Lightroom 5.2. historie zoek van 7000 foto's

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Joostent
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 13:39

Als Mac Lightroom 5.2 gebruiker ben ik van m'n 7000 foto's de historie in een klap kwijt geraakt.
Ik heb het al geprobeerd met m'n Ircat backups maar dat levert niks op.
Heeft iemand nog een tip?
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

hmmm dat is echt vervelend.
Sorry ik kan je niet helpen.
Hopelijk iemand anders wel!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Vage vraag. Wat heb je gedaan waardoor dit is gebeurd?
Lightroom slaat de bewerkingen op in een apart bestandje, kennelijk is de link verbroken. Heb je die bestandjes nog? Dat zijn xmp bestanden en die moet je terugvinden.....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Anoniem 3

Back-up terugzetten?
Die maak je toch wel elke dag?
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Je bent wel zuinig met informatie en dan is het moeilijk helpen.
Joostent
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 13:39

Mijn dank voor jullie reacties.
Ik heb geen idee hoe het gebeurt is. Alleen dat ik bij een bewerking de historie miste
en na veel zoeken bleek dat voor m'n hele bibliotheek te gelden.
Ik maak altijd dagelijks een backup. Een aantal, van voor het debacle, heb ik geopend als
vervangende catalogus maar de historie blijft zoek.
De xmp bestanden zijn onvindbaar. Zouden die in de Ircat backups moeten zitten?
De enige xmp bestanden die ik kan vinden zijn van Final Cut pro.
Heeft nog iemand een tip?
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Adobe support?
Gebruikers-avatar
Just Be-Art
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2006 18:20
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik begrijp dat je met een Mac werkt? Daar zou de catalogus standaard moeten staan in Gebruikers/[Gebruikersnaam]/Applications/Lightroom 5 Catalog. Anders moet je opstarten met de alt-toets ingedrukt en de plek van je laatste back-up daar aangeven. Wanneer je Time Machine gebruikt zou je ook daar je laatste "Lightroom 5 Catalog.lrcat & Previews.lrdata kunnen weghalen en deze terugzetten op de plek met bovenstaand pad, maar dat is dus afhankelijk van het feit of je al dan niet Time Machine gebruikt.
Joostent
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 13:39

Ik gebruik wel Time Machine maar niet voor Lightroom. Omdat het zou conflicteren met de backups die Lightroom zelf maakt. Helaas....
Ik heb diverse malen catalogi en backups opgestart, van voor de verdwijning van historie. Dat gaat goed maar zonder de historie.
Hoe kun je in een keer de historie van alle foto's wissen? Daar zal toch geen shortcut voor zijn.
Kun je de historie gegevens blokkeren? Nieuwe bewerkingen blijven overigens wel behouden.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Joostent schreefCOLONIk gebruik wel Time Machine maar niet voor Lightroom. Omdat het zou conflicteren met de backups die Lightroom zelf maakt. Helaas....
Huh?? Waar heb je die informatie vandaan dan?? Ik gebruik beiden gewoon hoor.. zie ook niet in waarom ze zouden kunnen conflicteren eerlijk gezegd

Hoelang gebruik je nu al LR? Ben je bij 5.2 begonnen, of heb je deze weer geimporteerd vanuit 4.x of 3.x?
Joostent schreefCOLON Ik heb diverse malen catalogi en backups opgestart, van voor de verdwijning van historie. Dat gaat goed maar zonder de historie.
Hoe bepaal je wanneer het mis is gegaan qua historie? Want als ik je goed begrijp zie je de historie ook niet in je backups terug, dus hoe weet je dan dat het daar niet ook al mis ging??
Joostent
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 13:39

Ik ben bij Lightroom 2 begonnen, werk er tot nu toe probleemloos mee.
Klopt wat je zegt, dat het al eerder mis moet zijn gegaan, blijkt uit de backups.
Maar dat is mij nooit opgevallen tot tijdens het bewerken niet van een maar van
alle foto's de historie was verdwenen.
Canonflits

Heb je Lightroom 4 nog bewaard? Je zou dan kunnen kijken of die catalogus er nog is.
Ik gooi pas laat mijn oude versie weg en kan er nog steeds bij.
Ik moet er niet aan denken dat mijn fotobestanden weg zijn en sla ze zeer regelmatig op naar een externe HD.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar