welke lens ? 24-105 ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Rustig jongens, een paar opmerkingen:
Omdat een lens ooit €1000,- kostte, maakt het nog geen goede lens.
24-105 is best een groot bereik, niet zo eenvoudig om te ontwerpen.
Alle reviews melden dat de 24-105L veel vervorming op 24mm heeft: 4.3% volgens Photozone.de
Alle reviews melden veel vignetting op 24mm: 2.5 EV volgens Photozone.de
Kortom, de 24-105/4L is zeker geen foutloze lens. Of het een probleem is, is afhankelijk van je verwachtingen en je gebruik van de lens. Voor mij zelf is het reden om mijn 28-70/2.8L niet te vervangen door een 24-105/4L. Maar het lijkt mij wel de ideale reislens.....

Anyway, ik ben nog nieuwsgierig naar voorbeelden van die Sigma.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Sunnyboy schreefCOLON
Brell schreefCOLONOmdat de 24-105 een hele goede lens is!! Misschien heb jij de pech dat er iets aan scheelt, dat is jammer. Zelf heb ik deze lens nu meer dan een jaar, ik ben de 2e eigenaar. De lens stamt uit 2008 en maakt nog steeds geweldige scherpe opnames. Het is de beste koop die ik heb gedaan!
Ik kraak de lens niet alleen af omdat die kapot is geweest. Het lompe, uitzakken van de lens zijn ook nadelen. Maar de vertekening op 24mm op een fullframe is echt ............
Het gaat mij erom dat mensen ook van de nadelen van deze lens weten. Het is niet alleen maar een toplens zonder gebreken en tekortkomingen.
+1
Ik heb dezelfde ervaringen met dit objectief.
De kleuren zijn mooi, scherpte is oke maar er zijn wel degelijk nadelen zoals hier vermeld.
Een letter L op het objectief staat dus niet altijd voor hoge kwaliteit.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
Milka 62
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 207
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2009 17:17
WoonplaatsCOLON Best

@ Apple Volgens mij is de bouwkwaliteit van de Sigma beter dan van de Canon, voelde iig robuster aan.De zoomring voelt ook beter aan, wel een beetje stroef als je het met de Canonvariant vergelijkt.De Sigma zal niet zo snel last hebben van zoomcreep.
Tussen de AF snelheid merkte ik eigenlijk geen verschil.Enig nadeel van de Sigma, hij is zwaarder dan de Canon wat ik eigenlijk als voordeel zie.Ik heb graag wat zwaarder spul in mijn handen, vind ik zelf prettig.
Bij de Sigma zit de zoomring voor mij op een prettigere positie dan bij de Canon.
Sigma 3 jaar garantie tegenover Canon 2 jaar.
Ook mede door een defecte 17-85 die ik niet heel veel heb gebruikt ik denk max 500 clicks heb ik gedacht kom laat ik eens vreemd gaan.
Canon 7D+grip, 40D+grip, EFS 10-22 USM ,Sigma 24-105 F4 DG Art , EF 70-200 f2.8 L IS USM, EF 100 f2.8 macro, Lowepro Flipside 300,Lowepro Toploader pro 75aw,Manfrotto 055CXPRO3+Manfrotto 498RC4
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Oké. Bij de Canon had ik na twee jaar last dat die uit zichzelf geen uitschuiven. Ben benieuwd naar je ervaringen bij langer gebruik,
Zelf zal ik niet snel meer iets kopen van Canon, aangezien ik reeds ben overgestapt op ander systeem, maar blijf wel geïnteresseerd in de ontwikkelingen.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Bart H..
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2014 16:02

Ik geloof dat ie nu 700 euro nieuw kost. Ik heb hem zelf al jaren en in maart nogal intensief in Schotland gebruikt.
Wat ik wel ervaarde is dat 24mm op de 17-40 beter eruit komt dan 24mm op de 24-105 maar ik gebruik eigenlijk bijna nooit die extreme groothoeken. Vindt 35mm wel een mooie hoek geven. En voor de meeste landschappen heb je toch vaak de ruimte.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Er van uitgaande dat ts na de vraag alsnog zal reageren...

Ik zou eerst je sigma idd eens laten nakijken bij een goed bedrijf.
Stuk goedkoper dan een nieuwe kopen.

Aan de andere kant hoort op een topcamera als deze ook een uitstekend objectief.
Voor een gericht advies daarvoor mis ik echter vooral informatie waarvoor de lens vooral gebruikt moet gaan worden.

Jammer over de deels negatieve ervaringen, maar ook ik ben al jaren een zeer tevreden gebruiker van de 24-105 van Canon. Die ik al jaren zeer veelvuldig gebruik zonder dat hij vanzelf "uitzakt" trouwens.
Uiterste grootboek gebruik ik maar zelden en met de eenvoudige correctie kan ik daar waar wel best mee leven. Maar scherpte, kleuren en contrast zijn top hoor.

Echter is er momenteel ook een prima alternatief in de Sigma 24-105.
Alleen is die zo nieuw dat nog moet blijken of die geen mankementen gaat vertonen.
Hoewel je de mankementen die er bekend zijn over de canon versie in mijn ogen ook in verhouding moet zien met de hoeveelheid exemplaren die in gebruik zijn.

Maar zoals gezegd, met meer info over het beoogde gebruik kan er best een ander advies uitrollen..
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Gaat lekker hier :-). Een objectief even in de winkel testen... Dat snap ik nooit. En zand in het objectief: ga je er mee door het zand? De 24-105 is behoorlijk goed stofdicht.
Vertekening, vignetting enz? Prima op te lossen met de software. En als je dan rekening met de nadelen van een objectief houd, dan word het helemaal makkelijk. Het nadeel van de 24-105 vind ik dat de bokeh iets minder mooi is dan de 24-70. En maximaal f/4 is een beetje jammer. Maar het is wel constant en een heerlijke universeel stuk glas. En er zijn prachtige plaatjes mee gemaakt en worden er ook nog steeds mee gemaakt.
Lenscreep: door het gewicht van de bewegende delen van de 70-200 ( 2.8 ) kan het zaakje ook wel naar beneden zakken. Maar dat zie je aan de buitenkant niet zo. Het verschil is dat er gewoon een buis om het objectief zit met nog een stuk glas ervoor. Houd de 70-200 maar eens met de neus naar beneden en verdraai de zoom maar eens. En dan met de neus omhoog... :-) Je voelt dan wel wat ik bedoel.
Elke nadeel heeft z'n voordeel en v.v. Ook elk objectief heeft z'n nadeel. Maar ook z'n voordeel.

Ik ben benieuwd naar voorbeelden van ts. Dan kunnen we daar misschien mee helpen.
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

^ +1

Niet één objectief is perfect. Iedereen heeft ook zijn eigen wensen bij een objectief wat hij/zij prettig vind werken en waar je mee kunt leven en wat je belangrijk vind.

De vervorming en de vignetting zijn zo op te lossen in post. Ik heb daar zelf dan ook helemaal geen problemen mee bij het gebruik van mijn 24-105mm. Ben dan ook erg tevreden met deze lens en zit naast mijn 70-300mmL veel op mijn camera.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Niet iedereen heeft tijd (of zin) om zijn foto's na te bewerken.
Daarom is het voor mij storend dat het objectief zo vertekent op 24mm.
Maar als je jezelf realiseert dat dergelijke objectieven een compromis zijn kan ik daar mee leven.
Dat neemt niet weg dat de vertekening en het uitzakken hier best vermeld mogen worden.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Zijn jullie nu ook zo benieuwd wat Stephanie (TS) hier van vindt? En vooral: of dit haar gaat helpen in een keuze?
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Jaap Koole schreefCOLONZijn jullie nu ook zo benieuwd wat Stephanie (TS) hier van vindt? En vooral: of dit haar gaat helpen in een keuze?

Ja, dat had ik ook aangegeven. Ben ook erg benieuwd. Als we zien wat er aan scheelt, dan kunnen we er vast iets goeds over zeggen en daarmee helpen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar