Timelapse terwijl spiegel omhoog staat

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Battlepigeon
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2015 15:01

Hallo,

Ik had een vraag en kon er niks over vinden op google, vandaar dat ik het hier vraag.

Ik ben van plan een paar time lapse videos te maken met mijn camera (canon 600d)
Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om dit te doen (mogelijk via magic lantern) zonder dat elke keer de spiegel beweegt om deze een beetje te sparen op wear&tear aangezien een timelapse van 3 minuten @ 25fps al bijna 5000 foto's is, en filmen ook gebeurt terwijl de spiegel omhoog staat.

Groet Willem
Gebruikers-avatar
AvanO
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 316
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 11:36
WoonplaatsCOLON Midden van het land
CONTACTCOLON

Kun je het via live view doen? Dan is de spiegel opgeklapt. Zit je misschien met het focussen ??
Arie

Leuke speeltjes, waar altijd wat bij kan.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Is het niet zo dat de sensor oververhit kan raken als de spiegel te lang opengeklapt is? (maar vraag me niet waarom bij video opnamen dat dan niet zou gelden, of kan je maar een paar minuten video maken op een DSLR?)
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@sunblade
De sensor zal met een opgeklapte spiegel sneller opwarmen.
Dit opwarmen is voornamelijk afhankelijk van de hoeveelheid licht die er op valt. (een klein gedeelte van de opwarming ontstaat uit het uitlezen van de sensor)
Foto's of film maakt praktisch gezien waarschijnlijk niets uit.

@Battlepigeon
Live view is naar mijn idee de enige manier om je spiegel mechanisme te ontzien.
Maar dan moet je wel de juiste focus modus kiezen.
Bij sommige focus modi klapt de spiegel weer omlaag om scherp te stellen.
Je zult dus een focus methode moeten kiezen waarbij de camera scherp stelt op basis van het beeld wat op de sensor valt.
Life mode
Afbeelding

Als je een statisch object wil schieten zou je nog manual focus kunnen overwegen icm live view.
Wellicht dat de spiegel dan niet omlaag klapt bij iedere foto.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar