Afgelopen weekend heb ik op en rond de SS Rotterdam doorgebracht. Deze verblijfplaats was een verrassing, als ik het vooraf had geweten had ik iets meer fotogear en 'n statief meegenomen Nu had ik alleen de 70D met daarop de 17-55 bij me. Toch heb ik er wel wat leuke foto's aan overgehouden. 't Weer was eerst grijs en grauw, maar later trok het open en kwam het zonnetje erdoor. Ik heb er drie series van gemaakt (eentje mbt architectuur, eentje mbt het interieur van de SS Rotterdam, en dit topic mbt het zicht op de SS Rotterdam).
Ik hoop dat jullie ze ook kunnen waarderen!
foto 1:
IMG_0023A by marcoeoscanon, on Flickr
foto 2:
IMG_9892A by marcoeoscanon, on Flickr
foto 3:
IMG_9897A by marcoeoscanon, on Flickr
foto 4:
IMG_9894A by marcoeoscanon, on Flickr
foto 5:
IMG_9898A by marcoeoscanon, on Flickr
foto 6:
IMG_9899A by marcoeoscanon, on Flickr
foto 7:
IMG_9903A by marcoeoscanon, on Flickr
foto 8 (een buitenbeentje; het zwembad op het boventerras 's-nachts):
IMG_0291A by marcoeoscanon, on Flickr
foto 9 (een afscheid ):
IMG_0020A by marcoeoscanon, on Flickr
Badankt voor het kijken, en zoals altijd worden reacties en suggesties gewaardeerd!
Grt, Marco
Zicht op de SS Rotterdam + ZW/W UPDATE
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
- MarcoEOS550D
- Moderator
- BerichtenCOLON 8042
- GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- Jaap Koole
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1308
- GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
- WoonplaatsCOLON Bleiswijk
Jammer van die futloze lucht, maar hoe dan ook een nette serie met een paar interessante standpunten!
Groeten, Jaap
- jans1960
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 630
- GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
- WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
Jaap Koole schreefCOLONJammer van die futloze lucht, maar hoe dan ook een nette serie met een paar interessante standpunten!
Hier sluit ik mij van harte bij aan.
Groeten,
Jan
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Foto 2 vind ik een prachtig exemplaar!
Inderdaad jammer van de lucht, maar daar doe je weinig aan.
Inderdaad jammer van de lucht, maar daar doe je weinig aan.
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
http://donfotografie.nl
- MarcoEOS550D
- Moderator
- BerichtenCOLON 8042
- GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47
Op een ander forum kreeg ik de tip om deze foto's ook eens in zwart-wit te tonen, omdat de grauwe lucht daarmee minder opvalt. Doe dat eigenlijk vrijwel nooit, maar het het toch eens geprobeerd. Ik was verrast, ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
foto 1:
IMG_9892BCS5c by marcoeoscanon, on Flickr
foto 2:
IMG_9903BCS5c by marcoeoscanon, on Flickr
foto 3:
IMG_9879BCS5c by marcoeoscanon, on Flickr
foto 4:
IMG_9894BCS5c by marcoeoscanon, on Flickr
foto 5:
IMG_9897ACS5c by marcoeoscanon, on Flickr
foto 1:
IMG_9892BCS5c by marcoeoscanon, on Flickr
foto 2:
IMG_9903BCS5c by marcoeoscanon, on Flickr
foto 3:
IMG_9879BCS5c by marcoeoscanon, on Flickr
foto 4:
IMG_9894BCS5c by marcoeoscanon, on Flickr
foto 5:
IMG_9897ACS5c by marcoeoscanon, on Flickr
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
ik vind ze wel geslaagd. Als je die moderne containers even wegdenkt zou het zo "uit de tijd" kunnen zijn
Gr,
Michiel.
Gr,
Michiel.
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.
https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Dit is geen zwart/wit maar vooral lafjes grijs. Dat ligt deels aan het onderwerp en het weer (de luchten zijn grote egaal grijze vlakken), deels aan de belichting maar vooral ook aan de omzetting naar Z/W. Durf er vooral meer contrast in te gooien, experimenteer met de kanalen-mixer, gooi er wat korrel in.
The Artist Formerly Known As Jeveos
- MarcoEOS550D
- Moderator
- BerichtenCOLON 8042
- GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47
Ik had ze al behoorlijk wat contrast meegegeven, maar ga nog verder spelen. Heb ook nog een "korrel-versie", maar vond die zelf niet persé mooier. Zal die straks ook eens posten.
Alle input qua zwart/wit-omzetting is welkom, is voor mij nieuw terrein
Alle input qua zwart/wit-omzetting is welkom, is voor mij nieuw terrein
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 532
- GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
- WoonplaatsCOLON Amsterdam
Marco wat mijn bezwaar is, dat bijna bij geen enkele omzetting het echte diepe zwart wit zoals dat bij de analoge z/w fotografie gehaald wordt. Ik denk, dat een analoge camera met z/w Film erin een heel goede oplossing is! Er zijn wel eens een aantal goede series de revue gepasseerd maar dan toch....
Bij deze serie is het enige werkelijke verschil voor mij de kleur van de striping en het touw. Maar dat is heel persoonlijk!
Vr. gr.
Roel J.
Bij deze serie is het enige werkelijke verschil voor mij de kleur van de striping en het touw. Maar dat is heel persoonlijk!
Vr. gr.
Roel J.
Laatst gewijzigd door 1 op Roel Jansen, in totaal 29 keer gewijzigd.
- MarcoEOS550D
- Moderator
- BerichtenCOLON 8042
- GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47
Tsja, die analoge camera heb ik niet, dus dat wordt lastig
Ik herken wel wat je zegt, deze foto's zijn (zoals jev ook al aangaf) vooral grijzig. Ik krijg ze niet echt zwart/wit, zonder bijverschijnselen als halo's en dergelijke te creëren. Ik weet niet of dat aan mijn onkunde ligt, of aan de grijzigheid van de foto's, maar ik blijf gewoon spelen
Ik herken wel wat je zegt, deze foto's zijn (zoals jev ook al aangaf) vooral grijzig. Ik krijg ze niet echt zwart/wit, zonder bijverschijnselen als halo's en dergelijke te creëren. Ik weet niet of dat aan mijn onkunde ligt, of aan de grijzigheid van de foto's, maar ik blijf gewoon spelen
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- karin115
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1865
- GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
- WoonplaatsCOLON Aalten
Marco ik adviseer je voor dit soort zaken de NIK collection filters. En dan met name Silver Efex, hiermee bereik je prachtige resultaten met zwart/wit omzettingen.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Begin eerst eens met de kleuren-versies. Als je naar de histogrammen kijkt is er vooral aan de schaduwen behoorlijk te sleutelen. Wees niet bang om wat detail te verliezen, dat is vooral in oninteressante onderdelen en in Z/W vaak niet storend (als je echt wil kan je daar wel wat aan doen overigens door wat tegenhouden en doordrukken op bepaalde delen).
Voorbeeld, foto #3 (in kleur): levels, schaduw-schuifje kan naar een kwart van de totale belichtingsomvang, gamma vervolgens naar ca. 1.3. Dan zet je om met de kanalenmixer, bijvoorbeeld een T-max 400 simulatie: 27% rood, 36% groen en 37% blauw. Verkleinen en dan misschien nog een beetje unsharp-mask met grote radius (100 pixels bijvoorbeeld), amount = 0.2, threshold = 0 om wat "pop" te genereren.
Noot: ik werk in GIMP, in photoshop kan het soms net iets anders heten (of met procenten werken i.p.v. met getallen) dus misschien moet je hier en daar even zoeken naar de juiste parameters.
Probeer maar eens of het je bevalt (als je wil kan ik het resultaat van bovengenoemd recept hier posten).
Voorbeeld, foto #3 (in kleur): levels, schaduw-schuifje kan naar een kwart van de totale belichtingsomvang, gamma vervolgens naar ca. 1.3. Dan zet je om met de kanalenmixer, bijvoorbeeld een T-max 400 simulatie: 27% rood, 36% groen en 37% blauw. Verkleinen en dan misschien nog een beetje unsharp-mask met grote radius (100 pixels bijvoorbeeld), amount = 0.2, threshold = 0 om wat "pop" te genereren.
Noot: ik werk in GIMP, in photoshop kan het soms net iets anders heten (of met procenten werken i.p.v. met getallen) dus misschien moet je hier en daar even zoeken naar de juiste parameters.
Probeer maar eens of het je bevalt (als je wil kan ik het resultaat van bovengenoemd recept hier posten).
The Artist Formerly Known As Jeveos
Zwartwit past goed bij dit schip, waarbij op een of andere manier de foto van de boeg mij erg aanspreekt. Zo'n boeg zoals ze vroeger op art deco poster stonden. De zw versies kunnen inderdaad nog meer pit gebruiken. Ik ben erg benieuwd naar hoe ze straks worden!
- MarcoEOS550D
- Moderator
- BerichtenCOLON 8042
- GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47
Leuk, zo wordt een al wat ouder topic ineens toch weer reuze interessant! Voor mij erg leerzaam in ieder geval.
@ Karin: NIK heb ik vaker als tip gekregen, maar heb ik helaas niet. Moet het doen met Photoshop en Perfect Effects. Gebruik zw/w eigenlijk nooit, dus dan schaf ik een extra pakket ook niet zomaar even aan.
@ jev: DANK!!! Zulke concrete input heb ik wat aan, ik ga eens kijken of ik jouw situatie kan vertalen naar Photoshop. Eerst even tijd zoeken
Dave, Gerard: dank voor jullie reacties!
@ Karin: NIK heb ik vaker als tip gekregen, maar heb ik helaas niet. Moet het doen met Photoshop en Perfect Effects. Gebruik zw/w eigenlijk nooit, dus dan schaf ik een extra pakket ook niet zomaar even aan.
@ jev: DANK!!! Zulke concrete input heb ik wat aan, ik ga eens kijken of ik jouw situatie kan vertalen naar Photoshop. Eerst even tijd zoeken
Dave, Gerard: dank voor jullie reacties!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 532
- GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
- WoonplaatsCOLON Amsterdam
@Marco
Tsja, die analoge camera heb ik niet, dus dat wordt lastig
Ik heb er nog wel eentje voor je!
Vr.gr.
Roel J.
Tsja, die analoge camera heb ik niet, dus dat wordt lastig
Ik heb er nog wel eentje voor je!
Vr.gr.
Roel J.
Marco, ik ben het helemaal met Karin eens. Voor zwart/wit-omzetting is Silver Efex Pro 2 uit de collectie van NIK Software (nu van Google) de absolute top.
Toch vind ik jouw zwart/wit-omzettingen helemaal niet slecht, gegeven de omstandigheden.
Natuurlijk willen we stevige contrasten, want dat is de kracht van ZW.
Maar op zo’n intens grijze dag zonder zon en een hoofdzakelijk grijs/wit schip krijg je onmogelijk goede contrasten.
Op zee is de zee niet blauw maar grijs. Oorlogsschepen zijn altijd grijs, want dan vallen ze bij afwezigheid van contrasten bijna niet op.
Zo’n zelfde situatie heb je hier en je kunt aan knopjes draaien en met schuifjes schuiven want je wilt, maar je krijgt niet meer contrast. Ook in de doka met analoge fotografie gaat dat niet lukken. Hooguit een effect dat lijkt op afbladderende verf die vertelt dat het schip een opknapbeurt nodig heeft.
Met deze foto’s kun je alleen een beetje spelen (prima oefening), bijv. omzetten naar ZW en een beetje korrel toevoegen.
Zoals zo vaak kan dat op heel veel manieren.
De meest simpele is in Camera RAW. Klik bij de icoontjes op KVL/Grijswaarden en zet een vinkje bij Omzetten in grijswaarden. Dan voor de korrel naar Fx. Speel naar believen met de schuifjes, maar overdrijf niet. Begin met hoeveelheid en houd grootte en ruwheid in eerste instantie gelijk. Heel eenvoudig, maar niet de mooiste manier, want je legt de korrel gelijkmatig over de hele foto.
De methode van Jev is al beter, maar ik zou kiezen voor 25, 35 en 40, waarmee mijn favoriete film wordt gesimuleerd , de Kodak Tri-X.
Ook andere filmsoorten zijn mogelijk, zie onderstaand lijstje.
Agfa 200X: 18,41,41
Agfapan 25: 25,39,36
Agfapan 100: 21,40,39
Agfapan 400: 20,41,39
Ilford Delta 100: 21,42,37
Ilford Delta 400: 22,42,36
Ilford Delta 400 Pro: 31,36,33
Ilford FP4: 28,41,31
Ilford HP5: 23,37,40
Ilford Pan F: 33,36,31
Ilford SFX: 36,31,33
Ilford XP2 Super: 21,42,37
Kodak Tmax 100: 24,37,39
Kodak Tmax 400: 27,36,37
Kodak Tri-X: 25,35,40
Nadeel van ook deze methode is dat de korrel gelijkmatig over de hele foto wordt gelegd. In het analoge tijdperk echter, was korrel vooral zichtbaar in de middentonen en minder in de hooglichten en schaduwen.
De methode om dat te bereiken is complexer, ook om te beschrijven.
Daarvoor kan ik beter naar onderstaande blog verwijzen met daarin halverwege een video-tutorial.
http://blog.gregtheulings.nl/20141015-f ... photoshop/
Succes daarmee in de komende donkere dagen voor Kerstmis.
Toch vind ik jouw zwart/wit-omzettingen helemaal niet slecht, gegeven de omstandigheden.
Natuurlijk willen we stevige contrasten, want dat is de kracht van ZW.
Maar op zo’n intens grijze dag zonder zon en een hoofdzakelijk grijs/wit schip krijg je onmogelijk goede contrasten.
Op zee is de zee niet blauw maar grijs. Oorlogsschepen zijn altijd grijs, want dan vallen ze bij afwezigheid van contrasten bijna niet op.
Zo’n zelfde situatie heb je hier en je kunt aan knopjes draaien en met schuifjes schuiven want je wilt, maar je krijgt niet meer contrast. Ook in de doka met analoge fotografie gaat dat niet lukken. Hooguit een effect dat lijkt op afbladderende verf die vertelt dat het schip een opknapbeurt nodig heeft.
Met deze foto’s kun je alleen een beetje spelen (prima oefening), bijv. omzetten naar ZW en een beetje korrel toevoegen.
Zoals zo vaak kan dat op heel veel manieren.
De meest simpele is in Camera RAW. Klik bij de icoontjes op KVL/Grijswaarden en zet een vinkje bij Omzetten in grijswaarden. Dan voor de korrel naar Fx. Speel naar believen met de schuifjes, maar overdrijf niet. Begin met hoeveelheid en houd grootte en ruwheid in eerste instantie gelijk. Heel eenvoudig, maar niet de mooiste manier, want je legt de korrel gelijkmatig over de hele foto.
De methode van Jev is al beter, maar ik zou kiezen voor 25, 35 en 40, waarmee mijn favoriete film wordt gesimuleerd , de Kodak Tri-X.
Ook andere filmsoorten zijn mogelijk, zie onderstaand lijstje.
Agfa 200X: 18,41,41
Agfapan 25: 25,39,36
Agfapan 100: 21,40,39
Agfapan 400: 20,41,39
Ilford Delta 100: 21,42,37
Ilford Delta 400: 22,42,36
Ilford Delta 400 Pro: 31,36,33
Ilford FP4: 28,41,31
Ilford HP5: 23,37,40
Ilford Pan F: 33,36,31
Ilford SFX: 36,31,33
Ilford XP2 Super: 21,42,37
Kodak Tmax 100: 24,37,39
Kodak Tmax 400: 27,36,37
Kodak Tri-X: 25,35,40
Nadeel van ook deze methode is dat de korrel gelijkmatig over de hele foto wordt gelegd. In het analoge tijdperk echter, was korrel vooral zichtbaar in de middentonen en minder in de hooglichten en schaduwen.
De methode om dat te bereiken is complexer, ook om te beschrijven.
Daarvoor kan ik beter naar onderstaande blog verwijzen met daarin halverwege een video-tutorial.
http://blog.gregtheulings.nl/20141015-f ... photoshop/
Succes daarmee in de komende donkere dagen voor Kerstmis.
- MarcoEOS550D
- Moderator
- BerichtenCOLON 8042
- GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47
Dank Gerard, jij geeft de burger weer moed!
Ik heb inderdaad huiswerk, hoop dat ik de tijd kan vinden tussen het tevreden houden van een zwangere vrouw, het blij houden van m'n zoontje en het verbouwen van m'n halve huis door
Als ik onderstaande verhalen over analoge fotografie, soorten rolletjes en dergelijke lees, krijg ik echt het gevoel dat ik -gestart in het digitale tijdperk- een complete dimensie heb gemist...
Ik heb inderdaad huiswerk, hoop dat ik de tijd kan vinden tussen het tevreden houden van een zwangere vrouw, het blij houden van m'n zoontje en het verbouwen van m'n halve huis door
Als ik onderstaande verhalen over analoge fotografie, soorten rolletjes en dergelijke lees, krijg ik echt het gevoel dat ik -gestart in het digitale tijdperk- een complete dimensie heb gemist...
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie