Ad blocker detectedCOLON Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Een close up van een klaproos in onze tuin.
had ik hier toch moeten kiezen voor meer diafragma of juist minder.
gemaakt met mijn 70-300 op macro afstand = ~ 92 cm.
Jos
Canon EOS 6d gripped, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, Canon EF 16-35mm F/4.0 L IS USM , Speedlite 430 EX III-RT
hangt van je doelstelling af. Wil je een heel kleine dof, had je ook je 50mm kunnen nemen op 1.4 of 1.8. Ik kan niet zien welk diafragma je nu hebt gebruikt?
Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.
ik neem aan dat in dit geval de klaproos je hoofdonderwerp is, dus zou ik zeggen een zo groot mogelijke lensopening om de achtergrond te blurren, waarbij je verder nog kunt kiezen om de hele bloem scherp te hebben of alleen het hart. Wat ik vaak doe is een hele reeks maken met telkens iets andere instellingen, zodat je achteraf kunt kiezen welke je het mooiste vindt.
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.
De bloem met de druppels is het onderwerp.
Goed idee om er wat meer te maken. Deze is even snel gemaakt, het regende redelijk. misschien een plastiekzak om mijn camera doen de volgende keer, zodat ik er meer aandacht aan kan geven.
Jos
Canon EOS 6d gripped, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, Canon EF 16-35mm F/4.0 L IS USM , Speedlite 430 EX III-RT
wachten tot het droog is en een plantenspuitje meenemen, blijf je zelf lekker droog en heb je toch druppeltjes (en met een beetje mazzel ook nog wat zon )
Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.
Ik denk dat je voor het fotograferen van bloemen het beste een macrolens kan gebruiken.
En werken vanaf een statief. En wat mikeeagle al opmerkte: werken met een kleine scherptediepte.
Fotografeer je met een macrolens dan moet je vaak het diafragma dichtdraaien om toch voldoende scherpte in je foto te verkrijgen.
Voor een leuke close-up heb je lang niet altijd een macro-objectief nodig. Bij dit onderwerp hoef je geen paparazzi te zijn en kun je je rustig voorbereiden. Een statief is wel aan te bevelen. Maak meerder foto’s met verschillende instellingen.
Persoonlijk denk ik dat ik een groter diafragma gekozen had, maar weer niet zo groot dat de achtergrond helemaal geblurt zou zijn. Waarschijnlijk zou ik op f4 zijn uitgekomen.
Groetjes, Corwin.
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
Hoi Corwin,
dank je voor je advies.
Ik denk dat het soms heel erg afhangt van je smaak, soms is een onscherpe achter grond veel mooier en dan ook weer niet. Een beetje hoe de mode is soms. In Dit geval twijfelde ik laat ik veel druppeltjes scherp zien of niet. Nu denk ik iets minder had ook gemogen.
btw het is gemaakt met een f4.0-5.6 70-300 mm zoom op 300 mm en in het 'macro' gebied van de lens met f10.
groetjes
Jos
Canon EOS 6d gripped, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, Canon EF 16-35mm F/4.0 L IS USM , Speedlite 430 EX III-RT