Garantie bepalingen lenzen en camera's

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY

Recht op Garantie na verstrijken van garantie periode?

ja
12
80%
nee
3
20%
 
Aantal stemmenCOLON 15
Walter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2004 15:31
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Hoi Allemaal,

Niet dat ik een probleem heb maar ben er nieuwschierig naar hoe hierover wordt gedacht.

In Nederland is de garantie op vrijwel alle artikelen 1 jaar (uitzonderingen daar gelaten).

Een voorbeeld, je koopt een duurzaam apparaat! Een canon 100-400 IS USM á 1400 euro. 1 jaar garantie en nu gaat ie in het 3e jaar kapot! Je bent er altijd zorgvuldig mee om gegaan en nou slaat ie vast (ergens gelezen op het forum dat dat wel eens is gebeurt bij een 5 weken oude lens). Wat mag je nu van Canon verwachten of als het een Sigma 50-500 zou zijn geweest van Sigma?

Eigen schuld dikke bult of omdat het een duurzaam apparaat is (mede gezien zijn prijsstelling) moet de fabrikant (of importeur) het repareren?
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Ik heb hier een gesprek over gehad met iemand bij de Sigma importeur toen ik m'n flitser op ging halen na reparatie.

Ik vroeg hem waarom Sigma in Nederland maar 1 jaar garantie geeft en bijvoorbeeld in Duitsland 2 jaar (staat op 1 en dezelfde garantiebepaling). Hij zei mij dat het in Nederland nog niet verplicht is om 2 jaar te geven door de fabrikant, maar dat hun ervaring is dat vrijwel alle artikelen die een productiefout hebben (dus de dingen waar je garantie op hebt) dit in het eerste jaar laten zien. Artikelen met problemen zijn zelden ouder dan een jaar. Mede om deze reden overwegen ze om binnenkort ook in Nederland 2 jaar te gaan geven.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

1. Garantie wordt gegeven door de fabrikant, maar als consument heb je te maken met je leverancier. Je hoeft dus niets van Canon of Sigma of Tamron of... te verwachten, maar van je leverancier. Alleen als die in de tussentijd niet meer bestaat kun je aankloppen bij de fabrikant. In alle andere gevallen heb je grote kans dat je jezelf in de vingers snijdt.

2. Producten hebben een verwachte levensduur. Nog mooier, als je aan een verkoper vraagt hoe lang iets mee kan gaan en die verkoper noemt een periode van bijvoorbeeld 5 jaar, dan geldt dat in principe als verwachte levensduur. Die periode kun je dan ook als garantie claimen. Als verkoper is hij deskundig en daar mag je als consument op vertrouwen. Die garantie kun je claimen volgens het Burgelijk Wetboek, die uitgaat van de verwachte levensduur van een product.

De HCC heeft bijvoorbeeld over de ADSL-modems van KPN heel veel klachten gehad. Die dingen gingen na 13 maanden kapot. Dat is een maand na de formele garantieperiode welke KPN hanteert. KPN wilde op geen enkele manier coulance tonen bij defecte producten die uit de garantie waren, totdat HCC kon aantonen dat KPN wel garantie moet verlenen, omdat de verwachte levensduur van de ADSL-modem langer dan een jaar is.

3. Ondanks dat er nog steeds wordt aangegeven dat de garantie op de meeste producten 1 jaar is, is die volgens de Europese normen 2 jaar op electronische apparatuur. Je kunt op je camera dus zonder problemen 2 jaar claimen.

Maar... de grote maar... allereest weten veel consumenten hun eigen rechten niet. Daarnaast is het vaak moeilijk je gelijk te krijgen, of anders gezegd: veel consumenten vinden het al gauw teveel gedoe om hun gelijk te krijgen.
Wllempie

Ytos schreefCOLONMaar... de grote maar... allereest weten veel consumenten hun eigen rechten niet. Daarnaast is het vaak moeilijk je gelijk te krijgen, of anders gezegd: veel consumenten vinden het al gauw teveel gedoe om hun gelijk te krijgen.
Daar heb je gelijk in, maar er is ook nog een andere factor, namelijk het verschil in gelijk hebben en gelijk krijgen.
Veel fabrikanten/leveranciers weten dat ze twee jaar garantie moeten geven, maar weigeren gewoon dat te doen. Het uiterste rechtsmiddel wat je dan hebt als men weigert mee te werken is een gang naar de rechter.
Dat heb ik eens geprobeert.
Nu zijn de kosten dusdanig dat je al een duur apparaat moet hebben om dat te rechtvaardigen!!
En zoals mijn advocaat zei, als je wint krijg je alle kosten (behalve je tijd) vergoed. Maar er is altijd een kans dat je kunt verliezen en dan moet je zeker weten dat je de kosten kunt en wilt dragen!! Je moet dus van te voren wel een goede risico inschatting doen.
In mijn geval ging het om een bedrag van 80 Euro, wat niet in verhouding staat met de proceskosten,. Ik heb er dus maar van afgezien.
Moreel had ik gelijk, wettelijk ook en toch niks gekregen....
Vinny
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 669
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2005 13:18
WoonplaatsCOLON Vlaardingen

ik had het niet beter kunnen uitleggen dan Ytos
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar