Foto verkleinen in Lightroom 3

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Franca Dobbe
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2010 14:34
WoonplaatsCOLON Nootdorp
CONTACTCOLON

Misschien zit ik hier verkeer, sorry alvast daarvoor :!:

Maar ik moet de foto's verkleinen naar 576 x 432 Verhouding 4:3 (4= breedte en 3 = hoogte)

Nu heb ik die maten bij bewerking ingevoerd, en ook bij exporteren naar.
Maar zijn toch nog een andere maat :roll:

Wat doe ik ik verkeerd, of wie heeft er tips om dit op een makkelijke manier te doen.

Alvast bedankt

Franca
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Welke maat krijg je dan?

Ik laat de foto's bij de bewerking altijd op max resolutie staan. Pas als ik ga exporteren gooi ik er bij het kopje "Image resize" een "Resize to fit" van max 1500x1500 (=langste zijde is dan max 1500 pixels lang) overheen. Mijn foto's zijn altijd precies zo groot als ik wil.
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Bij het bewerken gebruik je die maten niet, je werkt immers altijd in een soort laag die over je origineel staat. Je kunt wel een maat ingeven bij het croppen, maar feitelijk gebruikt LR alleen de verhouding. Pas bij het exporteren wordt de echte plaat geproduceerd en is de grootte van belang. Daar kun je bij "image sizing" (ik gebruik de engelse versie) van alles invullen. Vink in elk geval "resize to fit:" aan en kies vervolgens de maat die je wilt. In dit geval wordt het aantal pixels dat je ingeeft precies zo toegepast. de resolutie is volgens mij totaal niet van belang. die zegt iets over hoe je een plaat afdrukt, niet hoe hij gerenderd en opgeslagen wordt. De foto hier exporteer ik met 900 pxl langste zijde, maar ook ander maten komen voor en heb eigenlijk nooit problemen gehad
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Franca Dobbe
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2010 14:34
WoonplaatsCOLON Nootdorp
CONTACTCOLON

Beide bedankt voor de reactie/uitleg
Het ging inderdaad fout bij het exporteren, ga er morgen weer mee aan de slag.
Moet lukken zo, nogmaals bedankt :!:

Groet,Franca
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar