Mijn eerste macro-probeersels met tussenringen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb vanmiddag de tussenringen binnen gekregen, en ik kon natuurlijk niet wachten om ze te proberen. Ik ben aan het einde van de middag in de auto gestapt en naar een pluktuin gereden in 's Graveland (viel erg tegen trouwens) voor wat bloemenfoto's met de tussenringen. Maar pfffff, wat is dat lastig zeg. Scherpstellen is echt een uitdaging, en dan ook nog letten op de compositie en de achtergrond die niet te rommelig mag zijn, zodat je een mooie bokeh krijgt. Ik ben een klein half uurtje bezig geweest, heb zo'n 100 foto's gemaakt, en daarvan vind ik er 5 enigzins gelukt :shock:

Maar ik geef niet op hoor, ik ga stug door. Oefening baart kunst, toch?!

Ik heb een paar foto's die ik hieronder aan jullie wil voorleggen, en ik hoor graag jullie feedback. Wat kan beter, en waar moet ik een volgende keer meer op letten?
Mijn eigen bevindingen en de exif zal ik alvast toevoegen.

Alle foto's zijn gemaakt met EOS 550d, de Canon 24-105L en een set tussenringen (brandpunt op 105mm). Er is nergens geflitst.

#1.
Afbeelding
F11, 1/250, iso1600
Ondanks F11 is de stamper toch nog uit focus, net als de blaadjes. Maar door F11, is achtergrond ook wat rommelig. Wat zou ik aan instellingen een volgende keer moeten proberen?

#2.
Afbeelding
F4, 1/4000, iso400
Ik mis de scherpte hier, ik heb dus geleerd dat F4 met tussenringen echt te weinig is. Of doe ik iets anders verkeerd?
Ik wilde overigens niet de hele bloem scherp hebben hier, maar vooral het middengedeelte bij de stempel, maar dat is dus niet gelukt.

#3.
Afbeelding
F5,6, 1/500, iso400
Diafragma had kleiner mogen zijn hier, te weinig focus en te hard licht aan de rechterkant. Jammer. Misschien moet ik hier de rechterkant verder afsnijden? Maar eigenlijk moet de foto over...

#4.
Afbeelding
F11, 1/250, iso1600
Jammer van die rommelige achtergrond rechtsonder, maar ik vind de focus zelf wel heel mooi. Hier ben ik redelijk tevreden over.

#5.
Afbeelding
F11, 1/400, iso1600
En dit is mijn favoriet, in mijn ogen goed gelukt. Wat jullie?


Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen! Als het lukt, ga ik morgen weer op pad, alleen nog een geschikt plekje zoeken. Iemand een idee in de regio A'dam of het Gooi, voor mooie bloemetjes?
Laatst gewijzigd door 1 op Jasmino, in totaal 9 keer gewijzigd.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Ik vind ze prachtig met als topper idd de laatste. Al vind ik de passiebloem ook heel mooi. Mag ik vragen welke tussenringen je hebt gekocht?
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank je!
Deze set heb ik gekocht: http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/t ... 834_318544" onclick="window.open(this.href);return false;
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Oké. Het lijkt mij ook wel interessant. Er is een groot verschil in prijs, zou dat uitmaken? Want het zijn natuurlijk lege ringen..
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Welk prijsverschil bedoel je? Tussen die set met metalen vatting en kunststof vatting?
Ik heb gekozen voor de set met metalen ringen, de kunststof set is iets goedkoper, maar is minder bestendig. Ik vond dat het prijsverschil wel waard.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Is dat het verschil, dat was me ontgaan. Ik kies dan ook voor metaal. Het lijkt me superleuk.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Nou, jasmino je bent met vlag en wimpel geslaagd hoor en dat voor een eerste poging.

@Suyari, let ook op of de autofocus behouden blijft want bij bep. goedkopere soorten tussenringen vervalt dat.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

een foto schieten even vlug met tussenringen en dan alles goed scherp te krijgen is inderdaad niet makkelijk.
Spelen met DOF is inderdaad lastig, omdat je de afstand tot het onderwerp verkleint (het doel van tussenringen) wordt de scherptediepte ook vele male kleiner met je lens
dan zonder de ringen.
Wat je normaal met f4 mooi vastlegt moet nu misschien wel met f8 of f11.
Wat ik zelf gemerkt heb is dat als je meerdere ringen gaat combineren je bijna op f16 of f22 uitkomt.
en dat moet dan weer met statief vanwege de langer sluitertijden. (als je lage iso's wilt behouden)

maar de eerste foto's zijn zeker geslaagd, je geeft zelf al aan wat je wel en niet bevalt en waar je de volgende keer op moet letten.
probeer eens een aantal dezelfde foto's te maken met enkel het diafragma verschil dus van f4, f8, f11, f16, f22 enz.
kan ook gewoon thuis in een gecontroleerde omgeving zo zie je wat de scherpte diepte wordt bij een bepaalde tussenring.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dat was ik vandaag ook van plan, Mark! Dank voor de tip.
Flits jij wel eens met marcro's?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

nog niet gedaan.
De lens met tussenringen wordt dan soms zo lang dat het zorgt voor een schaduw val op het onderwerp, en indirect flitsen buiten?
kan wel als je een opstelling maakt. binnen richt ik er gewoon een lamp op.
ik ga dan liever voor een langere sluitertijd, mbv een statief. nadeel is dan wel als het waait het onderwerp beweegt.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ja, dat is altijd een nadeel, daar had ik gisteren ook veel last van. En je hebt gelijk, flitsen met zo'n lange lens is heel lastig natuurlijk.....
Een opstelling kan ik nog niet eens maken, want ik kan niet off camera flitsen. Ik heb wel zo'n Gary Fong bouncer, misschien werkt dat wel. Ik ga het vandaag eens proberen, om het effect en het verschil te zien.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Nou, voor een 1e poging helemaal niet slecht. Grappig dat je ook meteen de verbeterpunten aangeeft.

Even een paar vragen beantwoorden van je:

Foto1:
Ondanks F11 is de stamper toch nog uit focus, net als de blaadjes. Maar door F11, is achtergrond ook wat rommelig. Wat zou ik aan instellingen een volgende keer moeten proberen?
Je zou mss een iets kleiner diafragma kunnen nemen, andere positie, en vwb de achtergrond de blaadjes iets aan de kant duwen zodat deze verder van je object staan.

Foto 2:
Ik mis de scherpte hier, ik heb dus geleerd dat F4 met tussenringen echt te weinig is. Of doe ik iets anders verkeerd?
Scherpte lijkt op de meeste linker en rechter meeldraad te zitten. Mss een iets kleiner diafragma pakken, 't is even spelen. En let ook op het harde licht!!


Foto 5:
En dit is mijn favoriet, in mijn ogen goed gelukt. Wat jullie?
Idd goed gelukt, maar ook hier weer links het harde licht.

Ga lekker verder met oefenen je bent op de goede weg, maar hou vooral ook het licht in de gaten.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Zozo Jasmino, mijn complimenten.
Zo krijg je de smaak wel te pakken :)

Gr Anita
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor alle reacties en feedback! Erg leuk, en ik word er alleen maar enthousiaster door.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar