Onscherpte (geen front of back focus)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
kareldas
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2010 20:29
CONTACTCOLON

Hallo, hopelijk heeft iemand een tip/ oplossing voor mijn problemen met onscherpte.
Ik heb een 7D en gebruik deze voornamelijk in combinatie met een EF 400mmL 2.8 IS USM, soms met EF 1.4 II extender.
Ondanks dat zowel mijn body als mijn lens (deze zelfs 2x) recent voor service en scherpteafstelling naar ROFA-repair zijn geweest, blijf ik last hebben van onscherpte. Met micro adjustment back of front focus compenseren lost het niet op. Telkens als ik de micro adjustment controleer (met scherpstelkaart onder 45°) is de uitkomst anders. De IS lijkt mij in orde.
Ik heb dit probleem in mindere mate ook met m'n EF 300mmL 4.0 IS USM en in het verleden ook in erge mate met een EF 100-400mmL 4.5-5.6 IS USM. Mede hierom heb ik de 100-400 weggedaan.
De reparateur kan geen technische mankementen ontdekken bij zowel de lens als de camera. Ik heb niet getest met een andere camera.
Op internet lees ik dat dit een probleem is dat bij sommige 7D's voorkomt. Canon schijnt dit echter als probleem van de hand te wijzen.
Wie heeft dezelfde ervaringen of suggesties? Wie weet oplossingen?
Ben inmiddels redelijk desperaat.

m.vr.gr.
Karel Das
Groet,
Karel Das
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

kareldas schreefCOLONTelkens als ik de micro adjustment controleer (met scherpstelkaart onder 45°) is de uitkomst anders.
Dat komt omdat je de AF-fijnafstelling zo niet moet doen.

Testkaart vertikaal, camera op ongeveer 50x de brandpuntsafstand en zorg dat de sensor parallel aan de testkaart staat (optische as loodrecht op de testkaart).
Zet MFA op 0, maak een opname via de zoeker en via LiveView.

Hebben de beide opnamen dezelfde scherpte dan zit je goed en anders de MFA aanpassen tot het wel het geval is.
Verschillen van +/- 2 stapjes MFA zijn normaal.

Let wel: MFA-waarden zijn bij zoomobjectieven soms/vaak/altijd (afhankelijk van het objectief) afhankelijk van de ingestelde brandpuntafstand; dan moet je de MFA middelen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Foto's?
Als de lens met body is gecalibreerd, dan zal het geen bf of ff zijn. Zijn de sluitertijden hoog genoeg? User error? Kortom, plaats eens een foto met exif.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
kareldas
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2010 20:29
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONDat komt omdat je de AF-fijnafstelling zo niet moet doen.
Ik ga dit zeker proberen bedankt voor de tip. Weet je artikelen met te downloaden testkaarten voor deze methode?
Je antwoord verbaast me wel. Op internet zie je legio artikelen en testkaarten met een schaalverdeling in + en - onder een hoek van 45° te testen om het verloop in back of front focus waar te nemen en bij te stellen.
http://ophrysphotography.co.uk/pages/tu ... stment.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart" onclick="window.open(this.href);return false;.
boels069 schreefCOLONcamera op ongeveer 50x de brandpuntsafstand
Begrijp ik je goed; 50x400mm=20000mm=20m? Heb je dan een testkaart op A0 of zo?
Groet,
Karel Das
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Je kan ook de moire manier gebruiken. Vind ik zelf een prettigere en duidelijkere manier van afstellen.
http://www.northlight-images.co.uk/arti ... tment.html" onclick="window.open(this.href);return false;
groetjes,
Rob
twistersam

kareldas schreefCOLON Begrijp ik je goed; 50x400mm=20000mm=20m? Heb je dan een testkaart op A0 of zo?
Nee, je hebt 400mm op je body zitten om in te zoemen. Methode die is uitgelegd is ook de methode die canon adviseert (in de handleiding) voor gebruik van microadjustments
Gebruikers-avatar
kareldas
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2010 20:29
CONTACTCOLON

addy101 schreefCOLONFoto's?
Als de lens met body is gecalibreerd, dan zal het geen bf of ff zijn. Zijn de sluitertijden hoog genoeg? User error? Kortom, plaats eens een foto met exif.
De lens is afgesteld op een 0-body en de camera op een 0-lens.
Zie foto. Op de meest linkse kuiken van de Waterral is scherpgesteld. De scherpte ligt op de derde van voren. Best zichtbaar op het oog.
39880

En dank je veldje63
Groet,
Karel Das
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

kareldas schreefCOLONJe antwoord verbaast me wel. Op internet zie je legio artikelen en testkaarten met een schaalverdeling in + en - onder een hoek van 45° te testen om het verloop in back of front focus waar te nemen en bij te stellen.
boels069 schreefCOLONcamera op ongeveer 50x de brandpuntsafstand
Begrijp ik je goed; 50x400mm=20000mm=20m? Heb je dan een testkaart op A0 of zo?
Ga er maar van uit dat de helft van de internetsites halve of hele onwaarheden bevat :wink:
De 45 graden methode is prima om f/b-focus te constateren op de gegeven voorwerpsafstand en met de gebruikte brandpuntsafstand.
Niet voor het instellen van MFA.
Een A4-tje voldoet ook op 20m, je vergroot immers met tele.

Alles voldoet als testkaart, mits vlak en met voldoende kontrast (b.v. een krant, LCD-scherm (zie veldje63).
Zelf gebruik ik een "siemensster" (zoek met google op "Siemens star").

Gebruik wel het middelste focuspunt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

twistersam schreefCOLON
kareldas schreefCOLON
boels069 schreefCOLONcamera op ongeveer 50x de brandpuntsafstand
Begrijp ik je goed; 50x400mm=20000mm=20m? Heb je dan een testkaart op A0 of zo?
Nee, je hebt 400mm op je body zitten om in te zoemen.
@twistersam: Het sommetje van Karel klopt wel.

Als je 50x de brandpuntsafstand gebruikt, krijg je een vergrotingsfactor van 50x (mbt de afbeelding op je sensor).

Dwz een oppervlak van 1125x750 mm wordt afgebeeld op de APS-C sensor (22.5x15 mm).

Dat komt inderdaad ongeveer overeen met A0 formaat (1189x841 mm) zoals Karel aangaf.

Voor een A4 is je camera op ongeveer 13x de brandpuntsafstand genoeg.

Maar voor de meting van boels069 hoef je natuurlijk niet het hele vlak gevuld in beeld te krijgen.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

kareldas schreefCOLONZie foto. Op de meest linkse kuiken van de Waterral is scherpgesteld. De scherpte ligt op de derde van voren. Best zichtbaar op het oog.
Je hebt geen EXIF info in je foto zitten. Voor dit soort vragen kan dat wel eens handig zijn.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Dat je op dat beestje hebt scherpgesteld oke, maar zo'n beestje beweegt ook. Ik wil die EXIF-gegevens ook wel eens zien.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

lijkt mij zinvoller om gewoon de foto van de testkaart te zien. Daarop zie je, mits goed gedaan, vanzelf waar de focus ligt.
Zoals eerder gezegd zijn deze kaarten niet bestemd voor het afstellen van je MA. Daar is de Moire kaart wel voor gemaakt.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
kareldas
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2010 20:29
CONTACTCOLON

Pieterr schreefCOLON
kareldas schreefCOLONZie foto. Op de meest linkse kuiken van de Waterral is scherpgesteld. De scherpte ligt op de derde van voren. Best zichtbaar op het oog.
Je hebt geen EXIF info in je foto zitten. Voor dit soort vragen kan dat wel eens handig zijn.
Als ik de ge-uploade foto in het album bekijk staan de EXIF gegevens er gewoon onder. In de instellingen heb ik ingesteld dat deze mogen worden getoond.
Groet,
Karel Das
Gebruikers-avatar
kareldas
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2010 20:29
CONTACTCOLON

Inmiddels heb ik de moire methode geprobeerd.
Bij alle AFMA instelling is het moire gek genoeg gelijk. Doe ik iets fout?
Afstand tot beeldscherm ong. 12 meter. (tuin is niet groter) :wink:
Zie de foto's.
400mm, ISO 200, SS 1/200, AV voorkeur op f/2.8, centrum gewogen gemiddelde lichtmeting, Semi spot scherpstelling, afdrukken met zelftimer.
39906 AFMA = -12
39905 AFMA = 0
39904 AFMA = +12
Ik zie alleen verschil in de letters van de titelbalk :wink:

Ga nu de Siemens-ster maar eens proberen.
Groet,
Karel Das
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

kareldas schreefCOLONAls ik de ge-uploade foto in het album bekijk staan de EXIF gegevens er gewoon onder. In de instellingen heb ik ingesteld dat deze mogen worden getoond.
Is 1/250 seconde niet wat lang voor een f=400mm opname?
Er is ook niet iets écht scherps te vinden in je foto.
Bewegingsonscherpte?
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Hè daar staan idd de exif gegevens in het album.

Wat ik al zei dat het beestje beweegt en wat Pieter al zegt dat 1/250 wel lang kan zijn, lijkt me dit een geval van bewegingsonscherpte.

Uit de hand of met statief geschoten, IS aan of uit?
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

kareldas schreefCOLONInmiddels heb ik de moire methode geprobeerd.
Bij alle AFMA instelling is het moire gek genoeg gelijk. Doe ik iets fout?
.
Geen idee of je iets fout doet. Het is een manier om je af te checken.

Handmatig scherpstellen tot je moire ziet, ontspan of AF on knop aantippen en kijken of je AF verschuift. Doet hij dat niet, dan is je AF goed afgesteld. Doet hij dat wel, dan je microadj. bijstellen..

Maw...dan is je AF goed.
Onscherpte is dan het resultaat van beweging of een foutieve focus op dat moment (contrast te weinig, missertje, enz)
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
kareldas
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2010 20:29
CONTACTCOLON

Ben toch bang dat er iets met m'n camera niet goed is. Live view opnames zijn niet scherp.
Groet,
Karel Das
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ga dan eens naar een van de canon servicepunten. Die hebben wellicht net iets meer ervaring met jouw combi dan Rofa (hoewel dat ook een goed bedrijf is hoor!).
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar