goed begrijp zijn de meest voorkomende flitsers dus monoblocks?
En een mobiele flitser dus een agregaat?
@Veldje
Je hebt het over 1/32 of minder, bedoel je met minder bijvoorbeeld 1/64 of juist 1/16? En kun je me hier het voordeel van uitleggen?
Thanks allemaal, word iedere keer weer wat wijzer!
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Je hebt ook agregaatflitsers zonder accu hoor. Voordeel is dat je flitskop een stuk kleiner is en relatief gezien vaak meer vermogen heeft. Nadeel is dat ze veel duurder zijn. Echt veel duurder.
besides dat; hier nog een stukje over introcutie tot studioflitsers: http://www.fotojeroen.nl/fotografietips ... itsers.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Het stukje moet wel eens een keer hoognodig geupdate worden.....
besides dat; hier nog een stukje over introcutie tot studioflitsers: http://www.fotojeroen.nl/fotografietips ... itsers.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Het stukje moet wel eens een keer hoognodig geupdate worden.....
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
- veldje63
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1761
- GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
- WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
- CONTACTCOLON
in een studio-omgeving laat je kinderen toch vaak op 1 punt staan of zitten. Ze moeten wel heel erg beweeglijk zijn op 1 plek om sneller te zijn dat 1/200 ste. Ik heb al aardig wat kinderen op de foto gehad maar heb het nog niet meegemaakt dat ze zo bewegen dat je aan je normale 'synchronisatie' sluitertijd niet voldoende zou hebben (buiten het verhaal van Jeroen wat maakt dat een monoblock dat sowieso niet aan kan).
Maar dit zijn nu precies dingen waarvoor ik een workshop aanbeveel. Anders ga je keuzes maken op veronderstellingen die eigenlijk onjuist zijn (en een boel geld uit geven wat gewoon zonde is.)
1/32ste of meer (daar bedoel ik mee 1/64ste al ben ik dat zelf nog niet tegengekomen) is prettig omdat je soms gebruik wil maken van een groot diafragma wat dus weinig licht nodig heeft. Kan je je flitskop dan niet genoeg terugschroeven dan lukt het niet om zo'n foto te maken. Of je moet je flitser verder weg zetten maar dat heeft weer invloed op de hardheid van het licht.
Het geeft je meer vrijheid. De goedkope sets (150 Ws) gaan vaak maar tot 1/16 terug.
Elinchrom is inderdaad een topmerk met in mijn ogen 1 groot nadeel, je zit vast aan Elinchrom lichtomvormers. En alles aan Elinchrom is in mijn ogen overdreven duur. Dan kan je dat geld beter in een leuke lichtmeter steken (wat ik nog steeds een vereiste vind in een studio).
Maar dit zijn nu precies dingen waarvoor ik een workshop aanbeveel. Anders ga je keuzes maken op veronderstellingen die eigenlijk onjuist zijn (en een boel geld uit geven wat gewoon zonde is.)
1/32ste of meer (daar bedoel ik mee 1/64ste al ben ik dat zelf nog niet tegengekomen) is prettig omdat je soms gebruik wil maken van een groot diafragma wat dus weinig licht nodig heeft. Kan je je flitskop dan niet genoeg terugschroeven dan lukt het niet om zo'n foto te maken. Of je moet je flitser verder weg zetten maar dat heeft weer invloed op de hardheid van het licht.
Het geeft je meer vrijheid. De goedkope sets (150 Ws) gaan vaak maar tot 1/16 terug.
Elinchrom is inderdaad een topmerk met in mijn ogen 1 groot nadeel, je zit vast aan Elinchrom lichtomvormers. En alles aan Elinchrom is in mijn ogen overdreven duur. Dan kan je dat geld beter in een leuke lichtmeter steken (wat ik nog steeds een vereiste vind in een studio).
groetjes,
Rob
Rob