Export instellingen vanuit Lightroom voor beste presentatie

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Ik ben benieuwd naar jullie instellingen voor het exporteren vanuit Lightroom.

Ik loop regelmatig te etteren met de instellingen omdat de foto niet scherp (genoeg) oogt of een website of forum.

Ik gebruik, voor het forum bijvoorbeeld, sRGB (voor website presentatie), max 1000x1000 pixels, 72DPI en naverscherpen. JPG compressie 100.

Wie heeft er tips?
Gebruikers-avatar
John vd B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2016 13:46
CONTACTCOLON

DPi (eigenlijk PPI) is niet van belang voor scherpte op een scherm, enkel tijdens een afdruk. Ik heb deze op 20 staan bij een resolutie van 2000x1333. Zo heeft niemand er wat aan als ze mijn foto's ergens willen afdrukken zonder mijn toestemming. Op een scherm zie je het verschil niet tussen 20 of 300 PPI.

Ik doe verder een standaard hoeveelheid verscherpen voor een scherm bij de export. Ook sRGB en 100% kwaliteit Jpeg. Moet wel de basisfoto zelf al scherp zijn wil je de beste resultaten halen uiteraard.
http://www.landmachtfotografie.nl
EOS 5D Mark III -EOS 7D___EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM___EF 100-400mm 4.5-5.6L IS USM___EF 24-105mm f/4L IS USM___EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
MicMik
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 15:24

Ik volg.

Heb sinds kort Lightroom om te experimenteren en tob ook nog beetje met exporteren, hopelijk kan ik dus ook wat met de tips die TO krijgt.
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

John vd B schreefCOLONDPi (eigenlijk PPI) is niet van belang voor scherpte op een scherm, enkel tijdens een afdruk. Ik heb deze op 20 staan bij een resolutie van 2000x1333. Zo heeft niemand er wat aan als ze mijn foto's ergens willen afdrukken zonder mijn toestemming.
Hier haal je nog een nette afdruk uit van 17 cm op 300 dpi :wink:

gr
Frank
Anoniem 4

Er is niet één zaligmakende instelling voor exporteren vanuit Lightroom.
De instellingen zijn afhankelijk van het doel waarvoor de te exporteren foto zal worden gebruikt.
Daarom kun je daarvoor in Lightroom ook meerdere voorinstellingen maken.
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Dank voor jullie reacties, jullie doen dus niet veel anders dan dat ik doe.

@illuminatus, dat snap, er staat ook in mijn beginpost dat het om exporteren voor een webpagina zoals het forum gaat.
Anoniem 4

Als het alleen gaat om web/forums dan heb je toch ook te maken met verschil in instellingen waarvoor je meerdere presets kunt maken.
Gaat het om Flickr of Facebook etc, dan kun je ook nog gebruik maken van de Publish functie in Lightroom.
In het algemeen publiceer je op het Web in Jpeg formaat in 100% kwaliteit met de kleurruimte sRGB en voor display met 72 DPI. Toegestane afmetingen en maximale bestandsgrootte variëren per website/forum. Sommige websites accepteren foto’s niet die niet aan de vereisten voldoen, maar andere passen bijv. automatisch de afmetingen aan met alle oncontroleerbare gevolgen van dien. De meeste diensten die opslag van foto’s bieden, doen ook een vorm van nabewerking na de upload, veelal met gevolgen voor de kleur en/of de scherpte.
Die afwijkingen moet je leren herkennen zodat je er rekening mee kunt houden bij de bewerking en export van de foto’s.
Vooral met scherpte en naverscherping zal je per website/forum moeten experimenteren en eventueel daarvoor ontwikkel- en/of export presets moeten maken.
Het leven van een fotograaf gaat nu eenmaal niet altijd over rozen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar