Mijn vogels deel 4

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

weer eens een poging gewaagd.
Tips zijn wederon van harte welkom.
Zal het wat gaan uitmaken als ik de diafragma op F7.1 of 8.0 ga zetten, krijg ik dan de fotos nog scherper.

1. Afbeelding

Progr: AV, F/5.6, 1/100, AWB, iso: 400, EV; +2/3, meervlaks, S,

2.Afbeelding

Progr: AV, F/5.6, 1/60, AWB, iso: 200, EV; +2/3, meervlaks, S

3. Afbeelding

Progr: AV, F/5.6, 1/160, AWB, iso: 200, EV; +2/3, meervlaks, S

4.Afbeelding

Progr: AV, F/5.6, 1/40, AWB, iso: 100, EV; 0, meervlaks, S

5.Afbeelding

Progr: AV, F/5.6, 1/50, AWB, iso: 100, EV; 0, meervlaks, S
Canon 600D kitlens 18-55mm
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

2,3 en 4 zijn mooi zeg en heerlijk scherp.

Hoger f-getal zal meer van de omgeving scherper maken (wat niet altijd gewenst is).
Verder heb ik het idee dat iedere lens zo zijn eigen f-waarde stand heeft waarop die het best presteert / het scherpst is... maar hier ben ik zelf ook mee aan het "vechten"

De eerste is niet lekker scherp en heeft een grote (licht)vlek.
De laatste is erg druk door alle takken er omheen en heeft ook die grote (licht)vlek.

Foto 3 is mijn favo uit deze serie, heerlijk geisoleerd en scherp.
Gevolgd door foto 2.

Lekker bezig!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Als ik heel eerlijk mag zijn dan moet ik toegeven dat ik geen van de foto's erg goed vind. Ik vind ze geen van allen scherp genoeg. Ook vind ik de composities op zich niet zo heel erg mooi. Ik vind wat dat betreft de derde foto het moois. Die is ook het scherpst. Ik fotografeer op het ogenblik zelf ook veel vogels en ik vind het erg moeilijk om ze echt goed scherp te krijgen. Bij hun minste beweging is de scherpte al niet optimaal meer en bij mij verdwijnen er nogal eens exemplaren in de prullenbak. Probeer als het kan een statief te gebruiken. Dat scheelt al een hoop.

Gr. Henriëtte
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Ik ga mee met Henriëtte. De ogen van de vogels zijn over het algemeen scherp maar verder missen je foto's dat. Ik zou een kleiner diafragma nemen, dus een groter getal. Dan wordt je dieptescherpte groter en zullen grotere dele van je foto scherp zijn. Je hebt leuke modellen en je bent duidelijk gemotiveerd, ik denk dat je met wat meer ervaring heel mooie foto's zult kunnen plaatsen!

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Thx voor de reacties.

Ik zal er zeker mee aan de slag gaan.

@Henriette en @ Elsbeth, ik had al eens fotos geplaats met een hoeg diafragma getal (F/8.0 en F/9.0) toen werd mij aangeraden om eens fotos te maken met een lagere getal F/5.6, vandaar dat ik dat heb geprobeerd. En een statief in de voliere is erg moeilijk daar de ruimte toch beperkt is en ze niet altijd blijven zitten.

Zie in deze rubriek , mijn catharina's, deel 2 en deel 3.

Maar nogmaals bedankt voor jullie tips ik ga ermee aan de slag en zal dan weer fotos plaatsen.
Canon 600D kitlens 18-55mm
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Hoi,


Ik heb een canon 600D met kitelns 18-55mm F/3.5-5.6
Nu lees ik dat je in de stand ALL FOCUS, niet Focus and Recompose kunt gebruiken. Ik had bij een fotoserie de stand op ALL FOCUS staan, kan het dat daardoor de fotos scherpte missen. Daar ik eerst scherpstel op de ogen en dan de compositie ga bepalen.

Tevens heb ik een UV Filter erop van HAMA, nu lees ik dat dit niet nodig is en meer kan bijdragen tot onscherpte van de fotos. Dus is het beste om deze te verwijderen

Thx
Canon 600D kitlens 18-55mm
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Hoi ,

misschien is het een goed idee om eens iets over diafragma en zo te lezen. Met het diafragma dat je voor je foto's gebruikt hebt is je scherptediepte heel beperkt. Je diafragma bepaalt hoe groot het deel van je foto scherp wordt. Als iemand je aanraadt het diafragma groter te maken heeft dat vaak te maken met achtergronden, die bij een groter diafragma vager en daardoor minder aanwezig worden. Je onderwerp komt dan beter los van de achtergrond en krijgt zo automatisch meer aandacht. Maar voor het onderwerp zelf is scherpte op de juiste plaats heel belangrijk. Het is een kwestie van uitproberen en ervaring krijgen om te leren met welk diafragma je het resultaat krijgt dat je wilt hebben.
Lees veel op het forum, er staat veel in over scherptediepte. Maar zelfs met een gedegen theoretische achtergrond blijft het een zaak van 'al doende leer je".

Succes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Thx Elsbeth voor de toelichting.

Voordat ik de camera kocht had ik de beschrijving van de camera al gelezen en ca 300 paginas over digitale fotografie.
En inderdaad veel op dit forun geleze, wat ik een geweldig forum vind, zeker met leden die de moeite nemen om tips te geven aan beginnende leden.
Ik weet inderdaad zoals je zegt dat hoe hoger de diafragmawaarde hoe minder licht hoe scherper de foto en achtergrond en hoe lager de diafragmawaarde hoe meer licht en onscherper en waziger de achtergrond. Inderdaad ga ik eens spelen met de diafrgamawaardes. Maar ik hou wel in de gaten dat ik een goede sluitertijd krijg van zeker boven de 1/30 want daar onder wordt gezegd dat je het niet meer uit de hand kan fotograferen. Tevens wil ik ook de iso waarde niet te hoog houden.

Ik ga zeker door en blijf fotos posten, misschien moet ik deze dan posten in de categorie: FEEDBACK en niet hier (ik weet het niet)

THX
Canon 600D kitlens 18-55mm
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

jhmjongen schreefCOLON Ik weet inderdaad zoals je zegt dat hoe hoger de diafragmawaarde hoe minder licht hoe scherper de foto en achtergrond en hoe lager de diafragmawaarde hoe meer licht en onscherper en waziger de achtergrond.
Een hogere f-waarde geeft geen scherpere foto, maar meer scherptediepte.

Ik kan ze de exif niet zien van de foto's, maar probeer een veel hogere sluitertijd te halen bv. 1/100, want die beestjes zitten niet stil en met 1/30 is het zeer lastig scherpe platen van vogeltjes te maken. Diafragma op f5.6 en iso daarop aanpassen.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Hoi Ik heb een nieuwe serie gemaakt. Ze staan in de catogerie, FEEDBACK gevraagd.

Bedankt voor jullie tips
Canon 600D kitlens 18-55mm
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar