Slechtheid de luipaardgekko

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Pluttersput
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2014 11:13

Mijn favoriete oefenmodel, mijn luipaardgekko Slechtheid de kat. Hij is op dit moment tegen het vervellen aan, en daarom niet vol op kleur.
Het enige is dat hij heel enthousiast wordt als hij op de foto mag, dus hij is heel beweeglijk. Daar zit ook meteen mijn eerste -iksnaphetnogniethelemaal- moment.

Deze zijn met een tijd van 1/80, en een iso van 200 gemaakt. Diafragma heeft hij automatisch gedaan, en ben ik vergeten na te kijken.
Ik zie trouwens ook dat ik veel ruis heb, zowel op de originelen als op de verkleinden. Iemand ideen hoe dat kan? Zo ver ben ik nog lang niet dat ik dat al weet :)
Gaarne tips, ik wil alles leren!

43720

43719

Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Lekker scherp op het oog en mooie beperkte scherptediepte. Als jij die beperkte scherptediepte ook mooi vindt, dat is het handiger om juist het diafragma zelf in te stellen en de camera zelf de sluitertijd te laten bepalen.

De ruis valt wel mee (vind ik), maar wel een vraag: heb je in JPEG of in RAW gefotografeerd en heb je iets aan nabewerking gedaan. In de nabewerking kun je eenvoudig de ruis wat reduceren.

Welke camera gebruik je trouwens?

Enfin, veel plezier op dit forum gewenst!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Mijn exifviewer in chrome geeft deze info:
Exposure Time 1/80
F Number f / 5.60
Exposure Program Shutter priority
ISO Speed Ratings 200
Metering Mode Pattern
Flash Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length 55mm
White Balance Manual white balance
Model Canon EOS 1100D
LensModel EF-S18-55mm f/3.5-5.6 III
-----------------

Naast de vragen van Frans nog een paar vragen:
Heb je op het moment dat je de foto nam gekeken op de camera bij de lichtmeter of deze netjes in het midden / op 0 stond?
Heb je wellicht in de nabewerking geconstateerd dat de foto eigenlijk te donker was en daardoor de belichting (flink) opgeschroefd?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Pluttersput
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2014 11:13

Ik heb de foto in RAW gemaakt, en toen daarna in Photoshop gezet.
Hier heb ik hem inderdaad aanzienlijk veel lichter gemaakt. Is inderdaad een goede om dat op de camera na te kijken, want dat heb ik dus niet gedaan.

Ik vind de scherptediepte voor dit soort foto's heel erg mooi, ik wil graag dat het oog er uit springt. Nou is dit toevallig goed gegaan. Maar wat voor effect heeft het diafragma hierop? Ik dacht dat dat juist bepaalde of je langer of minder lang licht had, en niet direct iets met scherptediepte te maken had?

Het is inderdaad een Eos 1100d :)
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Als je een foto in de nabewerking lichter maakt, krijg je meestal meer ruis, zeker in de donkere delen van de foto. Het werkt beter om de foto zo te maken dat je hem niet of nauwelijks hoeft op te lichten, dat sheelt aanzienlijk in ruis.
Het diafragma heeft inderdaad effect op de belichting, maar ook op de scherptediepte: een groot diafragma (klein getal) betekent dat de lens "wijd open staat", waardoor er meer licht binnen komt, en daarnaast zorgt een groot diafragma voor een kleinere scherptediepte. Een kleiner diafragma (groot getal) zorgt dat de ens minder licht doorlaat, en dat de scherptediepte groter is.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Pluttersput
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2014 11:13

Bedankt voor de tips! Even wachten tot hij verveld is, en dan gaan we ermee aan de slag!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar