Advies gevraagt: Canon EOS 1100D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Portia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2014 17:47

Goedenavond!

Ik zou graag de volgende soort foto's willen maken:
http://www.stylememories.com/wp-content ... style1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (te groot om te plaatsen in een post).

Ik heb een Canon Eos 1100D met de EF-s 18-55 mm lens.

Het lukt mij wel een wazige achtergrond te creeëren met een voorwerp op de voorgrond. Zie hieronder. Maar met een persoon lukt het mij gewoon (nog) niet. Is dit überhaupt mogelijk met de camera en lens die ik heb (het schijnt een instapmodel te zijn, betreffende spiegelreflex camera's)? Iemand tips?

Afbeelding

Gr. Portia
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Je begrijpt dat je link verwijst naar een foto gemaakt met een camerasetup van ruim 8000€? namelijk de Canon 1DX met 85mm L F/1.2!
Daarmee kan je dus veel beter je achtergrond isoleren dan de meesten hier op het forum kunnen...

Twee mogelijkheden voor jou om meer uit de 1100D te halen:

Koop een zoomlens (canon 55-250 iS). Hoe kleiner de beeldhoek (meer milimeters) hoe keiner de scherptediepte en dus meer onscherpe achtergrond.
Koop de goedkope canon 50mm F/1.8. Met een groot diafragma (klein F getal), wordt je scherptediepte ook erg klein en kan je prachtig isoleren.

Succes!
Bas

Ps. Je refereert regelmatig naar de 1100D als instapmodel. Dat is natuurlijk ook zo. Maar dat heeft echt niks te maken met de beeldqualiteit van de camera.
Ikzelf heb ook een instapmodel camera. Ietsje hoger maar niet veel. De 550D. En ik kan hier echt schitterende foto mee maken.
Het is de kennis die het verschil maakt, wat voor foto's je maakt. Na het upgraden van kennis komt het upgraden van lenzen.
Bedenk dat de camera slechts een lichtdoos is die doet wat jij wilt.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Sterker nog ik schiet met een analoog camera met fractie van de prijs van jou 1100
Afbeelding

Bedenk het is niet de camera die mooie foto's maakt het is het aapje achter knopjes die daarvoor moeten zorgen

Kun je met jou objectief de achtergrond isoleren/ onscherp romig maken?
Ja dat is best mogelijk alleen moet je nog iets meer rekening houden met je achtergrond (afstand, soort, textuur etc)
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Ik heb ook een eos1100d, incl. De kitlens en de 50mm + de 55-250 lens.
Met alle 3 kan je goede foto's maken met de achtergrond onscherp.

Advies; volg een fotografiecursus voor spiegelreflexfotografie als je nog beter wilt worden.
Heb ik ook gedaan en heb er veel van opgestoken. Natuurlijk kan het altijd beter, maar blijven oefenen (iets wat ik veel te weinig doe)

Kan je wel een paar voorbeelden laten zien als je wilt van een paar plaatjes die ik met de 1100 heb geschoten
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Vooropgesteld, de camera heeft niet zo veel te maken met de mogelijkheden om de achtergrond wazig te krijgen. Een 1100D doet dat niet anders dan een 7D of 70D. De lens en dan met name het diafragma wel. Hoe groter het diafragma, hoe meer achtergrond-onscherpte.

De goedkoopste lens die dat fantastisch doet is de 50mm f1.8. Voor ongeveer 100 euro heb je dan een lens die zeer lichtsterk is.

Los van het diafragma wordt de wazige achtergrond beïnvloedt door de afstand tussen het subject en de achtergrond en de afstand tussen de camera en het subject. Er is op het internet veel over te vinden. Ik zou gewoon eens wat filmpjes zoals deze bekijken.

En dan natuurlijk veel oefenen. Foto's maken met verschillende instellingen en (brandpunts)afstanden. Kijken wat het doet met de foto

Een geinige manier om een 'blurry background' te verkrijgen is de 'Brenizer method'. Die is denk ik nog niet echt geschikt voor beginnende fotografen maar misschien wel leuk om eens iets over te lezen. En het doet wel echt wat je wilt.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Aanvulling op MvdE: het gaat om de scherptediepte die door diafragma, focuslengte en afstand tot onderwerp bepaald wordt.
Met een DoF (Depth of Field) calculator is het te bereken.
Er zijn diverse DoF calculators op het Internet te vinden.

Hans.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONKoop de goedkope canon 50mm F/1.8. Met een groot diafragma (klein F getal), wordt je scherptediepte ook erg klein en kan je prachtig isoleren
staat er nu één te koop op eosdigitaal http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=113339" onclick="window.open(this.href);return false;
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar