Wat is jouw foto waard??? Een indicatie!

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Onlangs liep ik tegen deze website aan:
http://www.richtprijzen.org/

Daarin vind je twee PDF jes met journalistieke richtprijzen voor freelance fotografen en tekstschrijvers. In dat eerste document krijg je dus een idee van de waarde van jouw foto indien je gevraagd wordt of deze gepubiceerd mag worden. Alles in tabellen vooor verschillende media, verschillend gebruik en verschillende oplagen.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Leuk om eens door te lezen inderdaad!!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Wel leuk ja, maar het mag officieel niet meer gebruikt worden. Daarom heeft de fotografenfederatie het ook niet meer op z'n site staan. Als alle fotografen deze richtprijzen namelijk aanhouden, is dat kartelvorming en dus bij wet verboden.
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Ytos schreefCOLONWel leuk ja, maar het mag officieel niet meer gebruikt worden. Daarom heeft de fotografenfederatie het ook niet meer op z'n site staan. Als alle fotografen deze richtprijzen namelijk aanhouden, is dat kartelvorming en dus bij wet verboden.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen ja, als alle beroeps in Nederland dit tot de norm zouden verheffen. Maar ik denk dat de deelnemers aan dit forum niet per definitie profs zijn, en dan is het toch wel leuk om te zien wat een foto waard is mocht je een keer tegen een situatie aan lopen dat je een unieke plaat schiet waar media belangstelling voor is. En ik denk dat de enkele prof die wel lid is van dit forum al lang zijn eigen prijslijst heeft???
Laatst gewijzigd door 1 op dbode, in totaal 22 keer gewijzigd.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een richtprijs is toch geen kartelvorming. Niemand wordt toch verplicht zich daar aan te houden.

Sterker nog; als er fotografen zijn die goedkoper zijn, dan moet de rest wel mee. Dit heet dan weer concurentie.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONEen richtprijs is toch geen kartelvorming. Niemand wordt toch verplicht zich daar aan te houden.

Sterker nog; als er fotografen zijn die goedkoper zijn, dan moet de rest wel mee. Dit heet dan weer concurentie.
De eerste regel van de site geeft al aan dat het gebruik van richtprijzen door vakverenigingen verboden is door de NMa. Lijkt me duidelijk.

En dat er fotografen zijn die goedkoper werken dan anderen houd je altijd. Dat is inderdaad concurrentie... gewenst of ongewenst :?
Michael2005
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2005 23:01
WoonplaatsCOLON Scheveningen
CONTACTCOLON

Handig om te hebben! Ik vind het wel goed dat er zo iets is, zo kunnen starters en amateurs een beetje bepalen wat hun foto op kan brengen.
Gebruikers-avatar
shutterbug
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 18:54
WoonplaatsCOLON Tilburg

Handig om te weten

Bedankt
Schutterbug
[size=75]30D/EF-s 17-85mm f1:4-5.6 IS USM/ EF 28-80 f1:3.5-5.6/ EF 50mm f1:1.8 II/ EF 70-200mm f1:4 L USM/ EF 100 f1:2.8 macro USM/ TC2X II/ 580 ex[/size]
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Ik kan uit ervaring vertellen dat je vaak meer verdient aan goedkope foto's dan aan dure. Ik heb een deel van mijn werk te koop staan bij Istockphoto, Istockpro en Photoexposure.com.

Bij de eerste (1,2 of 3 $ per foto) heb ik 680 foto's verkocht. En bij de andere allebei 1 foto.

Het is een stuk leuker om 680 foto's verkocht te zien worden dan 1. Ik verdien ook meer aan die 680 goedkope dan die twee dure.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Klaas schreefCOLONHet is een stuk leuker om 680 foto's verkocht te zien worden dan 1.
Dat ben ik met je eens. Het is toch een stukje erkenning.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar