Canon Powershot S120 - of wat anders?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

PanzerFaustNL schreefCOLONWat? Je gaat naar Frankrijk? Je bedoelt dat land, zo'n 300-600 km bij ons vandaan, dat land waar je een 70D ook gewoon in de winkel kan kopen.

Dan zeker naar de Parijse achterbuurten natuurlijk. Ik dacht, eigenlijk, omdat je het over veiligheid en gemoedsrust had, dat je naar midden Irak ging om IS te fotograferen. Dat je daarom een kleiner toestel nodig had.

Frankrijk, ha, ik loop hier rond met een Canon EOS 5D, een Nikon D7100, een Canon EOS D30, een Olympus E-PL3, een Nikon F80 met daarbij het nodige glas.
Zo maakt iedereen een eigen afweging... Wat is je punt?
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Het gaat om Frankrijk, net zo (on-) veilig als ons eigen land. Het risico factor is nagenoeg nul. Ook in een tent. Dat is mijn punt.

Veiligheid is geen reden om je camera thuis te laten. En ja, we kennen allemaal voorbeelden waar het mis ging, maar daarvoor hoef je niet op vakantie.

Ik maakte dezelfde afweging ook, in 2008, toen ik voor het eerst naar Nigeria ging. Nam ik alleen een Kodak compact mee in plaats van mijn 400D, nu nog spijt van. Want opstarttijden, zullen nu wel sneller zijn, batterij etc, maakte dat ik toch wel wat momenten gemist heb.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

inderdaad, Frankrijk is net zo onveilig als Nederland. Da's exact de reden dat ik ook in Nederland geen rugzak twv duizenden euros in m'n tent zou laten liggen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

MarcoEOS550D schreefCOLONBinnenkort ga ik op vakantie, kamperen. Ik voel me niet zo happy met een volle cameratas in de tent, dus ik ben aan t kijken naar een mooie compactcamera, waarbij ik niet al teveel inlever ten opzichte van mijn DSLR......
Marco, vooral tijdens vakantie wil je toch lekker kunnen fotograferen en mooie platen maken?! Die "volle cameratas" heb je "op de man" of in de tent terwijl je er zelf zicht op hebt. Gewoon meenemen die handel!

Marja en ik zijn afgelopen week ook weggeweest en lopen dan ook met een goed gevulde tas: elk twee bodies en drie objectieven. De 300 mm 2.8 hebben we wel thuis gelaten; dat dan weer wel :D

Dit weekend heb ik wel nodig om m'n rug & schouders te laten recupereren.....maar dat is prima te combineren met plaatjes ontwikkelen in Lightroom; een heerlijk klusje!
Groeten, Jaap
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

MarcoEOS550D schreefCOLONinderdaad, Frankrijk is net zo onveilig als Nederland. Da’s exact de reden dat ik ook in Nederland geen rugzak twv duizenden euros in m'n tent zou laten liggen.
Maar wel eens gedacht aan de kofferbak?

Of ga je op een wandel of fiets vakantie? :)

Wanneer ik iets nieuws wil kopen verzin ik ook vaak dit soort drogreden! :) Maar op den duur hebben ze je door en dan werkt het tegen je!

Prettige vakantie! Het is te hopen, dar er in die periode niet bij je ingebroken wordt!

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

@jaap: punt is juist dat ik vaak niet bij de tent ben (maar bij het zwembad of in de speeltuin of waar m'n kleine man dan ook heen wil) en dat je lang niet altijd de tas mee wilt nemen. Ik ben primair op vakantie met vrouw en kind om te ontspannen, fotograferen is secundair.

@ Roel: bedoel je die kofferbak die al drie keer is opengebroken?

Mocht er thuis ingebroken worden, wordt het in ieder geval keurig vergoed, in geval van diefstal uit een onbewaakte tent moet ik dat nog maar zien...

Er is geen sprake van drogredenen en door hebben, sterker nog, deze aankoop is op suggestie van mijn vrouw en van haar verjaardagsgeld voldaan...
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Marco laat je niet gekmaken, je hoeft aan niemand hier wat te verantwoorden. Het is jouw keuze en het hoe en waarom heb je uitgelegd. Beetje flauw hoe hier weer door sommigen op in wordt gehaakt.

Ik begrijp je beweegredenen compleet en daarbij geef je zelf al aan dat je primair met vrouw en kind op vakantie bent, die zullen het vast heel fijn vinden om jou ook eens zonder je gear bij zich te hebben.
Dat ervaar ik tenminste wel zo tijdens onze vakanties. Er is een tijd voor je gezin en een tijd om je hobby uit te oefenen (met of zonder gezin). Die momenten kies je zelf.
De camera die je hebt gekocht zal zeer zeker voldoen aan jouw wensen als ik de reviews mag geloven. Ik wens je een superfijne, relaxte vakantie in Frankrijk met je gezin, geniet van elkaar!
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Thanks Karin, jij begrijpt het helemaal! Ik ga zeker genieten, komt goed!!

En, na een uurtje spelen met de S120, kan ik alleen maar zeggen: I'm impressed!!

Wordt vervolgd!! ;-)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Zomaar even twee snelle (jpeg) resultaten van een speelkwartiertje. Even los van compositie enzo ben ik helemaal niet ontevreden, en dan heb ik nog niets met raw-bestanden gedaan.

AfbeeldingIMG_0044A by marcoeoscanon, on Flickr

AfbeeldingIMG_0043A by marcoeoscanon, on Flickr
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Wat... Heb je die met de s120 gemaakt? Zeg dat het niet waar is... Ik loop nog steeds te zeulen met mn gear... Toch eens over nadenken.....
Laatst gewijzigd door 2 op wibo53, in totaal 9 keer gewijzigd.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Natuurlijk moet iedereen doen wat hij wil doen. Het klinkt alleen zo raar, dat je in Frankrijk je DSLR thuis laat vanwege veiligheid, terwijl ik hem gewoon open en bloot kon gebruiken in Nigeria.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Het punt zit m niet in het open en bloot ermee lopen (daar ben ik totaal niet bang voor), maar volgens mij is dat afdoende duidelijk gemaakt ;-)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

PanzerFaustNL schreefCOLONNatuurlijk moet iedereen doen wat hij wil doen. Het klinkt alleen zo raar, dat je in Frankrijk je DSLR thuis laat vanwege veiligheid, terwijl ik hem gewoon open en bloot kon gebruiken in Nigeria.
Precies! En dan even met elkaar daarover dollen kan toch geen kwaad?

Foto’s zijn mooi maar ik had ze graag onbewerkt gezien om de standaard kwaliteit te zien. Gewoon om te vergelijken hoe groot het verschil is met de compact camera van Samsung die mijn vrouw gebruikt. Haar foto’s worden nooit bewerkt.

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Onbewerkt vind ik dan weer niet interessant, het gaat mij erom wat ik kan bereiken met deze camera. Daarom doe ik er hetzelfde mee als met mijn 70D: bewerken.

Als je rechtstreeks wilt vergelijken met een andere camera, heb je overigens ook wel meer gecontroleerde omstandigheden nodig. Anders heeft een vergelijk geen nut.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Early
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 966
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 08:14
WoonplaatsCOLON Deventer

Omdat ik om medische redenen mijn 40D en al mijn lenzen heb verkocht ben ik nu in het bezit van de G1X markII. Eerst heb ik de Nikon coolpix 600 op proef gehad vanwege de enorme zoom. Helaas vielen de foto's enorm tegen en ben ik naar mijn huidige camera overgestapt.
Deze bevalt prima alleen mis ik de zoom nog wel.
Als ik de macro foto's zie van Marco dan heb ik nog wel wat uit te zoeken.
Als je het kunt blijf zolang mogelijk met de spiegelreflex door fotograferen want dan ben je over het hele gebied sterk.
Ik moet erg wennen aan het kleine formaat en heb er wel een viewfinder bij gekocht.
Nadeel als je de flitser wilt gebruiken(deze had ik bewust nog niet verkocht) je de viewfinder moet verwijderen.
Op het scherm kijken is voor mij dan geen probleem omdat het meestal toch donker is.
Ik heb deze camera nu 14 dagen in bezit dus een objectief oordeel kan ik nog niet geven.
Canon Powershot G1 X Mark II:: viewfinder EVF-DC1 :: Manfrotto 50DB+141RC, Monop+325[/size]
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Tijdens mijn vakantie had ik regelmatig spijt van dat ik niet gewoon een compact mee had. Gewoon lekker dingen en leuke momenten vast leggen.
Die dingen stop je in de broekzak en je gaat. Nou moet ik eerlijk toegeven dat vakantie voor mij ook gewoon ontspannen is, en niet te veel met foto's bezig zijn.
Een impressie is vaak genoeg.
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Hoe is hij eigenlijk in de praktijk bevallen deze vakantie, Marco?

Ik heb voor mijn vakantie met dezelfde overwegingen gezeten, juist ook voor de gevallen dat je niet bij de tent was. Ook ik wil niet altijd met mijn hele rugzak rondsjouwen, heb ook nog en vrouw en 4 dochters waarmee ik op vakantie ben en die ook tijd en aandacht verdienen. Nu liet ik dan juist soms de slr bewust in de vouwwagen achter, terwijl ik een compact wel mee had genomen dan, dus ik snap sommige reacties hier ook niet zo goed ;)
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik had inderdaad beloofd om nog even terug te komen op mijn vakantie-ervaringen, dus bij dezen ;) Kort door de bocht: het is mijn prima bevallen. Zoals ik al eerder aangegeven heb, ging ik niet op fotografievakantie, maar heb ik er bewust voor gekozen om met mijn vrouw en zoontje op vakantie te gaan. Dat bepaalt mijn vertrekpunt.

Ik heb mijn S120 vrijwel iedere dag bij me gehad, gewoon in de broekzak. Hij is namelijk klein genoeg om daar gewoon in te passen. Zelfs zonder heel erg op de instellingen te hoeven letten, zijn er prima foto’s mee te maken. Voor de huis-tuin-en-keuken-kiekjes presteert de S120 meer dan voldoende, ook als mijn vrouw ze maakt. De resultaten bij gewoon, dagelijks gebruik zijn meer dan afdoende. Soms wilde ik wat meer dan kiekjes, en heb ik bewust met de camera aan ’t hobbyen geslagen. Dan merk je wel dat je geen DSLR in je handen hebt natuurlijk, maar de resultaten zijn ook dan prima.

Het enige minpunt waar ik tegenaan liep, is dat je in situaties waarbij je de (invul)flits gebruikt, te lang moet wachten voordat je de volgende foto kunt maken. Het opladen duurt dan één of twee seconden, en dat ben ik natuurlijk niet gewend ;)

Natuurlijk heb ik mijn 70D ook gemist. Toen ik bovenop de Mont Ventoux stond, had ik graag mijn 10-22 op mijn 70D willen hebben. Hetzelfde geldt voor mijn 100-400 toen ik bovenop een andere berg neerkeek op een tiental rondcirkelende gieren. Dat soort taferelen écht goed vastleggen is met een DSLR al lastig, en redt je met een compact gewoon niet.

Heb ik spijt dat ik mijn 70D niet neegenomen heb? Nee, absoluut niet. De vrijheid en extra gemoedsrust woog voor mij ruimschoots op tegen die paar momenten dat ik mijn 70D gemist heb. Ik heb een heerlijke vakantie gehad, waarvan we als gezinnetje enorm hebben genoten en waar ik prima fotografische herinneringen aan heb. Meer heb ik niet nodig om gelukkig te zijn ;)

Ik heb zo gauw nog geen voorbeeldfoto’s van mijn vakantie voorhanden, maar wel een paar recht-toe-rechtaan-foto's van afgelopen zondag, toen ik in het laatste zonlicht een rondje met mijn zoontje bij ons plaatselijke natuurgebied liep.

AfbeeldingIMG_0904A by marcoeoscanon, on Flickr

AfbeeldingIMG_0930A by marcoeoscanon, on Flickr

AfbeeldingIMG_0905A by marcoeoscanon, on Flickr

en nog een resultaat met behulp van de macro-functie:

AfbeeldingIMG_0432B by marcoeoscanon, on Flickr
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 3

Marco, pas wel op met het meenemen van zo'n camera in je broekzak.
Die zit vol stof en mijn ervaring is dat die uitschuiflenzen, ook al zijn ze ingeschoven (een paard kan dat ook :oops: :oops: ) niet stofdicht zijn en er tóch nog stof op de sensor terecht kan komen.
Als dat het geval is: ALLE openingen van de camera met een krachtige stofzuiger uitzuigen. Ik heb dat al verschillende keren bij mijn compact mogen (moeten) doen, met succes overigens.

PS: die laatste springhaan is wel erg mooi scherp en groen....

Enne... zet je nieuwe aanwinst maar gerust bij je onderschrift.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Thanks voor de tip, Gabriel, zal ik onthouden voor als het tzt nodig blijkt te zijn. Meestentijds zit'ie overigens gewoon in z'n hoesje.

Mijn kleine man vond die sprinkhaan ook zo mooi, al noemt zijn iets oudere neefje het "die aliën"... :D

ps onderschrift = aangepast ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar