Op zoek naar tips

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
erikjanneman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2014 21:11

AfbeeldingIMG_9577 by erik.janvermeulen, on Flickr

AfbeeldingIMG_9584 by erik.janvermeulen, on Flickr

Ik heb eens geprobeerd met mijn 50mm 1.8 en een omkeer ring wat macro dingen te schieten. Ik loop tegen een aantal zaken op, en hoop dat jullie me wat kunnen leren.

Bovenstaande foto's zijn vanuit de hand genomen, maar ik heb ontzettend veel moeite om iets scherp te krijgen. Het DOF is zo klein (nauw) dat ik bijna niets scherp krijg. Ik heb scherpgesteld via Liveview (en dan inzoomen) want door de viewfinder kreeg ik het niet voor elkaar. Ik krijg nogal een witte waas/zweem over de foto. Er zitten geen filters o.i.d. op de lens. Iso 100. Ook vind ik dat er nogal wat ruis zichtbaar is. Met name bij de vlieg. De foto van de vlieg is wel gecropped.

Ik heb overigens geen flits gebruikt (heb sowieso geen externe flits), maar op een witte vensterbank, dus vlak bij het raam. Hebben jullie nog tips voor mij om hier iets meer uit te halen (deze lens)?

Is het trouwens mogelijk om het diafragma in te stellen wanneer ik gebruik maak van een omkeerring? (ik gok van niet?).

Oh en wat ik ook opmerkte, Liveview was compleet donker als ik een sluitertijd van >250 koos. Maar als ik daar onder ging zitten was de foto ontzettend overbelicht. Dus moest ik eerst de sluitertijd op 1/10 zetten, scherpstellen, daarna sluitertijd aanpassen en schieten. Is dat normaal met omkeer ring? Of doe ik iets fout?

Hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen, het is voor mij echt allemaal nieuw.
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Zonder Exif informatie valt er niet goed te helpen.
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
erikjanneman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2014 21:11

Waar haal ik dat vandaan? Staat de Exif data niet op flickr?
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik denk dat als je een omkeerring gebruikt, dat je dan toch weinig aan de exif hebt, de camera krijgt immers geen info van de lens.

Er is een truckje voor om je diafragma toch in te stellen.
Namelijk als volgt: lens normaal op camera > diafragma in stellen > knop voor scherptediepte controle indrukken > terwijl je die knop ingedrukt blijft houden, lens verwijderen, deze blijft nu op het gekozen diafragma staan.
Ruud.
erikjanneman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2014 21:11

En dit is niet schadelijk voor de lens of camera?
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Bij mij weten niet, waar je alleen rekening mee moet houden, is dat je als je het diafragma gaat knijpen, weliswaar je dof groter word, maar je hebt dan nog meer licht nodig.

Je zou kunnen proberen om je interne flitser te gebruiken in combinatie met zo'n diffuser die je om je lens schuift.
Bas (Beasar hier op het forum) gebruikt die ook, ik weet alleen niet of hij de interne of een opzet flitser gebruikt.
Ruud.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

en misschien ook een idee om vanaf een statief te gaan werken, Je hebt met kleine scherpte dieptes te maken. voor je het weet heb je bewegings onscherpte
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
erikjanneman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2014 21:11

Heb het trucje geprobeerd, en werkt. Zover als ik kan opmaken, zonder schade ;). Had een spin in een web gevonden in de schuur. Echter door de locatie was het onmogelijk om mijn statief te gebruiken (tenzij ik de schuur helemaal leeg zou ruimen). Krijg hem nu al een stuk scherper. Maar wil nu graag buiten met meer licht, vanaf statief proberen. Want moest nu vrij hoge ISO gebruiken door tekort aan licht (donkere schuur). Bedankt voor de tips. Ga er over twee weken weer verder mee (volgende week op reis).
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Het truukje van Ruud is een belangrijke tip als je met omkeerringen werkt.

Beestjes (levend) met statief lijkt me niet handig, tegen de tijd dat je het spul hebt klaargezet en ingesteld kan het beestje alweer ergens anders zitten en kun je alles weer de andere kant opslepen.

Ik zou gewoon uit de hand schieten en zorgen voor hoge sluitertijden, al dan niet door een hogere iso of meer licht(zonlicht of flitser).

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar