bewerking foto

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Ik weet niet of het hier goed staat, anders moet het maar verplaatst worden

ik heb eens een RAW foto bewerkt op opgeslagen als JPG, en graag had ik jullie bevinding daarover

niet bewerkt
Afbeelding


bewerkt
Afbeelding

wat heb ik gedaan: ik heb de kleurtemperatuur aangepast naar 5500kelvin en het rood wat teruggeschroefd
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

alhoewel ik geen verstand heb van studiofotografie, vind ik de tweede beter (lees natuurlijker) overkomen.
volgens mij is daglichttemperatuur 5200 K ? maar misschien is dat voor een studiofoto wel te vlak, weet ik niet.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Aangezien ik je in een andere topic het advies heb gegeven deze aanpassingen te doen begrijp ik de vraag meerwaarde van deze aparte topic niet echt..?

Los van het feit dat de raw-versie er wel erg netjes uitziet als dit zo uit de camera komt.

Wat veel werk achteraf kan besparen is een grijskaart gebruiken. Kost maar paar euro.
Zolang je licht hetzelfde is kun je die achteraf eenvoudig als kleurindictor aanhouden en de hele serie tegelijk op de juiste kleur instellen voor je eventueel nog andere aanpassingen doet.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

hey Frank, ik wou gewoon eens weten of de bewerking goed was, mits ik nu ook de kleurtemperatuur heb aangepast. en wou dit niet in de zelfde topic doen. nu wat de grijskaart betreft heb ik er één. maar ben deze vergeten gebruiken. Is 5500K goed of moet dit lager?
grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Wat ik me afvraag, afgezien van het feit dat ik de tweede foto wat kleur betreft mooier vind, is of er nu wel echt goed en fout is. Mits het natuurlijk niet overduidelijk is dat een foto te rood of te groen of te...... is. Is het niet zoals zo vaak ook een kwestie van smaak? Het valt me op dat er heel vaak gezegd wordt: te donker, te licht, te weet-ik-veel-wat, waardoor ik soms de indruk krijg dat de mening van de fotograaf die het commentaar levert de enige juiste is. Ik hou van donkere foto's en weet intussen dat dat ook mag, maar ik heb me in het begin ook afgevraagd of ik iets fout deed. Het hangt er vanaf wat je met je foto's wilt, wat voor indruk je wilt dat ze wekken. Denk ik. Maar zie onderschrift...

Groetjes
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Het madelief, bedankt alvast voor uw antwoord, nuja ik kan u wel volgen dat iedereen een eigen smaak heeft, maar voor mij is het nog nieuw om RaW bestanden te bewerken en wou toch weten of ik het goed doe. Zoals die 5500k of die juist is.als ik mijn foto's heb gemaakt stond mijn witbalans op flits. De grijskaart zal mij die ook wel geholpen hebben moest ik deze gebruikt hebben, maar daar moet nog eens het èèn en andere over lezen enzo.grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Ik merk zopas dat de foto's die ik heb gemaakt met de zwarte achtergrond niet zo goed zijn.

Ik merk wat plekken in de achtergrond, waarschijnlijk van het leer die ik heb gebruikt als achtergrond. Is het mogelijk om de achtergrond in nabewerking mooie gaan zwart te krijgen, zodat de plekken eruit zijn? En hoe doe je zoiets? Of mag ik iemand de foto's doorsturen? Alvast bedankt
Grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Wanneer jij als fotograaf de foto mooi/goeg vindt dan is hij af. Hoeveel Kelvin etc hij dan is, doet er niet toe.

En als je wilt weten hoe je de achtergrond egaal maakt : KLIK HIER . Kijk eens bij de 3e optie...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar