Juffer / Close met een beetje Roze....

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
OntspanKnop
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2015 12:57

Nirona. schreefCOLON
OntspanKnop schreefCOLON
Wat een ontzettend gave platen maak jij met die lens! Schitterend en top platen!

En bovenstaande tekst, mooi en en mee eens!
Daarom mede ook vind ik nog steeds, foto's worden tussen je oren gemaakt, de camera en lens hebben het alleen maar vast te leggen.
Daarbij, kijken en....zien, een wereld van verschil.

Bedenk wel dat goed en of zeer hoogstaand glaswerk een van de belangrijkste schakels zijn in de fotografie. Met genoemd glaswerk zal sowieso
geheel andere beeldkwaliteit laten zien dan het minder glaswerk, de kreet die jij hier laat horen ‘’foto’s worden tussen je oren gemaakt’’ heeft
natuurlijk niets te maken met de fraai gestoken beeldkwaliteit van bovenstaande macro gemaakt vanuit hoogstaand glas waarop ik doelde.

Als bv de beeldkwaliteit van een foto’s tussen je oren zouden zitten zoals jij dat stelt. Dan behoef ook niemand meer hoogstaand
duur glaswerk te kopen, ik weet natuurlijk niet hoe lang of u al meeloop in de fotografie, maar een oude spreekwoord zegt …‘’goed
glaswerk is het halve werk’’… en dat is nog steeds van kracht hoor! :wink:
Ik citeer ff de reactie van Rob ...

"@ OntspanKnop
Ben het ook helemaal met jou eens...... met elke lens kun je schitterende platen maken.... de MP-E is idd heel scherp, maar scherpte en vergroting zijn bij lange na niet de enige criteria voor een goede/mooie foto, er komt zoveel meer bij kijken."

Dat zou je eigenlijk al aan het denken moeten zetten, ik in ieder geval....denk er net zo over!
Er zijn genoeg mensen met top materiaal die geen top platen (kunnen)maken, terwijl er ook mensen zijn die met veel minder materiaal wel top platen maken.
En wat "ik weet natuurlijk niet hoe lang of u al meeloop in de fotografie" aangaat ... ook al heb ik nooit geen camera in mijn handen gehad, toch kan ik een oordeel vormen over een mooie plaat. Het is het kijken naar foto's, en soms zien hoeveel moeite gedaan is om een foto te maken.
Top glaswerk is mooi en ook handig, maar je eigen creativiteit en hoe je dingen ziet (niet kijkt) is nog steeds vele malen belangrijker ... is mijn mening.
Overigens, zoek maar op het internet naar foto's van vele tientallen jaren terug, met veel minder techniek en kwaliteit vele top platen te vinden.

En uiteraard, als je maximale scherpte e.d. gebruikt als maatstaf om een top plaat te herkennen, dan lijkt mij dat je heel veel moois mist.:-)
Gelukkig en dat is ook met dit zo, iedereen kijkt anders naar een foto en gebruikt zijn eigen criteria om het te beoordelen.
Dat is ook goed zo!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Wat mij betreft is dit geen kwestie waarbij het één het ander uitsluit. Voor mezelf sprekend vind ik de creativiteit en de kennis en kunde van de fotograaf het belangrijkst. Ik heb prima macro-glaswerk in de vorm van de 100L, maar ik zie zeer veel platen langskomen waar ik bij lange na niet in de buurt kom. Tegelijk is het wel weer zo dat als je een goede fotograaf vijf verschillende objectieven in handen drukt, je de verschillen in objectieven terug zult zien in de resultaten. Uiteindelijk is het de combinatie van de kwaliteit van de fotograaf én de kwaliteit van de gebruikte apparatuur die het eindresultaat bepaalt. En dat laat ik gemakshalve het kwaliteitsverschil als gevolg van de mate waari men de kunst van het nabewerken beheerst, nog geheel buiten beschouwing.

Bovendien: je moet ook geen appels met peren vergelijken. Een objectief als de MP-E65 is een klasse op zich en niet te vergelijken met de "reguliere" macro-objectieven, terwijl daar als gevolg van prijs-, kwaliteits-, en brandpuntverschillen natuurlijk ook alle soorten en maten te vinden zijn.

Kortom: het is niet het één of het ander, maar een combinatie van beiden, wat mij betreft.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

MarcoEOS550D schreefCOLON Bovendien: je moet ook geen appels met peren vergelijken. Een objectief als de MP-E65 is een klasse op zich en niet te vergelijken met de "reguliere" macro-objectieven, .
Kijk en daar zit de pijn waarop ik doelde > Citeer nogmaals Toch haal je de macro opnames er gelijk die met hoogstaande macro lenzen gemaakt zijn. :wink:
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Ik ga van mezelf niet zeggen dat ik een goede fotograaf ben dus ga maar in zn algemeenheid spreken..... Geef een goede fotograaf (maakt niet uit welke macrolens) en hij zal er een topfoto mee kunnen maken... Ben ik 100% van overtuigd.... en geef een mindere fotograaf de beste lens die er bestaat en hij zal er nog steeds weinig van bakken.... Het is een combinatie waarbij het zwaartepunt zeker ligt op de fotograaf.

Een goede beeldhouwer zal zelfs met simpel gereedschap nog een mooi beeld kunnen maken alleen hij kiest ervoor om met het beste gereedschap zn doelen makkelijker te realiseren.

Bovendien mochten mensen overwegen om de MP-E aan te schaffen, je bent niet de eerste die hem snel weer van de hand doet omdat het resultaat behoorlijk tegenvalt.....het blijkt dan ineens niet zo mee te vallen. Men denkt te snel als ik zo'n lens heb dan kan ik ook mooie foto's maken..... zo werkt het echt niet.... :wink:


Rob,
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

Ga ook mijn visie even ventileren (voor wat die waard is).

Men zegt vaak dat het materiaal ondergeschikt is aan de kunde en de creativiteit van de fotograaf. Maw: (zoals hier ook al aangehaald) Geef deftig materiaal aan iemand die er niet mee overweg kan en het resultaat zal navenant zijn.
Daar kan ik mee in volgen. Iemand met weinig rijervaring zal met een Ferrari snel verongelukken als die eens stevig op de gas gaat.

Maar laat ons even eerlijk zijn. Naargelang welke vorm van fotografie je beoefent is degelijk materiaal onontbeerlijk om met de beste resultaten af te komen, ongeacht je niveau.
Creatievelingen en straatfotografen zullen met 'minderwaardig' materiaal nog steeds foto's afleveren die echt 'spreken'.
Iemand die vogels fotografeert of snelle sporten wil vastleggen ga je niet gauw de beste foto's zien maken met een instapbody en een kitlens met een diafragma dat begint bij f 5,6.

Deftig glaswerk is zeker een vereiste als je een fotografievorm beoefent waar de technische kant (scherpte, snelheid, ...) een hoofdrol speelt.
Hoe hoger je niveau en ervaring, hoe langer je degelijk werk kan afleveren met materiaal van lagere kwaliteit. Maar je loopt uiteindelijk toch vast door de beperkingen van het materiaal als je moeilijker werk wil afleveren.
Als je massa's tijd hebt omwille van je onderwerp of de omstandigheden zal je langer met eender welk materiaal mee kunnen. Wil je moeilijke uitdagingen goed in beeld brengen zal je materiaal en kennis toch in verhouding moeten zijn vrees ik. Maar dat zijn just my 2 cents natuurlijk :wink:

Grtz,
Kurt
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Objectief schreefCOLON Maar laat ons even eerlijk zijn. Naargelang welke vorm van fotografie je beoefent is degelijk materiaal onontbeerlijk om met de beste resultaten af te komen, ongeacht je niveau.Kurt
Kijk en zo denk ik er nu ook over en probeerde dat al div malen duidelijk te maken :wink:
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Ik denk dat de verschillende standpunten nu wel duidelijk zijn.... 8)

Als het even kan nu alleen nog inhoudelijk op de foto reageren..... anders zie ik deze topic verzanden in een oeverloze discussie.


Rob,
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar