Softbox zelf maken?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Ik ben een ruimte in de kelder in aan het richten als ... nou ja, meer als een knoeikelder dan als een fotostudio.
Voor product/druppelfotografie en dat soort zaken.
Nou wilde ik graag een houtenframe maken bedoeld als een soort softbox met stof of transparant papier.
- Heeft iemand hier ervaring mee?
- Waar zou je stof/papier kunnen kopen (liefst per meter)?
- Wat voor een stof of papier zou je dan kunnen gebruiken?

Dit Duitse filmpje is een inspiratiebron http://www.youtube.com/watch?v=43LGog1o3oE" onclick="window.open(this.href);return false;. Ze hebben het over PAUS papier (?)

Gr Anita
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

het wordt dan echt een 'soort' softbox omdat een echte softbox het licht via een bepaalde weg verspreid (binnendoek, terugkaatsen in de reflecterende box en dan naar buiten).

Ik denk dat je elk soort transparante stof kan gebruiken. Een softbox of het transparante deel van een reflectorscherm is meestal van een soort kunstof gemaakt. Maar elk lichtdoorlatend witte stof kan je denk ik ook gebruiken.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Pauspapier = overtrekpapier/patroonpapier (het Duitse durchpausen = overtrekken).

Maar... het hangt er erg vanaf waarmee je gaat belichten. Met een reportageflitser is het allemaal geen punt. Maar met halogeen (bouw-)lampen zoals in het filmpje is dat behoorlijk linke soep ivm brandgevaar. In feite werkt zo'n scherm gewoon als een diffusor en als je een reportageflitser gebruikt zijn daar legio goedkope (standaard) accessoires voor in de handel.

Wil je per se zo'n scherm, werk je met halogeen en wil je ook brandveilig werken dan is 'frost' papier de enige juiste keuze. Dat wordt gebruikt bij film om filmlampen te soften. Maar voor zover ik weet is dat alleen op de rol verkrijgbaar en behoorlijk prijzig. Als je op 8 december hier bent voor de flitscursus kan ik je frost laten zien. Ik weet even niet hoeveel er nog op de rol zit, maar als er genoeg op zit kun je wel een stuk krijgen.

Ook met stof + halogeen zou ik heel voorzichtig zijn, tenzij het stof is die daarvoor gemaakt is en dan moet je ook alweer aardig in de buidel tasten.
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

We hebben van alles in huis (groot klusassortiment): bouwlampen, LED lampen ...
Brandgevaar is natuurlijk een aspect wat je ALTIJD mee moeten nemen (zegt de dochter van een oud-brandweerman). :oops:

Ton: ik heb me aangemeld voor de flitscursus, dus we zien elkaar binnenkort. :D
Ben nog een nooby op het gebied van flitsen en belichting, maar ik leer graag en ben niet bang om te experimenteren.

Gr Anita
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Hier staan een paar voorbeelden:

http://www.diyphotography.net/how-to-bu ... -softboxes" onclick="window.open(this.href);return false;

En hier ook:

http://photography.tutsplus.com/tutoria ... photo-2966" onclick="window.open(this.href);return false;

Google heeft zelfs nog veel meer resultaten :)

https://www.google.nl/search?q=DIY+soft ... IY+softbox" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Wat je niet allemaal kunt vinden op internet met het goede zoekwoord.
Ik ga dat eens goed bekijken.

Dank Heren!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar