Zwart vlekje

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Goedele91
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2015 15:18

Hallo mensen!

Even een korte beschrijving: ik heb sinds een paar dagen een nieuwe macro lens voor mijn canon 450D. Nu was ik net foto's aan het maken en nu zie ik ineens een zwart vlekje/vuiltje wanneer ik door de spiegel (kijkgat) kijk. Het vlekje zit niet op de foto's en wanneer ik de lens eraf haal en ik kijk door de spiegel, blijf ik hem zien. Ik weet niet goed waar ik moet zoeken om dat vlekje te verwijderen. Heeft iemand tips? Alvast super bedankt!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Heb je je oculair ("kijkgat") al even bekeken of schoongemaakt? Welkom hier trouwens ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Goedele91
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2015 15:18

Dankje! Nu weet ik het woord voor kijkgat! En nee op het oculair is niets te zien...
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

Kan een vuiltje zijn op de spiegel of op het matglas, matglas is moeilijk zelf te doen.
Spiegel is met wat hulpstukken zelf te doen.
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Ik heb er ook eentje, een stipje. Zit achter het matglas bij de zoeker. Het matglas is al een keer vernieuwd. Camera (700D) was nog geen 4 maanden oud. Je ziet het wel, maar je hebt er verder geen last van op de foto's.
Niet te zwaar aan tillen zolang de sensor schoon is.
Anoniem 3

En ga nooit, NOOIT de spiegel te lijf met een borsteltje of wat dan ook.
Je beschadigt dan gegarandeerd de coating.
Waarschijnlijk zit het stofje op je matglas. Geeft niks erger je er ook niet aan...
Wat je zou kunnen doen is met een in zuigkracht goed regelbare stofzuiger heel voorzichtig de camera zonder objectief van stof ontdoen. Dan hielp bij mij ook wel bij stofjes op de sensor.
Áls je je gaat ergeren, even langs techrepair of een dergelijk bedrijf. Daar lossen ze het in een mum van tijd op.
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Telescoop schreefCOLONEn ga nooit, NOOIT de spiegel te lijf met een borsteltje of wat dan ook.
Je beschadigt dan gegarandeerd de coating.
Waarschijnlijk zit het stofje op je matglas. Geeft niks erger je er ook niet aan...
Wat je zou kunnen doen is met een in zuigkracht goed regelbare stofzuiger heel voorzichtig de camera zonder objectief van stof ontdoen. Dan hielp bij mij ook wel bij stofjes op de sensor.
Áls je je gaat ergeren, even langs techrepair of een dergelijk bedrijf. Daar lossen ze het in een mum van tijd op.
Als het vuiltje bij de zoeker zit moet de camera open, kost wel wat! Met de stofzuiger is nog te proberen, maar pas op met te grote zuigkracht. De remedie is dan erger dan de kwaal.
Anoniem 3

Matglas is in een mum van tijd (zelf) te vervangen. Ook heel voorzichtig zijn, want een kras(je) zit er zo op.
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Telescoop schreefCOLONMatglas is in een mum van tijd (zelf) te vervangen. Ook heel voorzichtig zijn, want een kras(je) zit er zo op.
Als je het aandurft en een beetje handig bent, kan je inderdaad zelf vervangen, maar aan het geschikte matglas komen is toch wat moeilijker. Sterker nog, een bekende fotohandel wil ze voor de niet pro modellen niet eens leveren. Via e-bay lukt het soms wel.
Goedele91
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2015 15:18

Bedankt voor de tips iedereen. Ik ben gelukkig niet met kleine tandenborstels of iets dergelijks gaan schoonmaken! Het vlekje lijkt nu zijn weggevallen, want ik zie het niet meer.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik was aan het zoeken op het forum naar dit probleem. Ik heb ook ineens een zwarte punt als ik door de zoeker kijk. Vlak naast het middelste scherpstelpunt. Ook geen sensorvlek ( getest) en ook met verschillende lenzen. Het zal dus ook wel aan de binnenkant van het matglas zitten. Ik hoop dat het dan eerdaags net als bij Goedele91 uit zichzelf weer verdwijnt! :) Handig zo'n forum!
Notabene ook net een nieuwe camera. Nog geen twee maanden oud. En irritant dat ik het vind :) :) :)
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Als het vlekje op het matglas zit, is het eenvoudig te verwijderen. Het matglas moet dan even worden losgemaakt. Zit het in de zoeker, dan wordt het lastiger. Hoe het erin komt is een raadsel. Neem eens contact op met Rofa. En troost je met de gedachte als de sensor schoon is, het geen effect op je foto's heeft.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar