Kleurtemperatuur meten met camera

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
superjohn
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 250
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON beesd

De vraag is simpel:
Als ik mijn camera op een oppervlak richt, kan ik dan ergens de kleurtemperatuur (in graden kelvin) van dat oppervlak meten/aflezen?

ik heb een EOS 1d mark II

Gr John.
netwerken is net werken
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Volgens mij niet. Je weet wel op welke 'stand' qua whitebalance je camera staat en dus weet je ook de kleurtemperatuur. Ik heb het me nooit afgevraagd, dus misschien is mijn antwoord onjuist.

Als je echt zeker wilt weten wat de kleurtemperatuur (bij wit/grijs) is dan kan je een foto maken van een wit of grijs voorwerp en door de camera deze als custom whitebalance instellen. Dan is de kleurtemperatuur af te lezen van dat huidige moment door je foto te bekijken op het scherm en met info het histogram en aanvullende info te laten tonen (bij mijn camera - 60D - is dat de knop info in ieder geval).
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

In de EXIF staan nogal wat gegevens van de kleurtemperatuur.
Hier de relevante EXIF-gegevens van een 5DII-opname waarbij 2500K is ingesteld:

CodeCOLON Alles selecteren

Color Temperature               : 2500
WB RGGB Levels As Shot          : 1407 1161 1161 3953
Color Temp As Shot              : 2494
WB RGGB Levels Auto             : 2308 1161 1161 2832
Color Temp Auto                 : 3769
WB RGGB Levels Measured         : 1596 1162 1159 4660
Color Temp Measured             : 2567
WB RGGB Levels Daylight         : 2226 1024 1024 1678
Color Temp Daylight             : 5200
WB RGGB Levels Shade            : 2551 1024 1024 1385
Color Temp Shade                : 7000
WB RGGB Levels Cloudy           : 2394 1024 1024 1511
Color Temp Cloudy               : 6000
WB RGGB Levels Tungsten         : 1715 1101 1101 2839
Color Temp Tungsten             : 3200
WB RGGB Levels Fluorescent      : 1957 1045 1045 2505
Color Temp Fluorescent          : 3674
WB RGGB Levels Kelvin           : 1407 1161 1161 3953
Color Temp Kelvin               : 2494
WB RGGB Levels Flash            : 2411 1024 1024 1496
Color Temp Flash                : 6125
Average Black Level             : 1023 1023 1023 1023
Raw Measured RGGB               : 141313 195059 194916 46208
Per Channel Black Level         : 1023 1023 1024 1023
Normal White Level              : 14977
Specular White Level            : 16383
Linearity Upper Margin          : 10120
Doel van de opname (één van vele) was de kleurtemperatuur van een LED-paneel te bepalen.
Dat "werk" is blijven liggen :oops:
Moet dat maar weer eens oppakken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
mdbphotography

Dit kun je alleen nauwkeurig doen als je in RAW schiet, op ISO 100 en rond de f/5.6 - f/8 (om chromatische abberatie en flares te voorkomen) en een foto maakt met het onderwerp en een kleurkaart er bij. Dan kun je daarna bij de nabewerking de juiste kleurtemperatuur en camera profiel instellen zodat de kleuren overeenkomen met de realiteit. Dan moet je een aardig accurate kleurtemperatuur hebben ...

Ik weet niet waar je het voor wil gaan gebruiken ... maar er zijn wel apparaten beschikbaar die precies daarvoor gemaakt zijn: [url]http://www.sekonic.com/products/c-500/overview.aspx/url].
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een goede grijskaart reflecteert rood, groen en blauw in dezelfde mate.
Je krijgt een kleurtemperatuur in Kelvin als je een opname maakt in CR2 van een vlak met een willekeurige kleur en voorzien van een grijskaartje en in een bewerkingsprogramma de afbeelding van het grijskaartje gebruikt voor het bepalen van de kleurbalans.

De nauwkeurigheid is niet groot (pakweg, +/- 100K) en sterk afhankelijk van een goeduitgelicht onderwerp.

Bij het eerder genoemd experiment maakte ik een aantal opnamen met een WB ingesteld op Kelvinwaarden van 2500 tot 3500 in stappen van 100K.
De histogrammen vertoonden een spreiding van de R, G en B (de RGB-lijnen vielen niet samen).
Na WB-correctie van alle opnamen (de RGB-lijnen vallen dan vrijwel samen) heb ik de gecorrigeerde kelvinwaarden (zoals aangegeven door het bewerkingsprogramma) gemiddeld.

De LED-fabrikant adverteerde met een kleurtemperatuur van 3500K.
Mijn experiment leverde 3400K op.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 4

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het doel dat de TS hiermee voor ogen heeft.
Meten van kleurtemperatuur kan met de daarvoor geëigende apparatuur heel exact, maar in de fotografie wordt dat heel subjectief ervaren.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

superjohn schreefCOLONDe vraag is simpel:
Als ik mijn camera op een oppervlak richt, kan ik dan ergens de kleurtemperatuur (in graden kelvin) van dat oppervlak meten/aflezen?

ik heb een EOS 1d mark II

Gr John.
Hier dezelfde camera, helaas kan je dat op de camera zef niet uitlezen.
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
superjohn
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 250
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON beesd

eMKay schreefCOLONVolgens mij niet. Je weet wel op welke 'stand' qua whitebalance je camera staat en dus weet je ook de kleurtemperatuur. Ik heb het me nooit afgevraagd, dus misschien is mijn antwoord onjuist.

Als je echt zeker wilt weten wat de kleurtemperatuur (bij wit/grijs) is dan kan je een foto maken van een wit of grijs voorwerp en door de camera deze als custom whitebalance instellen. Dan is de kleurtemperatuur af te lezen van dat huidige moment door je foto te bekijken op het scherm en met info het histogram en aanvullende info te laten tonen (bij mijn camera - 60D - is dat de knop info in ieder geval).
Dat ga ik eens proberen!
netwerken is net werken
Gebruikers-avatar
superjohn
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 250
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON beesd

boels069 schreefCOLON
De LED-fabrikant adverteerde met een kleurtemperatuur van 3500K.
Mijn experiment leverde 3400K op.

Ik wil proberen zo de kleurtemperatuur van LED's vast te stellen.
netwerken is net werken
Anoniem 4

Voor een enigszins betrouwbare meting van de kleurtemperatuur van LED-lampen heb je op zijn minst een goede illuminantie spectrometer nodig. Voor het meetproces zelf heb je bovendien behoorlijke natuurkundige kennis van licht nodig.
Meten met een camera op welke wijze dan ook geeft hooguit een grove benadering die uiteindelijk toch wel zal vallen binnen de door de fabrikant aangegeven tolerantie.
Het testje van Boels wijst eigenlijk al in die richting.
Wil je een exactere meting probeer dan ergens bijvoorbeeld een Konica Minolta CL-500A, een draagbare illuminantie spectrometer, te lenen en dan nog liefst met een technicus die er mee om weet te gaan.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar