Fotoverbod in Haarlemmermeer

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

"Het is ingesteld om overlast en verkeersonveilige situaties door vliegtuigspotters te voorkomen."
Zie: http://nos.nl/artikel/620322-fotoverbod ... rmeer.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vraag mij af hoe ze dat gaan doen met journalisten......
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

""In die periode mag niemand in Haarlemmermeer een camera, telelens of spandoek bij zich hebben.""

Journalisten vallen daar dus ook onder. Niemand is namelijk hetzelfde als iedereen, maar dan in negatieve vorm. En journalisten zijn ook in te delen in de groep "Iedereen". Net als noem het maar op :D


Het vervelende is wel, met deze noodverordening in de gehele gemeente dat een foto maken van het stadhuis, zonder dat dat ook maar iets met de nss te maken heeft, ook niet mag. En als ik in een andere gemeente ga staan met een tele, dan kun je ze in de aanvliegroute nog steeds fotograferen. Legaal (mits die gemeente, of welke andere overheid dan ook, dat niet verboden heeft)
Kortom, er valt wel omheen te werken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

't Is maar te hopen dat er niemand trouwt rond die tijd :D
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Pfff... gaat best ver! Maar wel balen voor de spotters, want ik kan me goed voorstellen dat velen juist graag foto's wilden maken van de vele buitenlandse regeringstoestellen.
Ik vraag me trouwens af wat de reden is dat er wel een spottersplek is waar ze de geparkeerde toestellen kunnen bekijken, maar waarom er dan geen foto gemaakt mag worden?? Zo top-secret zijn die dingen aan de buitenkant ook niet lijkt me ;)
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik heb de noodverordening gelezen, en daar staat het niet in. Bij de uitleg staat dat de politie en marechaussee kan ""ook (indien nodig) optreden tegen personen die in het bezit zijn van spandoeken, telelenzen, camera’s of voorwerpen die als wapen kunnen dienen." Dit lijkt te zijn gebaseerd op artikel 10, vierde lid van de verordening: "De politie en Koninklijke Marechaussee zijn bevoegd al die maatregelen te treffen die zij noodzakelijk achten met het oog op handhaven van de openbare orde."

Ik zie geen grondslag voor het verbod en het hindert de vrije nieuwsgaring.

Anyway, een paar links:
Uitleg verordening: http://www.haarlemmermeer.nl/Wonen_en_l ... erordening
PDF noodverordening: http://www.haarlemmermeer.nl/dsresource ... 3&type=org
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Nederland = regelland.
En dan regels die voor velerlei uitleg mogelijk zijn. Lekker duidelijk. Overgeleverd aan de interpretatie (of liever willekeur) van een individu.
We schieten echt door ..............
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Weet niet hoe het aan de andere kant van de Zwanenburgdijk is (de overkant van het kanaal dus). Maar dat is geen gemeente Haarlemmermeer meer. Als de toestellen vanuit het noorden landen op de Polderbaan, dan sta je niet meer in Haarlemmermeer en de noodverordening van Haarlemmermeer geldt daar dus ook niet. Ze zitten nog wel wat hoger, maar toch
Of Haarlemmerliede en Spaarnwoude een noodverordening heeft is iets anders, want dat is dan de gemeente waar je in staat.

kortom, er is vaak wel omheen te werken hoor. Het zijn ambtenaren (zonder iemand tekort te willen doen) en die kijken vaak niet verder dan hun neus lang is. Als het in Haarlemmermeer maar geregeld is, dan maakt het ze niets uit hoe het elders gebeurd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Het gaat inderdaad wat ver voor de normale burger (lees spotter en fotoliefhebber). Deze moeten hun camera dus maar thuislaten als ze de bijzondere vliegtuigen willen zien.
Ik weet niet om hoeveel spotters het gaat als ze wel mochten komen? Ze willen voorkomen dat er hordes op komen draven, daar kan ik opzich wel inkomen. Om dat te ontmoedigen hebben ze dit nodig geacht om in te stellen.

Ik neem aan dat ze dan wel een veilige zone voor journalisten hebben gereserveerd?
Aan de andere kant, wat heb je als journalist aan een foto van een regeringstoestel die landt op Schiphol? Maar ja, daar zullen journalisten misschien anders over denken, het is niet mijn vak tenslotte.
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het enige regeringstoestel wat volgens mij interessant is, is Air Force One. En dan nog ergens als een klein inzetje op pagina 5 of zo. De rest boeit denk ik niet zo. Tenzij er iets mee gebeurd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Hm, kom er net achter dat ik 24 maart op Schiphol moet zijn om bezoek op te halen.
Ik wilde daar dan meteen met mn zoontje even vliegtuigen spotten langs de baan (vind hij helemaal geweldig denk ik) maar dat moet dan maar vanaf het panoramadek (of is dat ook afgesloten?). Of kan dat wel gewoon langs de baan zonder fototoestel?
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Spotters beboet op Schiphol:
http://nos.nl/artikel/626660-spotters-b ... iphol.html" onclick="window.open(this.href);return false;
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Moet maandag naar een klant in Amsterdam... zal mijn camera deze keer maar niet meenemen in de auto...
Zal geen punt zijn als ik hem daar laat, maar voor het geval dat ik mezelf niet kan bedwingen toch wat op de foto te willen zetten...

Kan natuurlijk ook een uniform aandoen en proberen iemand's camera in beslag te nemen...
Nah...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Mella
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2014 22:02

Ach het valt allemaal wel mee, zolang je maar niet die vliegtuigen opzoekt. Heb vandaag foto's met een telelens gemaakt in het recreatiepark, wat praktisch naast de baan waar die vliegtuigen staan ligt. Liep daar gewoon heel opzichtig rond met camera en statief. Waren wel een aantal brandweermannen die me wat gek aan stonden te kijken. Snap nu wel waarom.. :-)
Gebruikers-avatar
jon_205
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2008 12:35
WoonplaatsCOLON Achterhøk
CONTACTCOLON

En iedereen maakt verder foto's... Ik was aan toevallig het werk bij Schiphol AFS vandaag. Heb er Airforce One gezien en de hele karavaan heli's die een en weer vlogen. Wel leuk om 'n keer te zien. Uiteraard ook met m'n mobiel foto's gemaakt :-)
Net als al die andere mensen...

Groet, Jon.
5DmkII+grip|Speedlite 580EXII|Canon 24-70 F2.8 L|Canon 70-200 F2.8 L|Canon 50mm F1.4|Sigma 15-30mm
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hoorde van mijn klant dat Airforce One en 6 apache heli's behoorlijk imposant waren.
Zelf niets meegemaakt van al dat moois.
Wel prettig dat ik zonder vertragingen kon rijden (veel mensen waren thuis aan het werk hoorde ik) :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
jon_205
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2008 12:35
WoonplaatsCOLON Achterhøk
CONTACTCOLON

Normaal alleen fatsoenlijke foto's, maar voor deze keer een zooitje pixels die m'n telefoon een foto noemt...

Hier het uitzicht vanaf wat maandag mijn werkplek was:

Afbeelding

Afbeelding

Het was inderdaad wel bijzonder om die hele stoet te zien. Ik heb wel meer foto's, maar ach, zo geweldig zijn ze niet.

Groet, Jon.
5DmkII+grip|Speedlite 580EXII|Canon 24-70 F2.8 L|Canon 70-200 F2.8 L|Canon 50mm F1.4|Sigma 15-30mm
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Wat ik alleen niet wist, dat het vliegtuig waarin president Obama in vliegt alleen Airforce One wordt genoemd op het moment dat hij er in zit. Want als de vice-president er in zit, dan heet hij plotseling Airforce Two. Dus mocht de president in een Fokker Dr.1 gaan vliegen, dan heet de triplane plotseling Airforce One.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Yep,

En ook alleen als hij in een toestel van de Air Force zit. Is het een helikopter van de Mariniers, dan is het opeens Marine 1
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Ik was maandagmiddag even op het panoramadek met mn zoontje van 2 (we gingen opa en oma ophalen) maar daar stonden toch behoorlijk wat (buitenlandse) spotters. Terwijl je vanaf het panoramadek geen zicht had op de regeringstoestellen.
Het was overigens maandag prima spottersweer.
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
jazz4ff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2005 19:42
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Dinsdag avond werd het hele colone op Schiphol oost ingeladen, waaronder 2x The Beast.
Men had geen probleem dat er van dicht bij shelfies gemaakt werd van The Beast. :shock:
Stonden met de crew en diverse, waarschijnlijk ook leden van The Secret Service, personen te praten.
Alles is trouwens dubbel uitgevoerd, de groep die Obama in NL volgt is OB2.
Nr.bord van The Beast is OB2, groep OB1 staat dan al klaar op de volgende bestemming (Brussel).
OB2 gaat naar Rome.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar