En dan.. welk macro objectief?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

wat?
Welk objectief?

Onlangs heb ik m'n 100mm Macro verkocht; Het idee is deze te vervangen voor een 100mm L of de Sigma 150mm met OS
Ik heb al best wat gelezen over de 100mm L maar ook over Sigma 150mm EX DG HSM OS.

Volgens photozone heeft de Canon over het algemeen iets hogere resolutie waarden.

Canon 100mm L

Sigma 150mm EX DG HSM OS

De Sigma is weer even beter op F5.6 en F8 ; Toch zijn de verschillen zo marginaal dat het volgens mij niet veel uitmaakt.
Alleen op F22 duiken de resolutie waarden wel erg hard naar beneden
Ook DXO mark komt tot een soortgelijke conclusie.

De vraag is eigenlijk, welk objectief nu de juiste keuze is. ( voor mij )?
Ik las dat de 100L een minimale Focus afstand heeft ( voor 1:1 ) van ongeveer 30 cm
De Sigma doet dat met 38cm.

Voornamelijk fotografeer ik bloemen maar ook insecten komen wel eens aan de beurt.
Meestal doe ik dat uit de hand, daarom wil ik ook stabilisatie op het objectief.
Maar hoe effectief is dat?

De Sigma zal waarschijnlijk door z'n focale lengte misschien een betere bokeh hebben?
Eigenlijk zijn dit wat vragen die me al even bezig houden; Ik hoop dat er mensen zijn die hun ervaringen met de 100L of Sigma willen delen?



-EDIT Plaatjes verwijderd en link naar Photozone geplaatst
Laatst gewijzigd door 2 op martindd, in totaal 17 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Kijk ook eens hier: http://www.the-digital-picture.com/Revi ... &APIComp=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Op deze site kun je allerlei lenzen op allerlei bodies zetten, en vervolgens een aantal combinaties vergelijken.

Let op: deze site geeft niet "de waarheid", maar kan wel een puzzelstukje aanleveren.

Persoonlijke ervaring: ik heb de 150 mm van Sigma gehad, de niet gestabiliseerde => ik kon er helaas niet mee overweg. Momenteel gebruik ik de 100 mm Canon, wel gestabiliseerd => ik vind het een moordlens!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Die link van the digital picture kon ik inderdaad al; Gewoon nieuwsgierig.. vond je de Sigma te lang?
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ehm, volgens mij zit er copyright op die plaatjes, want hij heeft de standaard disclaimer: "no part of parts hereof may be reproduced, distributed, republished, displayed, broadcast, hyperlinked or transmitted in any manner or by any means or stored in an information retrieval system without the prior written permission of the copyright owner". Heb je toestemming gevraagd?

Dit soort lenzen ontloopt elkaar meestal niet zo heel veel. Ik denk dat het belangrijker is om te kijken naar hoe ze in gebruik zijn. Dus niet kijken bij Photozone, maar zoeken naar reviews van mensen die de lenzen hebben gebruikt.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

@addy101: geen toestemming gevraagd, maar zojuist de plaatjes verwijderd en daarvoor een koppeling teruggeplaatst. ( ik weet het.. ook dit is niet toegestaan.. maar anders hebben mensen misschien weer moeite met het vinden naar hetgeen wat ik poog aan te geven.)

Het zoeken naar 'hoe ze in gebruik zijn' heb ik ik al een aantal malen gedaan, ik hoop echter dat er mensen hier zijn die hun ervaringen
willen delen
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb een tijdje geleden mijn Canon 60mm ingeruild voor de Canon 100mm L. Geen seconde spijt van gehad. Ik vind het een toplens!

Voorbeeldjes (uit de hand): http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=114081" onclick="window.open(this.href);return false;
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

martindd schreefCOLONAlleen op F22 duiken de resolutie waarden wel erg hard naar beneden
Dat is normaal en komt door diffractie: een combinatie van de pixelgrootte en het diafragmagetal.
Een 7D heeft er meer "last" van dan een 50D.
Met een Canon-objectief en DLO (Diffraction Limited Optics) van DPP is dat effect voor een (groot) deel terug te draaien.

Ben vanaf de EF-S 60 f/2,8 (APS-C) via de EF 100 f/2,8 USM terecht gekomen bij de EF 100 f/2,8 L USM IS.
De laatste is zeer goed en heeft een geweldige hybride IS.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Ook de nieuwe Tamron AF SP 90mm f/2.8 Di VC USD Macro lijkt me het overwegen waard.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

IS heeft wel een toegevoegde waarde, maar het ligt er ook aan hoe vast je hand is. Ik fotografeer met macro alles zonder stabilisatie, maar heb ook een vaste hand(al zeg ik zelf). daarbij zoek ik ook steun op bv. mijn knieen, ellebogen, of wat ook maar voor handen is.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Ik zie dat de Tamron AF SP 90mm f/2.8 Di VC USD ook heel interessant is :!: .
Op photozone zijn de resultaten erg indrukwekkend. Echter.. kijk ik bij DXO-mark lijken de resultaten toch wel anders te zijn.

Misschien heeft het te maken met de gebruikte testmethode?
Op Lenstip heeft men de objectieven ( hoofdstuk 4 ) ook naast elkaar gezet; hieruit blijkt dat de 100L variant
de hoogste ogen gooit.
Ik neig het meeste naar de Canon (vooralsnog ) 8)
Dutchcorps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 11:56

Hé Martin,

Zit niet zo te twijfelen, je lijkt wel een vrouw in een schoenenwinkel. Koop die Canon, krijg je op zeker geen spijt van! Zie ik je 19 juni nog? Kun je eventueel de mijne proberen, als je dan nog niet besloten hebt :-)

Gr,
René
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

....Ik wil graag goeie 'schoenen' :mrgreen:
Maar tot die tijd zonder macro gaat em niet worden....

Wbt de 19e , die dag niet; 20ste wel.. en de 21ste ook natuurlijk; ik offer me graag op :D
Dutchcorps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 11:56

De 20e is ook goed, ben ik er ook, zie je dan. Misschien in juli naar de UK -> JSF is coming :)
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

martindd schreefCOLONIk zie dat de Tamron AF SP 90mm f/2.8 Di VC USD ook heel interessant is :!: .
Op photozone zijn de resultaten erg indrukwekkend. Echter.. kijk ik bij DXO-mark lijken de resultaten toch wel anders te zijn.

Misschien heeft het te maken met de gebruikte testmethode?
Op Lenstip heeft men de objectieven ( hoofdstuk 4 ) ook naast elkaar gezet; hieruit blijkt dat de 100L variant
de hoogste ogen gooit.
Ik neig het meeste naar de Canon (vooralsnog ) 8)
Zelf aantal exemplaren gehad van de 100L en deze heb ik zelf altijd erg goed gevonden. Geen exemplarische verschillen gehad. Zelf kijk ik heel weinig naar dit soort websites. Zou zelf zeggen ga naar de winkel met je camera en test it your self ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Het is heel aardig dat al die lenstesters zich beperken tot het vaststellen van het scheidend vermogen. De Canon 100 mm L is tamelijk gevoelig voor tegenlicht. Niet voor niets gebruik ik nog wel eens de Sigma 150 mm.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Macro en tegenlicht?
Alles kan, maar ik heb er het met de EF 100 f/2,8 L IS USM geen last van.
Moet wel zeggen dat ik vrijwel nooit zonder macro-flitser werk..
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 3

boels069 schreefCOLON Moet wel zeggen dat ik vrijwel nooit zonder macro-flitser werk..
Off topic:
Eindelijk een medestander...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

OT:Neem er eentje voor mijn rekening. Proost!

Het onderwerp is vrijwel altijd slecht verlicht, zeker als je richting 1:1 gaat.
Oftwel mijn rotkop en/of de camera schermt het licht af.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

boels069 schreefCOLONMacro en tegenlicht?
Alles kan, maar ik heb er het met de EF 100 f/2,8 L IS USM geen last van.
Moet wel zeggen dat ik vrijwel nooit zonder macro-flitser werk..
ik werk nooit met flitser, maar herken dat tegenlichtgevoelige evenmin.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

Martindd als je ooit in de buurt van Veghel bent (oost Brabant) dan mag je de sigma 150mm EX DG APO HSM OS macro wel een keer komen testen.
Aan de andere kant heeft Apple ook een mooie te koop staan hier op de marktplaats. De 100L met garantie.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar