Kitlenzen 18-55 en 75-300 vervangen door 1 lens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
harry440
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2013 21:38

In bezit van Canon 1000D en toenmalig 2 kitlenzen gekocht in een package-deal, EFS 18-55 en 75-300mm.

De lenzen bevallen prima en de kwaliteit van de foto's ook, ik stel geen hoge super hoge eisen.

Wat mij tegen begint te staan is dat ik vaak de lenzen moet omruilen.

Is er een lens die het hele bereik van 18-55 en 75-300 kan pakken?

Vast wel, maar welke lens is een aanrader voor een aantrekkelijke prijs, horend bij het niveau waarop ik fotografeer, niet hoogstaand.

Alvast dank voor een ieders reactie!
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Er zijn diverse mogelijkheden, zowel bij Canon en derden zoals Sigma en Tamron, allemaal tussen de 18-200, 18-300. Het grootste probleem is alleen dat hoe groter de factor zoom is, hoe meer de lens een resultaat van compromis is.

Maar, dat is pixelpeepen en ben jij niet mee geholpen. Ik hoor allerlei goede geluiden over de laatste versie Tamron 18-270. Dan ga je t.o.v. wat je nu hebt er wel behoorlijk op vooruit.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Alles verkopen en bijv. Een powershot sx50HS gaan halen.
of een andere nog wat uitgebreidere compact camera.
Dit zeg ik niet om lullig te doen, je kan voor dat geld een goede compact halen met groot zoom bereik, de sx50 heeft een geweldig bereik, ook de beeldkwaliteit is prima en je kan zelf nog wat instellen ook.
Je hoeft dan geen lenzen te wisselen, en je bespaart wat geld en ze zijn wat handzamer om mee te nemen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Beeldkwaliteit van de 1000D is niet te vervangen door een compactcamera. De 1000D had één van de beste sensoren binnen dat deel van de DSLR markt. Het niet willen wisselen alleen is geen reden om dan maar een compact te kopen.

Wat vaak wordt vergeten. Compact camera's met een vergelijkbare sensor (Sony RX-100, Canon GX1, Nikon Coolpix A, Fujifilm X-20) hebben dan ook maar een beperkt zoombereik.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Je heb ongetwijfeld gelijk, mijn ervaring is echter dat de mensen die geen lenzen willen wisselen ook niet de moeite willen nemen om wat meer na te denken over de instellingen en de camera volledig op automaat laten staan.
Dan zeg ik, koop liever een goede compact camera, de kwaliteit van die dingen zijn goed genoeg en die mensen zijn daar dan ook tevreden over.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Wil je zeker een dslr blijven gebruiken, dan inderdaad kijken voor bijvoorbeeld een 18-270 van Tamron, deze schijnt erg goed te zijn.
Daarbij komt, geen extreem hoge eisen, dat is prettig indien een groot bereik gewenst is.

Mocht een dslr niet noodzaak zijn, dan is een goede compact ook zeker mogelijk.
Maar dat is sowieso een andere manier van fotograferen, en die overstap is gevoel...
(Persoonlijk bijvoorbeeld vind ik het echt heel vreemd, en staat het mij niet meer aan... En ik ben verre van prof!)
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Je hoeft ook geen prof te zijn voor een dslr, gelukkig maar want anders waren canon en nikon allang failliet.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

woody111 schreefCOLONJe hoeft ook geen prof te zijn voor een dslr, gelukkig maar want anders waren canon en nikon allang failliet.
True!
Maar toch geeft een dslr een ander beeld van iemand, het lijkt of je meer met fotografie bezig bent.
Lenzen kunnen wisselen is normaal de voornaamste reden, samen met beeld kwaliteit.
Anders wordt toch vaak die compact aangeraden...
Maar het is ook persoonlijk, hoe voel je je ergens bij, en maakt het je "gelukkig"
Gebruikers-avatar
Edwin010
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2013 10:33
WoonplaatsCOLON Vlaardingen
CONTACTCOLON

MichielBroerse schreefCOLON
woody111 schreefCOLONJe hoeft ook geen prof te zijn voor een dslr, gelukkig maar want anders waren canon en nikon allang failliet.
True!
Maar toch geeft een dslr een ander beeld van iemand, het lijkt of je meer met fotografie bezig bent.
Lenzen kunnen wisselen is normaal de voornaamste reden, samen met beeld kwaliteit.
Anders wordt toch vaak die compact aangeraden...
Maar het is ook persoonlijk, hoe voel je je ergens bij, en maakt het je "gelukkig"
Niet mee eens. Hoe vaak zie je niet iemand een dslr uit de tas halen, en de body met 2 handen vasthouden, dan 3keer door de zoeker kijken, opkijken en met 2 vingertjes voorzichtig de zoomring zoeken, klikken, alle knopjes rondom bekijken en aan de halve familie vragen waarom hij niet flitst? Als je de instappers van tegenwoordig bekijkt, die kosten net zoveel als een goede compact. Alleen wordt er in de winkel altijd gezegd dat de foto's veeeuul mooier zijn met een dslr, meer uitbreidingsmogelijkheden, enz....

Ik heb goede verhalen gehoord over de sigma. Licht, en goede foto's. Een ideale 'vakantielens' zodat je niet steeds je groothoek uit de tas hoeft te toveren.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Edwin010 schreefCOLONHoe vaak zie je niet iemand een dslr uit de tas halen, en de body met 2 handen vasthouden, dan 3keer door de zoeker kijken, opkijken en met 2 vingertjes voorzichtig de zoomring zoeken, klikken, alle knopjes rondom bekijken en aan de halve familie vragen waarom hij niet flitst?
Hmmm dat doe ik nu ook altijd :) :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Edwin010
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2013 10:33
WoonplaatsCOLON Vlaardingen
CONTACTCOLON

DavevdrH schreefCOLON
Edwin010 schreefCOLONHoe vaak zie je niet iemand een dslr uit de tas halen, en de body met 2 handen vasthouden, dan 3keer door de zoeker kijken, opkijken en met 2 vingertjes voorzichtig de zoomring zoeken, klikken, alle knopjes rondom bekijken en aan de halve familie vragen waarom hij niet flitst?
Hmmm dat doe ik nu ook altijd :) :)

:mrgreen: :mrgreen:
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Mij maakt dat allemaal niks uit. Mensen moeten zelf weten wat ze kopen en hoe ze het gebruiken. Het is hun geld dat ze er aan spenderen, het doet mij geen pijn in de portemonnee.
Het gaat erom dat iemand het leuk vindt.
De één wil "erbij" horen, of vindt het gewoon een mooie camera en de ander wil er zich wat meer of serieus in verdiepen. Daar ga ik niet over oordelen.

@Harry
De lenzen bevallen prima en de kwaliteit van de foto's ook, ik stel geen hoge super hoge eisen.
Wat mij tegen begint te staan is dat ik vaak de lenzen moet omruilen.
Ik adviseer jou ook de Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD. Er zijn 2 versies. Ik heb zelf de oude versie gehad. Beviel me prima als allround. De nieuwere uitvoering wordt ook positief beoordeeld. Misschien kun je ook naar een 2e hands kijken.
Ik heb hier ook wat over mijn ervaringen met het objectief geschreven: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 17&t=91110
Aangezien ik zelf wat serieuzer met fotografie bezig was, had ik er wel andere objectieven bij. Maar ik kan me jouw keuze goed voorstellen, adhv jij jouw gebruik omschrijft.

Samen met de 1000D heb je dan een hele mooie set. Wat menigeen vergeet is dat de grootte van de sensor, de kleurdiepte en het ISO bereik van een Dsrl toch een groot voordeel zijn tov de compact camera's t.w.v. ca.350-400 euro. Je kunt de andere objectieven misschien nog leuk verkopen en dan hoef je er al geen kapitalen meer bij te leggen.

Ik ben benieuwd wat je gaat kiezen.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
twin_x
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 18:02
WoonplaatsCOLON Stein

Ik kan harry helemaal begrijpen.
Ik zit zelf met hetzelfde probleem maar dan voor een full frame camera. :oops:
Op vakanties (eerst vliegtuig en dan met de motor rondreizen) is er gewoonweg geen plek om een volledige camera uitrusting mee te nemen.
Ik heb in Peru gefotografeerd met een G9 maar dan mis je echt de controle over je compositie door de vaak grote hoeveelheid licht op je scherm (oculair geeft teveel parallax fouten).
Ook zie je niet goed wat je polarisatie filter doet.
Vandaar dat ik mij bij Harry wil aansluiten. Is er ook zo'n grote range objectief voor een FF In een normale prijsklasse (dus niet de 28-300L) ? En Ja ik weet dat je dan enorme compromissen sluit mbt objectief en beeldkwaliteit t.o.v. een L-objectief.
Maar zoals gesteld: er kunnen goede redenen zijn om zo'n Wide-range objectief te willen.
Harry suc6 met de zoektocht.
Grtz Twin_x
Vandaag is het gisteren van morgen, dus.............
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Leuk die discussie hier, maar waar is de ts
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

@ twintig-x

Het broertje 28-300 VC al voor een FF bekeken / overwogen?
Redelijk getest en met stipje meer dan minimum kennelijk best acceptabele scherpte.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

woody111 schreefCOLONAlles verkopen en bijv. een powershot sx50HS gaan halen of een andere nog wat uitgebreidere compact camera.
+1. Of de FZ200. (25-600mm f/2.8 )
twin_x
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 18:02
WoonplaatsCOLON Stein

Hoi Frank.
Bedankt voor de tip. Deze was ik nog niet tegengekomen.
(leeft Libra nog (off topic)).
Grtz twin_x (john)
Vandaag is het gisteren van morgen, dus.............
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

twin_x schreefCOLONHoi Frank.
Bedankt voor de tip. Deze was ik nog niet tegengekomen.
(leeft Libra nog (off topic)).
Grtz twin_x (john)
Off-topic antwoord;
Het is een slapende beer vrees ik.
Als ik ga rammelen komt er wel wat respons, maar niet echt leven.
Als ik geen initiatief neem of wat organiseer gebeurt er feitelijk weinig tot niets.
Wil best op zijn tijd de kar trekken, maar de lusten en lasten moeten wel een beetje verdeeld worden.
Op zijn tijd gewoon eens aan kunnen schuiven en mee kunnen doen zonder alles te hoeven regelen is tenslotte ook wel prettig. Maar niemand neemt de handschoen op helaas.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik wist niet dat je gewichtsproblemen had, Frank. :-)
Gebruikers-avatar
TemplarKnight
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2013 16:04
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Ik vind het leuk dat jullie hier al die uitleg geven. Ik heb vroeger ook met een bridge (hybride) toestel gewerkt. Erg mooie foto's, en ontzettend scherp, (FujiFilm HS30 EXR), maar ik denk dat gans deze discussie Harry zijn vraag nog altijd niet beantwoord heeft.

Ik ga volledig akkoord met PanzerFaustNL, de Tamron 18-270 is een heel degelijk objectief en kost in België € 399,-. Veel ander alternatieven zijn er niet, ook niet bij Sigma, of toch... maar dan betaal je al gauw een pak meer.

Wat mij betreft zou ik voor die Tamron gaan.
Met vriendelijke groeten,
Jean-Pierre (JP)
Canon EOS 60D - Glas: 18/135
http://www.jpvd-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar